InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Baby Papegaai de verzorging

Baby Papegaai de verzorging

Baby Papegaai de verzorging Papegaaien worden tegenwoordig op grote schaal in Nederland gekweekt en worden nu vaak als kuiken bij kweker of dierenspeciaalzaak gekocht. Waardoor u natuurlijk een supertamme huisgenoot krijgt, maar wat ook wat problemen met zich mee kan brengen. Omdat de verzorging toch wel afwijkt van jonge hond of kat. Dit artikel probeert u te helpen om uw vogel gezond groot te krijgen. Wat is er nu aandoenlijker dan een jonge Papegaai, nog niet helemaal in de veren, hier en daar nog donsveertjes. En heel onschuldig uit de ogen kijkend. Niet veel mensen zullen hier weerstand aan kunnen bieden en tot aanschaf overgaan. Echter de verzorging is toch wel even anders als van een jonge hond of kat. De meeste Papegaaien in Nederland worden aangeschaft als zij nog net niet helemaal zelfstandig zijn. Dat houdt in dat zij nog van u afhankelijk zijn om voldoende voeding binnen te krijgen. Dit moet dan worden toegediend middels een spuitje dan wel lepeltje, rechtstreeks in de snavel. Over het bereiden en het toedienen van de voeding later meer.

Waar komen de kuikens vandaan?

Nederland kent vele hobbykwekers van Parkieten en Papegaaien, bij deze kwekers kunt u terecht als u interesse heeft in een Grijzeroodstaart Papegaai, Ara of Kaketoe. Deze kwekers halen meestal de jonge vogels op een leeftijd van vijf weken uit het nest en voeren vanaf dat moment de babypapegaaitjes met de hand. Ook worden Papegaaien eieren vaak in de broedmachine uitgebroed, vanaf het moment van uitkomst worden de papegaaitjes met de hand gevoerd. Let wel, tien tot twaalf maal per dag.
Het makkelijkst is het natuurlijk om een baby Papegaai aan te schaffen die net helemaal zelfstandig is. De vogel is dan minder kwetsbaar en u hoeft dan ook niet met spuitjes of lepeltjes te goochelen. Maar voor veel mensen is juist de afhankelijkheid van een vogel die nog één of twee handvoedingen op een dag nodig heeft het aantrekkelijkst.

Overzicht zelfstandigheid:

  • Grijze Roodstaart Papegaai: 1 tot 2 handvoedingen na 8 weken, zelfstandig na 11-12 weken
  • Amazone Papegaai: 1 tot 2 handvoedingen na 8 weken, zelfstandig na 12 weken
  • Blauwgele Ara: 1 tot 2 handvoedingen na 11 weken, zelfstandig na 14-16 weken
  • Witkuif Kaketoe: 1 tot 2 handvoedingen na 10 weken, zelfstandig na 12-13 weken

Het voeren in de praktijk:

Doordat diverse fabrikanten handopfok voeders voor Papegaaien op de markt hebben gebracht is het grootbrengen van een Babypapegaai een stuk makkelijker geworden. Deze voeders zijn geheel compleet en geheel afgestemd op de behoefte van jonge vogels. De meeste merken hebben voor Grijzenroodstaarten, Ara’s en Kaketoes speciale melanges. In principe werkt het als volgt: U kookt water, laat dit afkoelen tot handwarm en mengt dan het voeder, dat in poedervorm is er doorheen. Voor een vogel van een week oud moet dit heel dun zijn, maar voor een vogel vanaf een week of 8, eigenlijk zo dik mogelijk. Laat u de pap te veel afkoelen dan wordt het meestal door de Papegaai niet geaccepteerd, handwarm maar zeker ook niet warmer anders verbrand de krop en stop de vertering. De pap zuigt u op met een spuitje en geeft dit rechtstreeks in snavel, achter op de tong. Toedienen met een lepeltje is ook mogelijk maar iets minder makkelijk omdat er meer gemorst kan worden.
De krop van de vogel moet ook echt leeg zijn voordat u hem/haar zijn pap geeft anders treed er gauw verzuring op. Om de krop weer rustig te krijgen kunt u het vocht toedienen van Biogarde Stand, en ook weer handwarm. Hoeveel u de vogel per keer moet voeren is informatie die u van de kweker krijgt. Alle lepeltjes, schaaltjes en spuitjes moeten na elke voeding met kokend water worden schoongemaakt en in de koelkast worden bewaard. Voor elke voeding maakt u steeds nieuwe pap.

