InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Mijn hond: opspringen

Mijn hond: opspringen

Waarom springt een hond op?

Er zijn meerdere oorzaken waardoor een hond op kan spingen. Dit zijn voor de volwassen hond: aandacht krijgen (en dus beloond worden voor het gedrag) of het gewoonweg niet geleerd hebben om niet op te springen. Een pup heeft het natuurlijk ook nog niet geleerd, maar springen m.n. op omdat hij graag dicht bij uw gezicht en/of handen wil komen.

De volwassen hond

Uw hond springt op omdat hij er aandacht door krijgt en hierin altijd succesvol is geweest. Hoe langer het gedrag al speelt, hoe meer ingebakken het is en hoe meer moeite u ervoor moet doen. Wanneer uw hond volwassen is, kunt u de hond het beste compleet negeren wanneer hij opspringt. Negeren betekent: niet spreken tegen de hond, hem niet aankijken en hem niet aanraken! Hij is lucht voor u.

In eerste instantie kan het zo zijn dat hij meer of heftiger begint op te springen. Hij heeft immers altijd succes gehad, dus waarom werkt het nu niet? Hij gaat u uitproberen welk ander gedrag wel werkt. Hij kan daardoor rare toeren uit gaan halen om de aandacht toch te krijgen. Blijven negeren als het gedrag u niet bevalt! Desnoods keert u hem de rug toe of loopt u de kamer uit. U kunt ook andere dingen gaan doen, zoals koffie zetten.

Wanneer de hond uiteindelijk kiest voor gedrag dat u wel bevalt, bijvoorbeeld met vier poten naast u op de grond gaan staan of naast u gaan zitten, prijst u de hond. Niet al te enthousiast, want dan zal hij waarschijnlijk weer opspringen. Geef hem wat lekkers of geef hem een aai, net dat wat hij prettig vindt. Bezoek moet deze regel ook doorvoeren, want die zijn vaker nog leuker om tegenaan te springen. Zorg dus dat uw bezoek volledig op de hoogte is van uw nieuwe beleid.

Wanneer u dit consequent doorvoert, zal het zeker succes hebben. Eén keer zondigen van uw kant en u kunt weer helemaal van voor af aan beginnen. En regelmatig blijven belonen, zorgt ervoor dat de hond dit gedrag blijft verkiezen boven het opspringen.

Wat als mijn hond nu zo heftig springt dat ik niet meer kan negeren?

Als eerste, los het niet op door te slaan of schoppen. Een hond die niet zeker is van uw leiderschap kan dan terug uithalen (zie mijn volgende artikel, "Mijn hond: wie is de baas in huis?"). Loop als uw hond begint meteen weg, de kamer uit. Desnoods sluit u even de deur achter u en wacht u een tijdje voor u terug naar uw hond gaat. Helpt dit ook niet, gebruik dan een plantenspuit en richt het op zijn snuit. Hij zal het niet prettig vinden en weg gaan. Niet vergeten te belonen als hij rustig wordt of met vier poten op de grond staat. Een hond alleen aangeven wat niet mag, terwijl u niet aangeeft wat u er in de plaats voor verwacht zal niet helpen.

De pup

Een pup moet nog manieren leren, we moeten hem dus duidelijk maken dat we opspringen niet gewenst vinden. U gaat daarom als volgt te werk bij uw pup. Zodra u binnen komt hurkt u. De pup is u dichter bij uw gezicht en zal dus wat minder de neiging hebben tot opspringen. Nu aait en beloont u de pup als hij met vier poten op de grond blijft. Wanneer hij toch opspringt, negeren en belonen. En wanneer de pup uiteindelijk kiest voor ander, wel acceptabel gedrag, prijst u de pup met lekkers of een aai (of iets anders dat hij leuk vindt).

U kunt ook de methode met het negeren volgen, zoals hierboven beschreven is bij de volwassen hond. Elke pup is anders, dus kan het zijn dat de een methode niet voor hem werkt.
© 2009 - 2019 Info82, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Mijn hond: opspringen"

Reactie

Wilko, 21-01-2013 00:40 #1
En hoe ga je om met andermans honden die herhaaldelijk tegen je opspringen en die niet naar hun baasje luisteren?

Infoteur: Info82
Laatste update: 04-09-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!