InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Angst bij honden

Angst bij honden

Angst voor onweer of vuurwerk wordt meestal nog wel begrepen door een baas, temeer omdat er ook heel wat baasjes zijn die dit geluid zelf eng vinden en ze zich dus heel goed in de hond kunnen verplaatsen. Maar als een hond op een gegeven moment bang is voor een brommer, een vrachtauto, een vallende fiets etc dan wordt het tijd om actie te ondernemen en de hond daadwerkelijk te gaan leren dat dit allemaal niet eng is.

Oorzaken

Honden kunnen van alles bang worden, vaak gebeurt dit in de eerste instantie zonder dat je er zelf erg in hebt, je ziet het pas als het extreme vormen gaat aannemen en je je hond in elkaar ziet duiken bij een alledaags geluid.

Geisoleerde omgeving

Als een pup zijn eerste weken doorbrengt zonder ook maar 1 keer naar buiten te gaan en de kennel waar hij in opgroeit is bovendien dusdanig rustig dat er weinig geluid te horen is dan zal de pup op het moment dat er wel geluid te horen is schrikken van ieder geluidje.

Erven van de moederhond

Sommige rassen hebben aanleg tot nervositeit, deze nervositeit kan er op den duur toe leiden dat hij gaat schrikken van ieder geluidje en een fobie gaat opbouwen. Vooral straathonden uit buitenlandse asiels of rechtstreeks van de straat in het buitenland kunnen de angst voor mensen en heel veel dingen heel goed van hun moeder hebben meegekregen en doordat de honden pas op latere leeftijd naar Nederland komen kan het een behoorlijke tijd duren voordat je hond gewend is aan alle geluiden.

Dierenmishandeling

Sommige mensen vinden het geweldig om dieren te laten schrikken omdat ze bijvoorbeeld zo'n leuke reactie geven, echter het trauma voor het geluid kan de hond voor de rest van zijn leven van slag brengen in de omgeving waar hij het gehoord heeft maar ook de dingen die hij daarmee associeert.

Bijvoorbeeld een hond die buiten rustig in zijn mand ligt en iemand gooit een voetzoeker over de schutting, dan kan het zijn dat die hond zijn mand gaat associeren met dat geluid en absoluut niet meer in de mand wil.

De aanpak

Creeer een veilige omgeving, een hond vind een kleine ruimte prettig om zich terug te trekken en dus is een bench (in tegenstelling tot wat veel mensen denken) niet zielig maar juist een veilige plaats voor de hond, zeker als hij zich in de rug ook nog beschermt voelt. Bij een angstige hond kun je dus een deken over de bench heenleggen om een soort hol te creeeren waarin hij een veilige schuilplaats vindt.

Op het moment dat je met training bezig bent en of dat nu gehoorzaamheidstraining is of sport of een spelletje heeft de hond minder tijd om zich te concentreren op geluid, je leidt hem zowel geestelijk als lichamelijk af en daarnaast maak je hem ook geestelijk en lichamelijk moe zodat hij zich beter zal kunnen ontspannen en dus minder snel zal reageren op geluid.

Veel honden vluchten in paniek weg, voorkom dus dat een hond op de vlucht kan door hem aangelijnd te houden. Een hond die kan vluchten krijgt van het vluchtgedrag een veilig gevoel en dus is het zelfbelonend gedrag, daardoor neemt hun angst voor lawaai juist toe.

En last but not least, tegen alle regels in heb ik de ervaring dat het veel beter helpt dat je een hond steunt in zijn angst dan dat je zijn angsten negeert. Op het moment dat je de hond steunt door hem te onstpannen door te aaien kun je veel beter laten zien dat er niets aan de hand is, dat kun je je hond ook vertellen dat er niets aan de hand is, dit hoeft niet op een sussende toon maar dat mag gewoon op een vrolijke aanmoedigende toon maar laat wel zien dat je er bent voor je hond en dat je indien nodig er voor hem bent
© 2009 - 2019 Bcmo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Panisch voor onweer en bliksemPanisch voor onweer en bliksemHeel bang zijn voor onweer en bliksem. Sommige mensen worden helemaal gek als ze weten dat er onweer en bliksem op komst…
Alles over vuurwerkangst bij hondenAlles over vuurwerkangst bij hondenIs uw hond onrustig tijdens oud en nieuw? Misschien zelfs wel bang? Deze tips voor honden met vuurwerkangst kunnen u en…
Huisdieren in december: Honden kunnen niet tegen chocoladeHuisdieren in december: Honden kunnen niet tegen chocoladeHuisdieren hebben het in december zwaar. Ze worden geconfronteerd met vuurwerk en met veel eten. Omdat zo de decembermaa…
Vuurwerk: huisdieren en vuurwerkVuurwerk: huisdieren en vuurwerkIeder jaar steken we tijdens oud en nieuw massaal vuurwerk af. Dit prachtige vuurwerk zorgt voor veel fel licht en harde…
Brontofobie, bang voor onweer, donder en bliksemBrontofobie, bang voor onweer, donder en bliksemBrotonfobie is de irrationele angst voor onweer, donder en bliksem en alles wat daarmee te maken heeft. Iemand die aan d…

Reageer op het artikel "Angst bij honden"

Reactie

Anneke Veld, 19-12-2015 01:29 #1
Mijn 5 jaar oude kruising Groenendaler, is van vrolijke hond, op slag veranderd nadat zijn anaalklieren geleegd zijn bij de dierenarts en er door het likken op zijn staart, daarop een kleine hotspot ontstond. Er is daar haar verwijderd om de plek schoon te houden. Zalf meegekregen daardoor.
Dit is behandeld op 15-12 jl. en sindsdien vertoont hij vlucht-/angstgedrag en is niet vrolijk meer. Hapt naar zijn staart alsof hij gebeten wordt, maar vooral wanneer hij meegaat naar buiten. Over het algemeen blijft hij er af. Drinkt ook niet meer uit zijn waterbak, maar uit regenplassen buiten. Eet wel uit diezelfde bak. Is schuchter geworden en reageert met in elkaar gaan zitten of wegkruipen. Of zondert zich af door naar boven te gaan. Wanneer ik hem een plastic bakje met water breng, drinkt hij er wel uit of uit een waterfles tijdens fietsen of wandelen.
Kunt u mij enigszins uitleggen wat de oorzaak van dit gedrag kan zijn? Maar vooral hoe ik dit kan doorbreken?

Infoteur: Bcmo
Gepubliceerd: 31-08-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!