InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Degoes en hun verhaal

Degoes en hun verhaal

De degoe, een knager die oorspronkelijk afkomstig is uit de Andes Gebergte in Chili (Zuid-Amerika). De degoes zijn vriendelijke dieren die daar in grote groepen met elkaar samen leven. Veel mensen denken dat de degoe, een eekhoornachtige dier is, maar ze zijn nauwverwant aan de Cavia. Midden in de 18e eeuw werden de eerste degoes door Europeanen ontdekt. Vlak na hun ontdekking werden ze gevangen en geïmporteerd naar de dierentuinen in Europa. In het midden van de 20e eeuw hielden veel labororia degoes. Daar werden ze onderzocht op hun sociale gedrag en of ze gebruikt konden worden voor eventuele medische doeleinden. Nog niet zo heel lang geleden is ontdekt dat de degoe ook prima als huisdier kan worden gehouden.

Gedrag

De degoes zijn sociale dieren. In de vrije natuur leven ze in grote groepen op rotsen. Net als cavia's maken ze een piep geluid om te kunnen communiceren. Ze zijn overdag actief, 's avonds trekken ze zich terug na hun slaapplaatsen. Bij zonsopgang gaan ze op zoek naar eten. 's Middags zijn ze wat rustiger en aan het einde van de middag zijn ze alweer volop actief. Vaak worden degoes alleen gehouden, maar in een groep leven vinden ze toch prettiger. Degoes zijn erg actief en houden van klauteren en klimmen.

Huisvesting

Degoes kunnen het beste gehouden worden in glazen bak met een gaas deksel. Op de bodem kun je houtkrullen leggen, mits ze stofvrij zijn. Omdat ze graag klimmen, hebben ze ook klimmogelijkheden nodig in hun huisvesting. De bak of kooi dient minimaal 40 cm hoog te zijn. Daarnaast hebben ze takken in hun kooi nodig voor hun tandjes zoals wilgenhout. Een zandbad kan ook geen kwaad, dit houdt hun vacht glanzend. Voor de rest zoals een huisje hebben ze ook nodig, hier maken ze vaak hun slaapplaats van maar het is ook een stukje 'privé' zodat ze zich even terug kunnen trekken.

Voeding

In de natuur eten degoes van alles; granen, gras en zaden en verder alles wat voorhanden is en wat eetbaar is. Als huisdier kun je degoe voer halen maar dit is niet overal te koop, dus eventueel is ook mogelijk om cavia- of knaagdiervoer te geven. Daarnaast eten ze ook graag fruit en groeten maar ze mogen er niet te veel van, als ze te veel hiervan binnenkrijgen kan dit darmproblemen veroorzaken. Er dient te allen tijde hooi aanwezig te zijn en vers drinkwater.

Verzorging en voortplanting

Degoes zijn tamelijke tamme dieren, ze hebben weinig verzorging nodig. Ze dienen wel elke dag voer te krijgen. Ze zijn erg nieuwsgierig en simpel tam te maken. Een degoe mag je nooit aan de staart pakken. Vrouwtjes zijn geslachtsrijp vanaf 3 maand maar pas fokrijp met 5 maand. Ze zijn ongeveer 1 keer in de 2 a 3 weken vruchtbaar. Een nest bestaat gemiddeld uit 5 jongen, maar 3 of 10 is ook veel voorkomend. De jongen mogen met een leeftijd van 8 weken weg bij de moeder en worden dan gemiddeld tussen de 5 en 8 jaar oud.
© 2009 - 2019 Antrax, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Degoes en hun verhaal"

Infoteur: Antrax
Gepubliceerd: 17-03-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!