Degoe als huisdier: de verzorging

Degoe als huisdier: de verzorging Degoes zijn erg interessante dieren. Wat is eigenlijk de geschiedenis van degoes? En hoe kun je ze het beste verzorgen?

Geschiedenis

Degoes komen oorspronkelijk uit het Andesgebergte in Zuid-Amerika. Daar leefden deze dieren in grote groepen op de rotsen. De eerste degoes werden midden in 18e eeuw ontdekt door de Europeanen. Ze werden in die tijd voor eekhoornachtigen aangezien. Men kwam er later achter dat degoes nauw verwant waren aan de cavia. Nadat ze ontdekt waren werden ze geïmporteerd naar de dierentuinen in Europa. Het is nog niet zolang geleden dat een degoe als huisdier werd ontdekt.

Gedrag

Degoes zijn erg levende dieren, ze klimmen en klauteren graag. Ze maken net als caviaís piep- en gromgeluiden om te communiceren. Degoes zijn dagactieve dieren, ís avonds slapen ze. Je kunt een degoe beter niet alleen houden, het is beter om een degoe in een klein groepje degoes te laten leven. Als je toch een degoe alleen wilt houden moet je er minimaal één uur per dag aandacht schenken. Vrouwtjes degoes kun je gemakkelijk met elkaar koppelen. Volwassen mannetjes die niet samen zijn opgegroeid zijn erg moeilijk met elkaar te koppelen. Degoes bijten zelden en ze hebben gauw een band met hun verzorger.

Huisvesting

Je kunt degoes het beste in een grote glazen bak houden waarvan de bovenkant is afgedekt. Op de bodem van het verblijf moet je houtkrullen leggen. Degoes houden erg van klimmen, je kunt ze hier toe de mogelijkheid geven door het plaatsen van leuke klimmogelijkheden in hun verblijf. De hoogte van de kooi moet minimaal 50 centimeter zijn. Takjes van fruitbomen en wilgenhout zijn erg geschikt voor het kort houden van hun knaagtanden. In het verblijf hoort ook een nestkastje aanwezig te zijn, waar de dieren in kunnen slapen.

Voedsel

Degoes eten zaden, grassen en granen. Er is ook speciale voeding in de dierenspeciaalzaak verkrijgbaar voor degoes. Maar je kunt degoes ook gewoon knaagdierenvoer geven. Ze eten daarnaast ook nog graag een klein beetje fruit en groente, geef ze dat niet teveel want dat kan darmproblemen veroorzaken. Degoes krijgen vaak te veel calorierijke en vezelarme hapjes, dit kan vervetting veroorzaken. Deze vervetting kan weer suikerziekte veroorzaken, wat dodelijk is voor degoes. Zorg ervoor dat er altijd voldoende hooi aanwezig is, de hooi moet wel stofvrij zijn. Je kunt ze het beste water geven in een glazen drinkflesje. Degoes wassen zich vaak, dit doen ze door zichzelf in wit zand te windelen.

Verzorging

Degoes hebben niet veel verzorging nodig, ze zijn ook nog eens erg zindelijk. Het verblijf moet je verschonen wanneer het nodig is, dit moet wel minimaal één keer per week gebeuren. Het drinkwater moet dagelijks verschoond worden. Als de nagels te lang worden moet je ze korter knippen. Je moet ook de lengte van de tanden in de gaten houden, als de tanden te lang zijn moet je ze bij de dierenarts korter laten knippen.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Degoe als huisdier: de verzorging"

Infoteur: Emilytje
Gepubliceerd: 13-08-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!