InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hondenrassen: Thai Ridgeback Dog

Hondenrassen: Thai Ridgeback Dog

Hondenrassen: Thai Ridgeback Dog De Thai Ridgeback Dog is afkomstig uit Thailand en werd gebruikt als jachthond bij de jacht op vogels en herten en als waakhond. De hond ziet er stoer uit en zijn uiterlijk wordt extra bijzonder vanwege een strook haar op zijn rug dat in tegengestelde richting groeit. Deze actieve hond heeft een groot uithoudingsvermogen en hij is waak. Hij is erg trouw aan zijn baasje en tegenover vreemden kan hij wat terughoudend zijn. Als gezinshond is hij geschikt. Meestal kan hij ook goed opschieten met kinderen.

Geschiedenis

De Thai Ridgeback Dog is een Thaise hond en stamt uit de 16e eeuw. Hij werd vroeger gebruikt bij de jacht op vogels en herten. De Thai Ridgeback werd ook gebruikt als waakhond. Doordat dit ras leefde en afgelegen gebieden is de Thai Ridgeback voor lange tijd raszuiver gebleven. Hij kwam niet in contact met andere rassen. In de 19e eeuw werd dit ras geïntroduceerd in Amerika en Europa. Officieel werd dit ras pas in 2003 erkend door de RCI.

Bron: HiSa Hiller, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: HiSa Hiller, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Uiterlijk

De schouderhoogte ligt bij de reu tussen de 53 en 61 centimeter en bij de teef tussen de 48 en 56 centimeter. Het gewicht van de reu ligt tussen de 27 en 34 kilo en bij de teef is dat tussen de 23 en 30 kilo. Hij heeft een vlakke schedel met een lange en rechte neusrug. De neus is zwart en bij een gele vacht heeft hij een zwart masker. De ogen zijn amandelvormig en donkerbruin van kleur. Bij een blauwe en zilverkleurige vacht zijn de ogen amberkleurig. Zijn oren zijn groot en driehoekig van vorm en naast de schedel aangezet. Ze staan rechtop en wat naar voren gericht. De staart is breed bij de aanzet en smal in de punt en hij wordt meestal verticaal gedragen. De vacht is zeer kortharig en zacht, met de typische "ridge" op de rug (een strook haar die in tegenovergestelde richting van de rest van de vacht groeit). Thai Ridgeback Dogs kunnen blauw, zilverkleurig, kastanjebruin of zwart zijn. Deze hond is sterk en erg gespierd.

Karakter

De Thai Ridgeback Dog is intelligent, soms wat eigenzinnig, erg actief en hij heeft een groot uithoudingsvermogen. Hij is waaks en alert op wat er om hem heen gebeurt. Hij is trouw aan zijn baasje en door zijn zelfstandigheid zal hij zelf initiatief tonen. Tegenover vreemden kan hij wat terughoudend zijn en zich soms waakzaam opstellen hier tegenover. De omgang met andere huisdieren levert geen problemen op als hij er samen mee is grootgebracht. De opvoeding moet consequent, maar met zachte hand plaats vinden. Over het algemeen kan hij goed opschieten met kinderen.

Verzorging

Deze Ridgeback heeft een minimum aan vachtverzorging nodig. Als je de vacht af en toe borstelt, blijft deze in een goede conditie. Hij heeft veel beweging nodig. Lopen naast de fiets of het geregeld maken van dagelijkse wandelingen zijn beslist noodzakelijk om de hond zowel lichamelijk als geestelijk in goede conditie houden.

Overige informatie

Mocht je willen beginnen aan een Thai Ridgeback Dog als nieuw gezinslid is het raadzaam je goed in dit ras te verdiepen. Een fokker kan je meer informatie geven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hondenrassen: Thai Ridgeback Dog"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 10-11-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Zeldzame hondenrassen
Schrijf mee!