InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De passende hond kiezen voor het gezin

De passende hond kiezen voor het gezin

De passende hond kiezen voor het gezin Er zijn zoveel verschillende rassen en elk ras heeft weer andere eigenschappen en een ander karakter dus ook met zijn eigen positieve maar ook negatieve kanten. Ook zijn er nog bastaarden waarvan je eigenlijk niet weet hoe ze worden. Het is dus geen gemakkelijke klus om een hond uit te kiezen. Dan komt ook de volgende vraag: waar haal ik de hond vandaan? Bij een fokker, een dierenspeciaalzaak of toch liever bij een particulier.

De juiste hond kiezen

Er zijn verschillende dingen waar je rekening mee moet houden als je een hond gaat aanschaffen hieronder de verschillende dingen waar je rekening mee moet houden:

Grootte

De meeste honden zijn niet geschikt als u op een flat woont of als u een kleine tuin heeft. Er zijn uitzonderingen bijvoorbeeld de gezelschapshonden die zijn kleiner in formaat. Ook is er bijvoorbeeld de rustige Golden Retriever die goed op zijn plek is in een kleiner huis.

Vacht

De vacht van langharige rassen vergen veel verzorging. De vacht van een kortharig ras is veel makkelijker in het onderhoud al zouden ook deze rassen kunnen verharen. Ook moet u opletten voor allergieën door de huidschilfers in zo'n geval zou een Poedel voor minder problemen zorgen.

Karakter

Kies een ras dat bij je levensstijl past. Lees eerst in boeken of op internet na wat het karakter van een hond van dat ras is. Als u een bastaard kiest dan is het belangrijk eerst wat tijd door te brengen met de hond zodat u zeker weet dat deze in uw levensstijl past.

Fysieke eisen

Als u zelf van sport houd en graag wilt wandelen enzovoorts, dan kiest u voor een sportieve en actieve hond zoals een terriër. Als u liever naar sport kijkt op de tv dan kiest u voor een iets minder actieve hond.

Dagelijkse belasting

Vind je het niet erg om meerdere malen per dag naar huis te komen om je hond uit te laten? Rassen als Golden retrievers en bloedhonden kunnen gerust een paar uurtjes alleen blijven maar bij border collies en bij terriërs gaat dit niet zo goed want deze honden kunnen last krijgen van verlatingsangst.

Huiselijke omstandigheden

Iedereen in het huishouden moet het eens zijn met de komst van een hond. Als u jonge kinderen heeft dan moet u geen ras kiezen dat bijterig of agressief vertoont. Vergeet ook niet uw andere huisdieren hoe die zullen reageren op de komst van de hond.

Financiële verplichtingen

Jaarlijks ben je honderden euro's kwijt aan voer, de dierenarts, de trimsalon en andere kosten. Als de kosten voor u te hoog zijn overweeg dan een ander huisdier als een hamster of vogel.

Rassen

Er zijn veel verschillende rassen om uit te kiezen hieronder de voor en nadelen van de verschillende groepen honden.

Herdershonden en veedrijvers

VoorbeeldenPositieve eigenschappenNegatieve eigenschappen
Border CollieEnergiekPrikkelbaar
Old English SheepdogIntelligentNerveus
Duitse herder
Schapendoes

Pinchers en Schauzers, Molossers, Berg -en Sennenhonden

RiesenschauzerZeer waakzaamZeer consequente opvoeding nodig
DobermannGeschikt om af te richten
Mastiff
Engelse buldog
Boxer

Terriërs

Cairn terriërLevendigVechtlustig gedrag tegen over honden
Jack RussellSpeelsPassieve baas zal hij proberen te domineren
Bull terriër
American Staffordshire

Dashonden

Korhaar, langhaar, ruwhaar teckelSlimEigenwijs
DwergdashondWaaksGeduld nodig met opvoeden
Nieuwsgierig

Keeshonden en oertypen

DwergkeeshondAanhankelijkLuidruchtig
Siberische huskyHarde werkersVeel onderhoud van de vacht
Finse lappenhond

Lopende honden en zweethonden

BeagleRustigJankgeluid
Basset houndGelijkmatig karakter
Rhodesian ridgeback

Staande honden

Ierse setterActiefHebben veel beweging nodig
PointerEnergiek
Drentse Parijshond

Retrievers en waterhonden

Golden RetrieverEnthousiastVeel beweging nodig
LabradorVriendelijk
Cocker spaniëlMeestal lief voor kinderen

Gezelschapshonden

MaltezerIdeaal voor in een klein huisZe kunnen fel zijn
Shih-tzu
Pekinees
Chihuahua

Windhonden

WhippetRustigVeel beweging nodig
Afghaanse windhond Niet erg waaks
Greyhound

Bastaarden

Er bestaan meer als 500 hondenrassen maar nog veel meer kruisingen. Bij kruisingen weet u nooit zeker hoe het karakter is van de hond of als u een bastaard puppy heeft hoe hij er uiteindelijk zal uitzien. De enige manier om achter zijn gedrag te komen is goed te observeren en zijn uiterlijk dat word afwachten.

