InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De beagle: aanschaf

De beagle: aanschaf

De beagle: aanschaf De beagle is een geweldige hond. Hij is vrolijk, lief en eigenwijs. Bij de aanschaf van een beagle pup zijn er een aantal dingen waar u op moet letten.

De beagle

De beagle is een kleine, zelfstandige hond. Hij is lief, speels, eigenwijs en vrolijk. Hij is erg gehecht aan zijn baasjes. Het is een echte gezinshond, hij is vaak ook erg goed met kinderen. De beagle is erg groepsgericht, en een echte jachthond. Hij speurt met zijn neus, en niet met zijn ogen. Een beagle is erg actief, en heeft dan ook veel beweging nodig.

Voor de aanschaf van een beagle pup

De aanschaf van een pup is geweldig. Maar: probeer eerst een paar zaken helder te krijgen, voordat u zo'n schattig diertje in huis neemt.
  • Heb ik er tijd voor? Een beagle koopt u niet voor eventjes, maar voor het leven. De gemiddelde beagle wordt 12 jaar. U bent dus voor een lange tijd gebonden aan het dier.
  • Heb ik ook dagelijks voldoende tijd en aandacht? Een beagle heeft veel aandacht nodig, het is een echt gezinsdier. Ook is een beagle erg actief. Hij moet minstens één uur per dag kunnen rennen. Houdt u dus niet van wandelen of van het buitenleven? Dan kunt u beter geen beagle aanschaffen.
  • Kan ik het betalen? Een beagle heeft niet alleen speeltjes en voeding nodig, maar denk ook aan een bench, een mand en dierenopvang. Ook dierenartskosten kunnen hoog oplopen.

Een beagle fokker uitkiezen

Allereerst: koop nooit een puppy bij dierenwinkels of op een website. Ook puppy-centra geven vaak misleidende informatie. Zoek altijd een erkende fokker (zie Beagleclub Nederland voor adressen van fokkers). Voordat u de fokker gaat bezoeken, zijn er een aantal dingen die u kunt vragen.
  • Zijn er nog pups beschikbaar? Zo ja, hoeveel, en zijn het reuen of teven?
  • Laat u de pups in huis opgroeien?
  • Hoe oud zijn de pups?

De socialisatieperiode is de meest belangrijke periode in het jonge leven van uw pup. Wanneer pups in huis worden grootgebracht zijn ze al voor een groot deel gesocialiseerd. Ze zijn dan namelijk gewend aan mensen, een gezin, drukte en alle bijkomende factoren. Pups mogen niet jonger zijn dan 8 weken. Zorg ervoor dat u een pup neemt die ouder is dan 8 weken. Een jongere pup kent dan nog onvoldoende 'hondentaal'. Broertjes, zusjes en vooral de moeder zijn erg belangrijk.

Naar de fokker van de beagles

Stel zoveel mogelijk vragen aan de fokker. Vraag vooral naar de karakters van de pups, en vraag welk karakter het beste bij uw (gezins)situatie past. Er zijn ook bij het bezoeken van de fokker een aantal punten waar u op kunt letten:
  • Probeer na te gaan of de fokker druk bezig is geweest met het grootbrengen van de pups, dit is namelijk zeer goed voor de socialisatie
  • Vraag naar de vader en de moeder, en of de mogelijkheid aanwezig is om ze te zien. Vraag waarom de fokker heeft gekozen voor dit paar.
  • Vraag wat de fokker zelf aan de socialisatie van de pups bijdraagt. Vraag naar kennismaking met verschillende mensen en zindelijkheidstraining.
  • Let op de vacht van de pups, is deze dik en glanzend? Let op de algemene gezondheid, zoals diarree. Kijk naar de oogjes en de oortjes, deze moeten schoon zijn. Magere pups met dikke buikjes hebben vaak wormen. Vraag naar wormenkuren.
  • Vraag naar inentingspapieren en andere dierenarts-gegevens.

Een fokker die rustig en met enthousiasme zijn verhaal vertelt is veelal een goede fokker. Wantrouw fokkers die gehaast lijken, en lijken geen zin te hebben uw vragen te beantwoorden.

Lees verder

© 2009 - 2019 Anny87, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Alles over de BeagleDe Beagle is een erg oud ras dat afkomstig is uit Engeland. De naam Beagle is afkomstig van het Keltische woord ''beag''…
De beagle: het rasDe beagle: het rasDe Beagle is een hondensoort. Het is een jachthond, en werd vroeger (in Groot-Brittannië) gebruikt voor de jacht op koni…
De juiste hond kiezenDe juiste hond kiezenU moet goed nadenken voor u besluit een hond in huis te halen. "weet waar u aan begint". Bedenk goed wat u van een hond…
De beagle: opvoeding van uw pupDe beagle: opvoeding van uw pupDe beagle is een fantastische hond. Hij zal u veel liefde en plezier in uw huis brengen. De opvoeding is leuk, maar soms…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lusi, Rgbstock
  • Dogweb
  • Beagleclub Nederland

Reageer op het artikel "De beagle: aanschaf"

Infoteur: Anny87
Gepubliceerd: 30-09-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Beagle-hond
Schrijf mee!