InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De mooie Blauwe Rus, een kat in balans

De mooie Blauwe Rus, een kat in balans

De mooie Blauwe Rus, een kat in balans De Blauwe Rus behoort tot de oudste geregistreerde kattenrassen. De Blauwe Rus is ook een van de weinige soorten die –zo wordt gezegd – van natuurlijk afkomst is. Hierbij een uiteenzetting van de fraaie Blauwe Rus.

Basis

Veel kattenrassen zijn vanuit een mutatieras ontstaan of specifiek zo gefokt. Daar komen dan ook nog de doorgefokte katten bij, zoals de Siamezen met de grote spitse snuit en de oren die inmiddels buiten proportie zijn of de gedrongen Perzische katten die gefokt worden met een zo plat mogelijke snuit. Zo niet de Blauwe Rus. Deze is vanuit een natuurlijke populatie uiteindelijk als raskat benoemd. Verder heeft de kat een open uiterlijk met de schitterende blauw/grijze vacht en groene ogen. De kat heeft zijn natuurlijke lijn behouden en ondanks dat ook deze kat op haar uiterlijk wordt doorgefokt, zitten er geen verwrongen eigenschappen in het skelet van de kat.

De Blauwe Rus is afkomstig uit het Noordwesten van Rusland en is door zeelui meegenomen. In de Scandinavische landen kwam de kat ook al langer voor, maar het duurde tot 1948 voordat de Blauwe Rus ook de naam Blauwe Rus mocht dragen.

Standaard

De standaard voor de blauwe Rus is in de loop der jaren wel wat veranderd. Er zijn, zeker voor de blauwe kleur, ook nogal wat andere rassen in meegenomen en vervolgens weer afgesplitst. Zo is de Britse korthaar en de Pers, maar ook de slanke Siamees meegenomen in de lijn. Als je dit soort katten kruist is het logisch dat ook de standaard wijzigt en die wijzigingen heeft de Blauwe Rus inderdaad in de loop der tijd ondergaan.

De Blauwe Rus is geen kat die er op wat voor vlak dan ook extreem uitziet. Een normale bouw voor een kat (niet gedrongen of extreem slank) en een korte dubbele zachte vacht. Het karakter is vriendelijk, intelligent en speels en er valt met deze kat goed te “communiceren”. De kat heeft wel een eigen plekje in de samenstelling van het gezin nodig, maar is nooit dominant aanwezig. Als je een Blauwe Rus hebt moet je deze niet teveel alleen laten, daar houdt hij niet van, maar geef hem ook niet een aantal speelkameraadjes. Hij doet het over het algemeen niet zo goed in grote groepen.

De kat kent geen uiterste en dat maakt hem voor de liefhebber ook zo’n prachtige kat. Deze kat is een kat die innerlijk en uiterlijk in balans is.

Verzorging

De vacht mag in principe niet geborsteld worden. Dat klinkt wellicht vreemd, maar het kan de ondervacht beschadigen. Alleen in de periode van rui, de haren vallen niet uit maar blijven in de vacht zitten en de kat zal dan haarballen gaan produceren, is het goed wel te borstelen. Een haarbal is niet erg, deze wordt toch uitgebraakt, maar als je het in deze periode borstelt, voorkom je deze haarballen in grote mate. De borstel mag je ook vervangen worden door een vochtig washandje. Je neemt de haren dan in het vocht mee en de vacht blijft mooi glanzend.

Verder zijn het de standaard zaken die je bij iedere kat regelmatig moet controleren. De ogen en oren moeten mooi schoon zijn en de nageltjes af en toe bij knippen. Daarmee is de Blauwe Rus al met al niet een kat die enorm veel verzorging nodig heeft.

Brokjes die alles bevatten, blikjes of vers is dan niet meer nodig, is altijd het beste voor de kat, iedere kat. Goed voor het schoonhouden van de tanden en de kat krijgt alle voedingsstoffen binnen. Deze merken zijn meestal niet in de supermarkten te vinden, maar wel in het schap bij de dierenspeciaalzaak of de dierenarts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Raskat: Perzisch colourpointRaskat: Perzisch colourpointDe Perzische kat is razend populair, maar de colourpoint komt er binnen de Perzen redelijk bekaaid af. Misschien maakt o…
Perzische katten en de risicofactorenPerzische katten en de risicofactorenPerzische kat met de platte snuit en lange haren zijn voor de een oogverblindend mooi en voor de ander helemaal niet. Er…
Europese KorthaarEuropese KorthaarDe Europese Korthaar, een veel voorkomend kattenras, met als oorsprong Skandinavie. Rond 1900 ontstond de behoefte om de…
Alles over Perzische kattenAlles over Perzische kattenKatten zijn geliefde huisdieren, maar als men bewust kiest voor een raskat dan staan de meningen vaak ver uit elkaar. De…
De Turks Angora katDe Turks Angora katDe kat komt, zoals de naam het al zegt, uit het Kaukasische berggebied. Eeuwen gelden werd de kat door scheepslui al mee…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jensb, Pixabay

Reageer op het artikel "De mooie Blauwe Rus, een kat in balans"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 30-09-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Katten
Schrijf mee!