Oudere hond of puppy

Oudere hond

Voordelen:
Oudere honden zijn meestal al goed opgevoed en hebben al verschillende eigenschappen (zindelijkheid, gehoorzaamheid, sociaal) die nodig zijn om binnen het gezin te functioneren.

Nadelen:
Oudere honden kunnen soms moeite hebben om zich aan te passen aan hun nieuwe omgeving. Ook hebben sommige oudere honden diepgewortelde karakterstoornissen die aangeboren zijn of perongeluk door de vorige eigenaar aangeleerd zijn.

Puppy

Voordelen:
Het karakter van een pup is nog enigszins te vormen. Over het algemeen hebben puppy's minder moeite met zich aan te passen aan de omgeving en te wennen aan nieuwe gezinsleden.

Nadelen:
Het trainen van een pup kost veel tijd en geld. De kans op vernieling van bijvoorbeeld meubelen is groot en ook vlekken op het tapijt tijdens de zindelijkheidstraining.

Reu of teef

Meestal zijn teefjes minder dominant en agressief als mannetjes. Ook zijn de teefjes makkelijker te trainen in veel gevallen. U kunt een mannetje laten castreren zodat hij minder dominant en agressief word. Ook moet u rekening houden bij de aanschaf dat ook teefjes menstrueren.

Waar koop je je hond

VoordelenNadelen
Asiel
Ruime keuzeWachttijd
Gecontroleerd op ongewenste eigenschappen
Lage prijs
Dierenspeciaalzaak
Bijna overal te vindenDubieuze stamboom
Slechte gezondheid
Hoge prijzen
Niet/slecht gesocialiseerd
Fokkers
Betrouwbaar adres voor een rashondControleer de voorwaarden voor fokkers
Opvang -en herplaatsings organisaties
je adopteert een thuisloze hondMisschien een eind reizen
Particulier
Groot aanbodMogelijk niet nagekeken door dierenarts
© 2010 - 2019 Dianne1991, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Aan een hond beginnenAan een hond beginnenEen hond is een trouw maatje, dat altijd thuis is als je zelf thuiskomt. Je begroet en (bijna) altijd met je wilt spelen…
Een hond uit het asielEen hond uit het asielIn de Nederlandse asielen zitten vaak heel veel honden die op zoek zijn naar een nieuw baasje. De types en rassen van de…
Schijnzwangerschap bij hondenSchijnzwangerschap bij hondenSchijnzwangerschap komt zeer veel voor bij honden. Vele hondeneigenaren krijgen er dan ook vroeg of later mee te maken.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Elionas, Pixabay
  • De opvoeding van mijn pup
  • Hoe werkt mijn hond

Reageer op het artikel "De passende hond kiezen voor het gezin"

Reactie

Yuna, 11-12-2013 16:21 #1
Sorry hoor, maar dit artikel staat echt vol met onzin!

Het maakt niet uit of je groot of klein woont. Mensen die in een flat wonen kunnen net zo goed een wat grotere hond nemen. Het gaat om de beweging die buitenshuis krijgen!

Een Mechelaar die op een flat woont, waarbij zijn baasje elke dag 15km fiets en ook nog eens traint op een sportvereniging heeft het veeel beter dan die ene Mechelaar die zich de hele dag stierlijk verveelt als terreinbewaker op zijn grote bedrijventerrein.

Bovenop het feit dat een Jack Russell vele malen actiever is dan een New Foundlander. Dus die stelling gaat ook niet op. Een kleine hond in een klein huis en een grote hond in een groot huis…

Goldens en bloedhonden kunnen ook verlatingsangst ontwikkelen. Mijn Pitbull Terrier kan daarentegen vanaf dag 1 prima alleen thuis zijn. Het is inherent aan karakter en opvoeding hoe goed een hond wel of niet alleen kan zijn. Het staat er nu op zo'n manier neergezet alsof Goldens en bloedhonden geen verlatingsangst kunnen ontwikkelen en Terriers en Border Collies wel. Ik heb ervaring met terriers en toevallig een Border Collie en met geen van de honden last gehad van verlatingsangst.

En, oh ja! Deze vond ik nog leuk:
Ook moet u rekening houden bij de aanschaf dat ook teefjes menstrueren.

Teefjes menstrueren niet. Mensen menstrueren. Honden worden loops. Dat is iets heel anders dan menstrueren, haha.

Infoteur: Dianne1991
Laatste update: 13-07-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!