InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Het hondenras Rhodesian Ridgeback

Het hondenras Rhodesian Ridgeback

Hoewel de Rhodesian Ridgeback niet tot de populairste hondenrassen in Nederland behoort, hebben veel mensen weleens een Rhodesian Ridgeback gezien. Een opvallend kenmerk van deze honden is de strook haren op de rug die tegen de richting ingroeit. Dit wordt de pronk of de ridge genoemd. In het verleden werden deze honden gebruikt om te jagen op groot wild. Het zijn honden met een goede aard, maar ze zijn absoluut niet voor iedereen geschikt. De Rhodesian Ridgeback heeft een geheel eigen karakter.

Geschiedenis

De Rhodesian Ridgeback wordt in Nederland ook weleens Pronkrug of Rhodesische Pronkrug genoemd. Het ras is afkomstig uit Zuidelijk Afrika en werd daar vooral gebruikt om te jagen op groot wild, zoals leeuwen. Ook werd de Rhodesian Ridgeback gefokt om de mensen en het huis te beschermen. Het was ongeveer 100 jaar geleden vooral belangrijk dat de honden goed konden jagen onder barre omstandigheden en dat ze niet erg gevoelig waren voor de vele parasieten die in Zuidelijk Afrika aanwezig waren. Ook had de Rhodesian Ridgeback weinig verzorging nodig en was het een snelle hond. Bovendien kon de hond lang zonder water en beschikte over de nodige spierkracht. Al deze eigenschappen zorgden ervoor dat de Rhodesian Ridgeback een populaire hond was voor de jacht en als bescherming.

Uiterlijke kenmerken

Wanneer u het uiterlijk van de Rhodesian Ridgeback bekijkt, valt de strook omhoog staande haren meteen op. Deze haren groeien tegen de richting in en dit wordt de pronk of de ridge genoemd. De Rhodesian Ridgeback is een sterke en gespierde hond die voor veel mensen mooi is om te zien. Het zijn behendige en actieve honden en ze mogen dan ook zeker niet te zwaar zijn. De Rhodesian Ridgeback heeft een sprekend gezicht met een redelijk lang hoofd. De neus is zwart of bruin. Wanneer de hond een zwarte neus heeft, heeft deze donkere ogen. Bij een bruine neus horen amberkleurige ogen. De ogen zijn rond en hebben een heldere uitdrukking.

Vacht

De kleur van de vacht is licht- tot roodtarwe. De Rhodesian Ridgeback heeft een korte en glanzende vacht. De vacht is dicht en ziet er glanzend uit. De vacht mag niet zijdezacht of wollig aanvoelen.

Hoogte en gewicht

De Rhodesian Ridgeback is een grote hond. Reuen zijn gemiddeld 63 tot 69 cm hoog. Teven zijn tussen de 61 en 66 cm hoog. Het gewicht van een reu ligt normaal boven de 35 kilo. Er zijn zelfs reuen die 50 kilo wegen, maar die is uitzonderlijk. Teven wegen meestal minimaal 32 kilo, maar dit kan ook meer zijn.

Karakter

Liefhebbers van de Rhodesian Ridgeback zijn dol op het karakter van deze hond. Toch heeft dit ras een ander karakter dan de populaire hondenrassen zoals de Labrador en Golden Retriever. Wanneer u erover denkt een Rhodesian Ridgeback aan te schaffen, is het verstandig om eerst voldoende informatie in te winnen over het karakter. De Rhodesian Ridgeback heeft dagelijks veel beweging en uitdaging nodig. Wanneer hij dit voldoende krijgt, is het in huis een prima hond. De hond heeft een zeer consequente opvoeding nodig, want het is belangrijk dat u zo'n grote en sterke hond de baas blijft. Het is een intelligente hond en kan soms ook een beetje onafhankelijk zijn. De Rhodesian Ridgeback is ook erg gevoelig en verdient daarom een goede, weloverwogen behandeling. De hond zal u en uw gezin en huis willen beschermen en is terughoudend naar vreemden. Het is een goede waakhond, die niet veel blaft. Wanneer er echt iets aan de hand is, zal hij van zich laten horen. Verder heeft de Rhodesian Ridgeback een goed ontwikkeld jachtinstinct. Hier moet zeker rekening mee gehouden worden, vooral wanneer u ook andere huisdieren heeft. Het is belangrijk om de hond met andere dieren goed in de gaten te houden, om ongelukken te voorkomen.
© 2009 - 2019 N123, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.rhodesianridgeback-info.com/eigenschappen.htm http://nl.wikipedia.org/wiki/Pronkrug

Reageer op het artikel "Het hondenras Rhodesian Ridgeback"

Reacties

Suzanne, 10-11-2014 12:31 #2
Hi Elke leuk dat je een RR overweegt! Het zijn erg lieve en trouwe honden maar dit creëer je zelf. Ze hebben een evenwichtige en consequente opvoeding nodig. Hierbij is het volgen van cursussen echt een must vooral als je nog geen ervaring hebt. Het karakter van een Ridgeback is sterk en hij heeft daarom een baas nodig die (letterlijk) sterk in zijn schoenen staat. Kijk eens op de website van RRCN voor meer informatie en aangesloten fokkers. Meld je aan op een van de vele facebook pagina's daar kan je advies vragen en ervaringen lezen. Mijn advies is ook bezoek meerdere fokkers en ga niet meteen met de eerste de beste in zee. Maak een bewuste keuze en kies AUB niet voor een goedkope pup, bij geen enkel ras. Dit komt je vaak duur te staan. Succes en veel plezier met het uitzoeken van een nieuw hondje!

Elke Hoebeke, 08-09-2014 21:06 #1
Wij denken er aan om opnieuw een hond te nemen. Onze vorige hond is 3 maand geleden gestorven, hij werd 17,5 jaar! De Rhodesian Ridgeback vinden wij een fantastisch mooie hond maar we zitten nu in de fase van informatie verzamelen. Onze vorige hond was namelijk een Jack Russel… Indien er nestjes zouden zijn van hobby kwekers zouden wij graag op de hoogte blijven.

Infoteur: N123
Gepubliceerd: 25-12-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 2
Schrijf mee!