InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Wat te doen als uw kat dikker wordt na castratie

Wat te doen als uw kat dikker wordt na castratie

Wat te doen als uw kat dikker wordt na castratie Een veelvoorkomend vooroordeel bij castratie van de kat is dat uw huisdier in gewicht toeneemt. De oorzaak hiervan is echter niet de operatie. Een castratie zorgt niet rechtstreeks voor lichamelijke veranderingen van uw kat. Wat wel de oorzaak is, is een combinatie van verschillende factoren. Een aangeraden actie is om uw huisdier een tijdje op te volgen na de operatie. Voorkomen is altijd beter dan genezen.

Oorzaken van verdikking na de castratie

De belangrijkste oorzaak van gewichtstoename na castratie is een verandering van gedrag bij uw kat. De gedragsverandering is echter niet negatief voor de meeste eigenaars, maar kan soms wel in het nadeel van de kat spelen indien er niet correct wordt gehandeld.

Wanneer er wordt gepraat over een verandering in gedrag, bedoeld men niet verandering van karakter.

Een voorbeeld:

Uw kater zal minder rondzwerven, niet of bijna niet meer vechten met andere katers, en ook niet meer in huis plassen, dus hier gaat het over territoriaal gedrag. Karakter daarentegen handelt over, mijn kat is minder aanhankelijk, of mijn kat is agressiever.

Als gevolg van deze territoriale gedragsverandering zal je kater dus minder behoefte hebben aan fysieke activiteit. Doordat de kater meer binnenshuis aanwezig is, is hij dus dichter bij zijn voedselbron, en gaat dus ook meer eten. Sommige eigenaars gaan nog een stap verder en voelen zich schuldig over de castratie, ze gaan hun dier ook meer eten geven als een vorm van vergeving. De kater wordt dit snel gewoon en zal zodoende ook toenemen in gewicht. Met minder beweging ( dus een verminderde energiebehoefte) en meer voedselopname is het gevolg gewichtstoename.

Territoriale gedragsverandering uit zich ook in de verminderde behoefte om zich voort te planten. Een niet gecastreerde kater zal meer zwerven op zoek naar een partner. Een gecastreerde kater doet dit echter niet, en dus is er geen plaats om zijn energie kwijt te raken.

Voorkomen van de gewichtstoename

  • Geef uw kater geen extra voedsel dan hij normaal ontvangt na de operatie.
  • Speel in op de behoefte aan jacht bij de kat, d.w.z. al spelend zorgen dat uw kater actief blijft, stimuleer hem om te spelen.
  • Als uw kat teveel slaapt, wees dan niet bang om hem eens wakker te maken en actief bezig te zijn.
  • Zorg voor voldoende stimuli in huis, d.w.z. een speeltouw aan de stoel hangen, een balletje met een bel, of gebruik een voederbal (een voederbal is een bal met gaatjes, waardoor het dier moeite moet doen om snacks eruit te halen, zodoende verbrand hij ook calorieën).
  • Wanneer er geen tijd is om met uw kat actief bezig te zijn, geeft u best een mindere portie eten de eerste week na castratie. Zorg er wel voor dat uw dier een goede voedselopname heeft, honger de kat dus niet uit.
  • Indien uw kat nog jong is en u geeft hem kitten voeding, probeer over te schakelen op volwassen voeding. Kitten voeding is heel calorierijk, dus is het beter voeding voor de volwassen kat voor te schotelen.
  • Indien de situatie ernstig is, raadpleegt u beter een dierenarts. De dierenarts zal een gebalanceerd voedingschema voor u opstellen en zodoende u dier behandelen.
Gerelateerde artikelen
Castratie bij hondenHet verwijderen van de testikels en bijballen noemen we castratie. Hierdoor worden de zaadproduktie en de hormoonprodukt…
Waarom we vanaf 40 steeds dikker wordenWaarom we vanaf 40 steeds dikker wordenMeestal worden we vanaf 40 steeds dikker. Ook wie op jonge leeftijd slank was, krijgt vanaf die leeftijd met vervelende…
Gezond dikker wordenGezond dikker wordenHoe wordt je op een gezonde manier dikker? Er zijn veel mensen die graag ietsjes meer gewicht zouden willen hebben. Door…
Chemische castratie: onderdrukken van het testosteronhormoonChemische castratie: onderdrukken van het testosteronhormoonVroeger werd castratie wel eens uitgevoerd bij mannen die een seksueel misdrijf zoals verkrachting hadden gepleegd. Hier…
Hond wel of niet laten castreren of sterilliseren?Hond wel of niet laten castreren of sterilliseren?Steeds vaker wordt er aangeraden om een hond te laten castreren of steriliseren. Het liefst op een jong mogelijke leefti…
Bronnen en referenties
  • Eigenkennis (Bachelor Diergeneeskunde)

Reageer op het artikel "Wat te doen als uw kat dikker wordt na castratie"

Infoteur: Santje
Gepubliceerd: 29-09-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!