InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De nerts als huisdier

De nerts als huisdier

De nerts als huisdier De nerts is vooral bekend om de vacht. Nertsen zijn familie van de otter en de marter en zijn roofdieren. Daarom zijn ze niet erg geschikt om als huisdier te houden. Toch zijn er mensen die nertsen als huisdier houden. Maar waar moet je rekening mee houden als je een nerts als huisdier kiest en is het eigenlijk wel mogelijk?

Algemeen

Er bestaan twee soorten nertsen: de Amerikaanse nerts en de Europese nerts. De bekendste soort is de Amerikaanse nerts, deze komt voor over bijna heel de wereld. De Europese nerts komt eigenlijk alleen voor in Oost Europa en Rusland en is een stuk kleiner dan de Amerikaanse nerts. Nertsen zijn roofdieren uit de familie van de marterachtigen. Vooral de Amerikaanse nerts wordt vaak gehouden voor zijn vacht (bont). Over heel de wereld zijn diversen pelsdierfokkerijen waar deze dieren gedood worden door vergassing met koolmonoxide. Veel dierenrechtenactivisten zijn hier fel op tegen en laten de nertsen vrij.

In de natuur

Nertsen leven in het wild alleen en hebben een eigen territorium waarin ze op zoek gaan naar voedsel. Dit territorium kan erg groot zijn en is altijd in de buurt van water. De nerts kan uitstekend zwemmen. In bijna geheel Noord Amerika is de nerts in het wild te vinden. In Nederland komt de nerts in het wild niet voor, maar toch is het mogelijk om er een aan te treffen. Deze is dan waarschijnlijk vrij gelaten uit een pelsdierfokkerij. Het belangrijkste prooidier van een nerts is de muskusrat. Ook eten nertsen graag rivierkreeften, vogels, vissen, konijnen en watervogels. Natuurlijke vijanden van de nerts zijn de vos, de lynx, de alligator en de Amerikaanse oehoe.

Als huisdier

Eigenlijk is het slecht mogelijk om de nerts als huisdier te houden. Omdat het een roofdier is, zal de nerts bijten en dit is bijna niet af te leren. Het zijn wilde dieren die erg moeilijk getraind kunnen worden. Wanneer je kleine huisdieren hebt zoals cavia's of vogels, zal de nerts deze als prooidier zien. Nertsen zijn absoluut geen knuffeldieren en zijn erg veeleisend. Ze hebben veel ruimte en aandacht nodig. Als de nerts te weinig aandacht krijgt, kan hij snel verwilderen. Een nerts is geen geschikt gezinsdier en kan erg hard bijten. Hierdoor is het ook een totaal ongeschikt dier voor kinderen. Sowieso is de nerts voor niet veel mensen geschikt, omdat het een aparte opvoeding nodig heeft. De opvoeding van de fret is er meer mee te vergelijken dan de opvoeding van andere huisdieren. Toch is het opvoeden van nertsen heel anders dan het opvoeden van fretten.

Verzorging

De verzorging van de nerts is nogal moeilijk. Hij heeft erg veel ruimte nodig en zal altijd een manier zoeken om te ontsnappen. Ook heeft hij de neiging om spullen te slopen en is hij erg onderzoekend. Een nerts heeft graag water tot zijn beschikking en dan het liefste een groot oppervlak. Een ander probleem kan het voeren van nertsen zijn. Het voer is niet in de winkel te koop. Daarom geven sommige mensen hun nertsen kattenvoer of frettenvoer, maar dit is vaak te zout. Door het teveel aan zout kan de nerts nierproblemen krijgen. Wel is het mogelijk om nertsenvoer te kopen bij nertsenfokkerijen. Dit voer is speciaal samengesteld voor nertsen en is dus beter voor ze. Met een goede opvoeding is de nerts zindelijk te krijgen en zal hij zijn behoefte doen op de kattenbak.

Conclusie

Het houden van een nerts als huisdier is niet aan te raden omdat ze erg veeleisend zijn en bijzonder goed opgevoed moeten worden. Slechts een zeer kleine groep mensen is geschikt om een nerts te houden. Er is zeer veel tijd en geduld voor nodig en bovendien moet je ook over genoeg ruimte beschikken.
© 2009 - 2017 N123, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay
  • http://www.denerts.com/index2.html http://www.dierenwelzijn-nederland.nl/nerts_als_huisdier_.htm

Reageer op het artikel "De nerts als huisdier"

Infoteur: N123
Gepubliceerd: 09-08-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!