InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Losloopgebieden voor honden in Utrecht

Losloopgebieden voor honden in Utrecht

Losloopgebieden voor honden in Utrecht Er zijn nog best veel stukken waar de hond los mag echter zijn dit vaak kleine gedeeltes en kunt u een boete krijgen als u de hond verder los laat lopen. Echter zijn er in de provincie Utrecht nog prachtige en grote wandelgebieden over waar u hond wel los mag of in ieder geval grotendeels. In dit artikel vind u er een aantal.

Het panbos

Als u naar het panbos wilt kunt u de volgende adressen aanhouden om te parkeren:
  • Amersfoortseweg in de plaats Bosch en Duin
  • Jozef Israëlllaan in de plaats Bosch en Duin
  • Soestdijkseweg Zuid in de plaats de Bilt
  • De holle bilt in de plaats de Bilt
Als u de hond de gehele weg los wilt laten lopen kunt u het beste de auto parkeren op de Jozef Israëllaan en dan route 2 volgen, deze route staat aangeduid met cijfers op bomen en de blauwe route. Bij de andere routes zult u de hond gedeeltes aan moeten lijnen.
Het panbos was vroeger een stuifduinlandschap waar nu nog delen van over zijn verder is het een naaldbos met een afwisselend pad. Als het heeft geregend zijn de routes wel modderig en pas op voor uitstekende wortels van bomen die over uw pad gaan.

Austerlitz

Als u naar Austerlitz wilt kunt u de volgende adressen aanhouden om te parkeren:
  • Zeisterweg
  • Woudenbergseweg
Voor beide kunt u de plaats Austerlitz invullen op uw navigatie. De honden mogen vanaf deze vertrekplaatsen overal loslopen, de routes variëren van een half uur tot drie en een half uur.
Het bos is ongeveer 150 jaar oud maar de heide bestaat al veel langer in 1800 werd dit een legerplaats voor de Franse troepen. Het landschap bestaat nu dus uit bos, heides en zandvlaktes en bied een ideaal huis voor reeën en roofvogels.

Lage vuursche

Als u naar de Lage vuursche wilt kunt u de volgende adressen aanhouden om te parkeren:
  • Zwarteweg in de plaats Lage Vuursche
  • Hoge vuurseweg in de plaats Lage Vuursche
Langs de route zijn er wel stukken waar u de hond aan moet lijnen echter zijn dit maar kleine stukjes. Aan de Hoge vuurseweg zit ook een theehuis waar u met uw hond welkom bent.
Lage vuursche dankt zijn naam uit de middeleeuwen, daar was een ander woord voor woud Furst. Het gebied ligt laag in vergelijking met het naastgelegen Hoge vuursche.
De routes verschillen zo tussen de 4 en de 15km en wellicht word u langs monumentale panden geleid.

Recreatieplas Middelwaard in Vianen

U kunt als adres Viaanse bos aanhouden, vanaf daar rijd u een dijk op en dient u scherp naar rechts de dijk op te rijden. Vanaf hier rijd u zo door naar de grote parkeerplaats. Honden mogen alleen bij het strand aan het begin niet los verder mogen ze de hele route los afleggen. Het is er meestal niet extreem druk en met regelmaat kunt u een stukje strand vinden waar nog niemand zit. U loopt als het ware rond een plas die aan de lek ligt waardoor er voldoende zwemgelegenheid voor uw hond is, de hele plas rond is een route van zo'n 3km.

Nedereindseplas

U kunt parkeren aan de kant van nieuwegein op de Nedereindseweg of op de Randdijk aan de kant van Ijsselstein. De honden mogen hier vrijwel overal en het gehele jaar los. De honden kunnen vanaf verschillende plekken het water in er is ook een strandje alleen is het daar meestal wel wat drukker. U kunt kiezen om de volledige plas rond te lopen of om tussen door over te steken, dit pad is echter wel vrij druk met fietsers.

Zeisterbos

U kunt uw auto parkeren op de Woudenbergeseweg in de plaats Zeist. Het Zeisterbos is al meer dan 200 jaar oud wat maakt dat er een prachtige natuur te vinden is met hele oude bomen en bijzondere struikgewassen. Er zijn twee routes te vinden vanaf de parkeerplaats nummer één is 6km en nummer twee is 12km. De honden mogen hier loslopen behalve op de begrazingsgebieden. Verder vind u hier een restaurant, een speeltuin en een hertenkamp.

Gravenbol in Wijk bij Duurstede

Gravenbol ligt tussen Wijk bij Duustede en Amerongen in, als u de randdijk volgt ziet u vanzelf de afslag richting de parkeerplaatsen. U kunt hier niet een ronde lopen maar de honden kunnen wel zwemmen op een speciaal hondenstrand. Het water blijft lang ondiep waardoor het water ook ideaal is om honden te leren zwemmen.
Gerelateerde artikelen
De leukste hondenuitlaatplekken in Den Haag en omstrekenDe leukste hondenuitlaatplekken in Den Haag en omstrekenOp stap gaan met je trouwste vriendje is natuurlijk het leukst wat er is. vooral wanneer je ongestoord kunt genieten van…
De hond uitlaten, hoe gaat dat in zijn werk?De hond uitlaten, hoe gaat dat in zijn werk?Als u een hond heeft dan dient u ook te gaan wandelen met de hond. Zo kan de hond zijn behoeftes doen en zo kan hij zich…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Losloopgebieden voor honden in Utrecht"

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 31-07-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!