InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Tips voor een actieve degoe

Tips voor een actieve degoe

In de natuur zoekt een degoe vrijwel de hele dag naar voedsel. Zodra een degoe bij ons thuis in een terrarium zit, is dat natuurlijk niet zo. Het eten wordt hem pal voor de neus gezet en de verveling slaat toe. Niet goed voor het dier dus kan je er maar beter voor zorgen dat hij moet werken voor zijn eten door middel van wat simpele handelingen. Daarnaast kun je - om verveling te voorkomen - er ook voor zorgen dat je degoe naast eten ook nog genoeg te doen heeft in zijn terrarium.

Hout

Zaag van de takken van een appelboom of notelaar kleine schijfjes. Verstop de schijfjes in het terrarium. Zodra je degoe ze vindt, zal hij er maar wat druk mee zijn om ze te verslepen. Ook kunnen ze er lekker aan knabbelen. Natuurlijk kan je van onbehandeld hout ook planken, kastjes, grotten of een labyrint maken. Dit staat garant voor uren speelplezier. Eten kan je ook daar dan weer in of achter verstoppen.

Basisvoer

Een makkelijke manier om de degoe bezig te houden is om het basisvoer dat je degoe iedere dag krijgt niet altijd maar in hetzelfde bakje te serveren. Beter is het om het voer her en der te verspreiden in het terrarium. Op deze manier moet je degoe echt op zoek naar zijn eten en is daar een groot deel van de dag mee bezig.

Leeuwentandblaadjes

De bladeren van de Leeuwentand (leontodon) zijn een lekkernij voor je degoe. Het bevat vitamines A, B, C en D en het bevordert de natuurlijke afweer van je degoe. Daarnaast bevat het mineraalstoffen en spoorelementen. Gedroogde leeuwentand is hier en daar wel te verkrijgen op het internet. Het verdrijft gifstoffen uit het lichaam en werkt de eetlust op. Verder is het ook nog effectief bij maag- en darmproblemen.

In de natuur is leeuwentand ook wel te vinden. Mocht je deze vinden dan zou je de blaadjes aan een touwtje kunnen ophangen. Hierdoor moeten de degoes echt moeite doen om het te pakken te krijgen.

Rollen

Keuken- en/of wcrollen zijn ideaal speelgoed voor heel heel veel huisdieren en dus ook voor je degoe. Leg een aantal rollen in het terrarium en ze vermaken zich er opperbest mee. Ook kan je de rollen achter elkaar leggen zodat er tunnels ontstaan. Voor nog meer plezier kan je de rollen ophangen aan een touwtje zodat ze nog meer hun best moeten doen om erbij te kunnen. Vul ook een rol met wat lekker en vul de uiteinden met onbedrukt papier of hooi. Eens kijken hoe snel ze erachter komen dat er lekkers in zit.

Kadootjes

Een goede bezigheidtherapie zijn de zogenaamde kadootjes. Pak een stuk papier en doe er iets lekkers in. Frommel het papier dan tot een bal en leg het in het terrarium. Je degoe zal er nog even werk aan hebben om de prop uit te pakken en daarin het lekkers vinden.

Grot

Van een doos kun je zelf een prachtige grot maken. Knip een paar gaten in de doos en vul het met stro. Degoes zullen dit prachtig vinden. Ze hoppen erin en eruit en onderzoeken alles wel tachtig keer.

Ladders

Van dunne takjes en wat touw kan je hele leuke laddertjes maken die je kan ophangen in het terrarium. Je degoe zal er snel genoeg voor zorgen dat er niets meer van overblijft. Weer een goede manier om je degoe bezig te houden dus. Direct na het ophangen kan je ook nog wat lekkers aan de ladder hangen met een touw. Op die manier zal je degoe eerst het lekkers gaan veroveren en pas daarna bezig gaan met het kapot knagen van de ladder.

Zand

Zet eens in de paar dagen een bakje met chinchillazand in het terrarium. Het is goed voor de vacht van je degoe die er schoon en glanzend door blijft. Het beste is een bakje dat wat zwaarder is zodat het niet omvalt. Ook is het handig om een bakje te gebruiken dat wat hoger is zodat het zand niet meteen alle kanten opvliegt.

Natuurlijk kan je er ook voor kiezen om het zand alle dagen in het terrarium te zetten. Let er dan wel op dat het bakje met zand niet wordt gebruikt als toilet en verschoon het zand met regelmaat. Om langer met het zand te kunnen doen, kan je het zeven.
© 2008 - 2019 Jidaja, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Degoes en hun verhaalDe degoe, een knager die oorspronkelijk afkomstig is uit de Andes Gebergte in Chili (Zuid-Amerika). De degoes zijn vrien…
Een degoe als huisdierEen degoe als huisdierDegoes zijn sociale dieren die sinds 1985 als huisdieren mogen verkocht worden. Ze vereisen veel aandacht en tijd wannee…
Wat mogen degoes eten en wat niet?Wat mogen degoes eten en wat niet?Altijd al willen weten wat degoes eten? Weinig mensen hebben deze beestjes als huisdier, terwijl ze zo leuk zijn! Ze zij…
Degoes, gezellige huisdierenVeel mensen zegt het niks, maar toch zien we in veel huishoudens degoes als huisdier en winnen ze in Nederland aan popul…
Het aanschaffen van knaagdieren, belangrijke informatieHet aanschaffen van knaagdieren, belangrijke informatieJe wilt graag een knaagdier aanschaffen, maar waar moet je dan allemaal op letten? Allereerst is het belangrijk om jezel…

Reageer op het artikel "Tips voor een actieve degoe"

Reactie

Isabel, 10-10-2012 15:17 #1
Hallo iedereen,
Ik heb een erg lieve degoe en verzin allemaal leuke dingen voor hem. Bijv: Pak een sterk stevig touwtje of een paar touwtjes, knoop het vast aan twee kanten van het hok, als het goed is heb je nu alleen een touw dat in het hok hangt. Knip mouw (een stuk) van een oud vest/trui/t-shirt. Je degoe zou het heel erg leuk vinden en zou het gebruiken als een hangmat en gaat erin slapen. Het is beter als je een rustig kleurtje en rustig printje doet niet met allemaal vlinders in alle kleuren of panterprint, en met kleuren doe dan lichtblauw, licht paars, rustig geel, maar het beste is grijs, daar worden degoe's rustig van. Ze zullen dan ook sneller gaan kijken wat het is en het ontdekken. Ik hoop dat de persoon die dit leest iets aan dit heeft gehad.

Groet Isabel

Infoteur: Jidaja
Gepubliceerd: 05-10-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!