InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hoe geef je je kat een wormpil? Ontwormen

Hoe geef je je kat een wormpil? Ontwormen

Hoe geef je je kat een wormpil? Ontwormen Katten zijn hele eigenwijze dieren. Een kat ontwormen kan voor worstelingen zorgen. Soms is het zelfs zo erg dat als je alleen al de verpakking van de pil pakt, dat de kat al onder het bed gaat zitten. Katten kunnen gaan krabben, bijten of gewoon de kaken stijf op elkaar houden. Hoe je je kat toch aan de wormpil kan helpen, lees je in dit artikel.

De wormen

Helaas, worden alle katers en poezen regelmatig besmet met wormen, ook binnenkatten. In veel gevallen kan je het niet merken aan de kat dat hij besmet is met wormen. De meest voorkomende wormen bij katten zijn: spoelwormen of lintwormen.

Spoelworm

De spoelworm wordt overgebracht via wormeitjes in de ontlasting van katten, maar kan ook worden overgedragen via de moederkat op de kittens. Aan de buitenkant is niet altijd te zien dat een kat spoelwormen heeft. Soms kan je de wormen zien in ontlasting of braken. Het ziet er uit als een klein sliertje van 5 a 10 cm. Spoelworm is schadelijk voor de mens. De besmetting met wormeneitjes verloopt via de ontlasting, dus niet via aaien, knuffelen of ligplekken van de kat. Het is dus belangrijk, de zandbak goed af te dekken en op te letten met tuinieren, wanneer je vermoedt dat uw kat spoelwormen heeft.

Lintworm

Lintwormen zijn snel te zien, meestal zie je dan kleine witte stukjes rond het poepgat van de kat. De Lintworm komt via de Vlo op een kat terecht, bijvoorbeeld wanneer een kat tijdens het likken van de vacht een vlo op eet. Lintworm is niet schadelijk voor de mens.

Wanneer moet je je kat ontwormen?

  • Voor kittens moet de pil ongeveer elke maand worden gebruikt.
  • Bij volwassen dieren ongeveer 2x per jaar.
  • Het is belangrijk om ook meteen te ontvlooien, want vlooien dragen de wormen ook over.
  • Ook de ligplek van de kat moet goed worden schoongemaakt.

Hoe gebruik je de wormpil?

Het gebruik van de wormpil, is in veel huishoudens het halfjaarlijks terugkerende probleem. Het is de bedoeling dat de wormpil op de nuchtere maag wordt geslikt, dit is dus smorgens. Breek de pil doormidden en voer de volgende stap uit.

Stap 1

Probeer deze stap alleen als je weet dat je bij jouw kat, kans van slagen heeft. Bij makkelijke katten, in het bekje te doen en het bekje dicht doen. Als het goed is slikt de kat de pil door en bent je klaar. Bij de meeste katten is die alleen gedoemd te mislukken, of het leidt tot een vervelende worsteling.

Stap 2 met beetje voer

Pak een klein beetje (liefst blik) voer en leg hier de door gebroken pil tussen. Nu is het wachten tot dat de kat alles op heeft gegeten. Ligt de pil er nog, Helaas op naar de volgende stap.

Stap 3 rosbief, paté of filet american

Heb je een van die 4 producten in huis, kies dan de gene waarvan je denkt dat uw kat het, het lekkerst vind. Ga heel zorgvuldig te werk en zorg er voor dat er geen kruimels aan de buitenkant van het eten komt. Rol of kneed het pilletje in, zorg ervoor dat het niet te groot word, want het liefst eet de kat het in een hap op eten, maar ook niet te klein, want de kat mag echt niks van het pilletje kunnen proeven. Hopen dat dit lukt.

Stap 4 mond open

Deze stap lijkt een beetje op stap 1, maar deze moet met twee personen worden uitgevoerd. Eigenlijk probeer ik deze stap altijd te vermijden, want prettig is het niet. Een persoon houd de kat vast, de ander doet de bek open en stopt de pil er in. Bekje dicht en dan over de keel aaien zodat de kat gaat slikken. Als het goed is lukt het dan, maar de kans bestaat dat de kat de pil weer uitspuugt. Lukt het niet om de kat goed vast te houden, probeer dan een handdoek om de kat heen te slaan, zodat de kat je niet kan bijten of krabben.

Stap 5 dierenarts

Je kan altijd nog naar de dierenarts, dan lukt het gegarandeerd. Maar dan is je portemonnee ook een stuk lichter.

