InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Suikerziekte bij de hond

Suikerziekte bij de hond

Suikerziekte bij de hond Suikerziekte of Diabetes komt vaker voor dan u denkt. De ziekte komt meestal voor bij oudere honden en/of kleinere hondenrassen. ook retrieverrassen blijken vatbaar te zijn voor diabetes. Oorzaken liggen heel uiteenlopend, net zoals bij de mens en wordt ook op een gelijkaardige manier behandeld. Toch is een geschikte behandeling niet evident, door de verschillende oorzaken zijn verschillende behandelingsmethoden aangewezen.

Symptomen van diabetes

  • Meer drinken en plassen (meer dan 100 ml op 24 uur).
  • De hond zal vermageren maar toch meer eten.
  • Een algemene zwakte zoals: door de poten zakken, er vermoeid uitzien, inactiviteit.
  • Diarree (uitwerpselen zullen er waterachtig uitzien) en braken.
  • Ooglens is bleker dan normaal (cataract)
  • Onbehandeld kan de hond overgaan in ketoacidose

Wat is ketoacidose?

Wanneer uw hond aan diabetes lijdt, krijgen de lichaamscellen niet genoeg energie meer. Door dit tekort gaan cellen proberen op een andere manier aan energie te raken, met onder andere, lichaamsvet. Deze vetten worden naar de lever getransporteerd om daar omgezet te worden. Maar door een tekort aan glucose, kunnen deze niet worden omgezet. Wat als gevolg heeft dat de lever alle vetten zal opslaan als ketonen, die zeer schadelijke vetten zijn.

Wat is cataract?

In het oog van de hond bevindt er zich een lens. Deze lens is soepel en veranderd van vorm wanneer er bijvoorbeeld licht op valt. Zodoende wordt een beeld geprojecteerd op het netvlies van de hond. Om goed te kunnen zien moet deze lens dus, doorzichtig zijn, maar naarmate de hond ouder wordt, gaat deze lens vertroebelen, en zodoende kan de hond minder zien. Soms is veroudering echter niet de oorzaak, maar ziekte, zoals diabetes.

Wat is diabetes?

Diabetes of suikerziekte heeft alles te maken met glucose. Glucose is een suiker die uw hond opneemt na een maaltijd. Deze glucose wordt naar de pancreas getransporteerd om daar omgezet door de eilandjes van langerhands. Deze preproinsuline wordt later omgezet tot insuline.

Een toepassing van insuline is, zoals in het voorbeeld van ketoacidose, energielevering aan de lichaamscellen. Dit is slechts 1 van de vele toepassingen van insuline.

De soorten suikerziekte:

  • diabetes mellitus type 1: er wordt niet genoeg insuline aangemaakt door de pancreas.
  • diabetes mellitus type 2: er wordt genoeg insuline aangemaakt maar de lichaamscellen herkennen de insuline niet meer.

Suikerziekte veralgemeend, is wanneer de glucose in het lichaam blijft, en niet kan omgezet kan worden naar insuline. Of de insuline kan zijn functie niet uitvoeren. Waardoor het lichaam van de hond zijn 'brandstof' verliest, en er allerlei deficiënties gaan optreden.

Oorzaken van diabetes

  • Overgewicht: Teveel opname van glucose kan voor een deficiëntie zorgen voor de aanmaak van insuline in de pancreas.
  • Aandoeningen van de alvleesklier (kan genetisch bepaald zijn)
  • Medicatie: de zogenaamde prik - pil of andere hormoonpreparaten kan diabetes veroorzaken, ook andere medicijnen met hormonen kunnen de ziekte veroorzaken.

Behandeling

De behandeling kan variëren van dier tot dier, naargelang de oorzaak van de aandoening.
  • Een dieet met veel lichaamsbeweging.
  • Een sterilisatie bij niet gesteriliseerde dieren, door de verandering in hormonen kan de insuline aanmaak zich na de sterilisatie normaliseren.
  • Inspuitingen met insuline gegeven door de eigenaar. U krijgt ook een glucosemeter om het glucosegehalte in het bloed van uw dier te meten.

Tot slot

Diabetes is niet altijd te voorkomen, maar in de gevallen van overgewicht en hormonale werking is er toch een mogelijkheid om het te voorkomen. Sterilisatie bij een vrouwelijk dier is dus zeker een goed idee, net als genoeg beweging en uitgebalanceerde voeding. Voorkomen is beter dan genezen.
Gerelateerde artikelen
Oogziekte cataract: symptomen, oorzaken & behandelingOogziekte cataract: symptomen, oorzaken & behandelingCataract is een oogprobleem dat voor heel wat ongemak kan zorgen. Je ooglens gaat geleidelijk aan vertroebelen en je zic…
Gezondheidsproblemen bij honden: oogaandoeningenOogaandoeningen bij honden zoals hoornvliesbeschadigin, cataract,retina atrofie en een droog oog vormen een belangrijke…
Diabetische ketoacidose (DKA): Complicatie van diabetesDiabetische ketoacidose (DKA): Complicatie van diabetesDiabetische ketoacidose (DKA) is een acute, ernstige, levensbedreigende complicatie van diabetes (suikerziekte) die voor…
Ademgeur van aceton: Fruitige adem, vaak door diabetesAdemgeur van aceton: Fruitige adem, vaak door diabetesWanneer mensen sterk ruikend voedsel gegeten hebben, ruikt de adem naar dit voedsel. Ook wanneer mensen een slechte mond…
Suikerziekte of diabetes: symptomen & behandelingSuikerziekte of diabetes: symptomen & behandelingSuikerziekte of diabetes heeft - zoals de naam al zegt - te maken met een probleem van de suikerspiegel in het lichaam.…
Bronnen en referenties
  • http://www.causus.be/vrij.cfm?Id=21 http://www.dierenkliniekrijnoever.nl/ziektebeeldenhond.html

Reageer op het artikel "Suikerziekte bij de hond"

Reactie

Jgm Kool, 01-04-2010 15:21 #1
Mijn hond heeft al zes jaar suikerziekte, zij is ook blind, nu heeft ze al 2 maanden een ontstoken oog wat ik tweemaal per dag uitsuit, kan dat met de suikerziekte te maken hebben? Reactie infoteur, 06-04-2010
Dit kan met suikerziekte te maken hebben. Net zoals bij de mens is staat bij het dier veel met elkaar verbonden. Wat bijvoorbeeld ook kan is door het verminderde zicht van de hond kan hij/zij ergens tegenaan lopen wat wondjes veroorzaakt en ook tot ontsteking kan leiden. Of vuil die in het oog terechtkomt en door een te weinig aan vocht niet verwijderd word. Doet de ontsteking zich voor rond het oog?

Infoteur: Santje
Gepubliceerd: 29-09-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!