Vanaf een leeftijd van 8 weken gaan babypapegaaien al zelf wat eten en drinken. En moeten dan ook de hele dag de beschikking hebben over een bakje met water. Een stukje maïskolf ophangen is de makkelijkste manier om uw vogel aan vast voedsel te laten wennen. Eet hij/zij hier al wat van dan kunt ook een bakje met papegaaienbrokken in het verblijf zetten. Deze worden de eerste weken het best vooraf geweekt in warm water, en twee tot drie maal per dag vervangen in verband met bederf. In de loop van de weken zal uw vogel helemaal zelfstandig gaan eten, en kunt ook langzaam de handvoedingen afbouwen. Het voer van een volwassen papegaai bestaat uit: Papegaaienbrokken, wat stukjes fruit en groente. Af en toe een stukje maïs, is ook erg makkelijk als eens een dagje niet thuis bent, heeft uw vogel toch wat afleiding. Pinda’s mogen nooit gegeven worden, want daar kan een dodelijk schimmel opzitten. Een halve walnoot mag wel gegeven worden en is een echte traktatie. Gimpel
© 2009 - 2019 Gimpel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Welke papegaaien zijn erWelke papegaaien zijn erEr zijn grofweg 350 soorten papegaaien in de wereld bekend. Er zijn vier soorten papegaaien die wereldwijd voorkomen en…
Met een papegaai heeft u een mooie vogel in huisMet een papegaai heeft u een mooie vogel in huisDit moet u weten over uw papegaai, uw lorre. Een papegaai is een zeer intelligente en prachtige vogel om te hebben. Miss…
Schreeuwende papegaaiDat de meeste papegaaien wel eens schreeuwen is algemeen bekend. Het is ook normaal gedrag. Een paar keer per dag even d…
Een papegaai kopen of nietEen papegaai kopen of nietEen papegaai kopen of toch niet, waarop moet u zeker letten? Met een gezonde levendige papegaai of lorre hebt u een vrie…

Reageer op het artikel "Baby Papegaai de verzorging"

Reacties

Susan, 18-09-2016 15:50 #3
Ik heb een baby ara van 16 weken gekocht. Hij is heel rustig, is dat normaal?

Girdhari, 28-10-2013 13:21 #2
Ik wil graag een baby papegaai kopen. Wat zijn de prijzen van geel/groen, grijs.amazone papegaai?
vriendelijk groeten

mala Reactie infoteur, 21-07-2014
Prijzen van baby papegaaien kunnen sterk verschillen. Het gunstigste is om een papegaai aan te schaffen bij een kweker. Voor hem is het hobby en meestal geen handel. Een vogel kopen bij een kweker levert voor de papegaai ook veel minder stress op! De prijzen liggen bij kwekers veel lager. En kwekers zijn bijna overal te vinden. Let op, of het schone verblijven zijn dan weet u namelijk meteen of het een serieuze kweker is. Prijs van een jonge Grijzeroodstaart ligt rond de 600/650 euro, van een Amazone tussen de 400 en de 900 afhankelijk van de soort. Een Witkuif Kaketoe kost ongeveer 1000 euro.

Myriam, 05-09-2013 13:53 #1
Mijn babypapegaai is 11 weken. hoeveel keer per dag moet hij nog gevoederd worden met het spuitje? hij eet al wel wat zelfstandig. Reactie infoteur, 21-07-2014
Afhankelijk van de soort, krijgt een papegaai van 11 weken nog drie tot vier voedingen.
Rond deze leeftijd begint een papegaai, Ara of Kaketoe ook zelf al te eten. Een bakje met papegaaienpellets neer zetten op een makkelijk bereikbare plaats is belangrijk. Dagelijks een stukje Suikermais ook. Zodra de vogel echt wat begint te eten mag een bakje water ook niet ontbreken. (eerst laten koken en dan voldoende aflaten koelen)

Infoteur: Gimpel
Laatste update: 30-08-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 3
Schrijf mee!