Ander wormmiddel

Met dit artikel schrijven ben ik er achter gekomen dat er een nieuw middel op de markt is gekomen. Namelijk een pipet wat je in de hals leeg knijpt, dit is ideaal. Helaas, heeft dat pippetje geen effect op lintworm en moet hiervoor wel de pil gebruikt worden. Hopelijk komt er in de toekomst als nog een pippetje dat tegen alle wormen gebruikt kan worden.
© 2009 - 2019 Preitaart, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ontwormen van paardenPaarden onderhouden is niet alleen voorzien in voedsel en water. Je moet ook voorkomen dat ze ziek worden. Hierbij hoort…
Wormen bij de katWormen bij de katHet hoort er nu eenmaal bij en hoe vervelend dan ook, je ontkomt er niet aan om je kat periodiek een ontwormingskuur te…
Ontwormen van uw paardOntwormen van uw paardIedereen die paarden houdt heeft ermee te maken: ontwormen. Tegenwoordig moeten ontwormingsmiddelen op recept verkregen…
Ontwormen van honden en katten: Hoe en waaromIn dit artikel wordt verteld waarom je honden en katten goed moet ontwormen, hoe vaak dit dient te gebeuren en welke mid…
Problemen met wormen in het menselijk lichaamProblemen met wormen in het menselijk lichaamWormen zijn niet het meest smakelijke gespreksonderwerp tijdens gesprekken. Toch komen wormen relatief veel voor en kunn…

Reageer op het artikel "Hoe geef je je kat een wormpil? Ontwormen"

Reacties

Henny Suk, 11-07-2016 13:51 #4
Als ik mijn kater van 9 jaar een pil zou proberen te geven, dan begint hij te speekselen en niet zo´n beetje; dit gaat een kwartiertje zo door en dan zijn we allebei drijfnat. Wat kan ik hieraan doen?

Voor Uw reacties bij voorbaat dank.

Lily2, 21-06-2014 21:23 #3
Zo lukt het ons onze pas geopereerde poes haar antibiotica-pil te geven, we hebben haar 'code' gekraakt.
- pilletje in 4 stukjes snijden met keukenmesje
- elk stuk in een stukje (creme-)paté (leverpastei)
- EN NU KOMT HET: laat de poes het aflikken van je vinger! (dus niet gewoon geven). Dan likt ze je vinger schoon - een instinct dat ze niet kan onderdrukken - en terwijl ze likt, slikt ze en knabbelt ze dus niet. Zo slikt ze het pilletje voor haar ongemerkt binnen. Als ze zou beginnen knabbelen, zou ze het pilletje voelen en spuwt ze het meteen weer uit… en onze poes is vreselijk moeilijk in zulke dingen…

Dus zeker NIET pil pletten en in voer mengen, poes ruikt de pil en laat alles gewoon staan! Ook NIET pil in stukjes en verstoppen in brokje, poes proeft hard stukje en spuwt het gewoon uit!

Haar pijnstillend middel (vloeibaar, zuig je in een spuitje om normaal in haar mond te spuiten). Ik maak haar reguliere natte hapjes klaar in haar bakje, in het midden spuit ik de portie erin, dan beetje gel van het voer erover (niet volledig mengen). Zo ruikt ze eerst normaal eten, begint gulzig te eten en alles is binnen. Ik spuit het dus NIET meer in haar mondje (teveel stress).

Als het echt niet lukt, wrijf je het op haar pelsje, dan likt ze zich sowieso schoon… Maar een pas geopereerde poes - van gescheurde kruisbanden - (nog wat in trauma en dus nog erg bang en wantrouwig) geef ik liever zo weinig mogelijk stress… Haar aanraken is al haast teveel voor haar…

Succes!

Lisette Zwiers, 04-06-2014 17:04 #2
Bij onze rode kater WAS het ieder half jaar een groot probleem om de wormenkuur toe te dienen. De enige manier leek nog om het door het voer te mengen, maar zelfs dat had hij door. Hij weigerde gewoon om te eten en met een hoop gedoe ook omdat we twee katten hebben, at hij na twee dagen eindelijk zijn bakje leeg omdat hij gewoonweg niets anders kreeg van mij. Nu ben ik erachter om een dag eerder de pil door het eten te mengen en verdomd de kat eet het eten na een nacht in de koelkast bewaard te hebben in 1 keer op! Eureka!

Tessa, 03-12-2013 00:05 #1
Ik heb mijn kat een poos antibiotica moeten geven en de dierenarts gaf mij de tip om de kat met zijn kont in een hoekje te zetten (bijvoorbeeld een vensterbank) zijn bek open te doen en het pilletje vlug ACHTERin de mond van de kat te duwen. Vaak slikken ze de pil dan snel door voordat hij lang in de mond blijft en dus vies gaat smaken. Dit voorkomt een worstelpartij.
Ik houd altijd de mond van mijn kat dicht en wrijf over zijn keel om het slikken te stimuleren. Als hij het pilletje doorgeslikt heeft geef ik hem altijd een paar snoepjes als beloning. Dit gaat eigenlijk altijd goed. Ik doe het snel en mijn kat is vaak te verbaasd om te reageren.

Ik hoop dat dit iemand kan helpen!

Infoteur: Preitaart
Laatste update: 10-01-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 4
Schrijf mee!