InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De Mongoolse gerbil het opgroeien van de jongen

De Mongoolse gerbil het opgroeien van de jongen

Pasgeboren gerbiljongen, ook wel pups genoemd, zijn nog helemaal kaal en hulpeloos. Hier leest u hoe ze zich ontwikkelen tot lieve volwassen gerbils. Vanaf het uitvouwen van de oren, het opengaan van de ogen, het seksen, tot en met zelfstandigheid.

De eerste dagen kaal, blind en doof.

Als de jonge gerbils worden geboren zijn ze nog helemaal kaal. Hun ogen zitten dicht en ook hun oorflapjes zijn nog dichtgevouwen. Het enige dat ze kunnen is piepen, slapen en drinken bij hun moeder. Ze kunnen zichzelf nog niet op temperatuur houden, en daarom zullen ze hard piepen als ze het koud krijgen. Op hun buikjes is een zwart puntje van de navelstreng te zien. Het is belangrijk om de moeder en de pups in dit stadium zo min mogelijk te storen zodat de natuur zijn gang kan gaan.

De oren gaan open

Na een paar dagen, ongeveer op dag 4, gaan de oortjes uitvouwen. De komende dagen krijgen de oortjes steeds meer vorm, en wordt de haarkleur ook al een klein beetje zichtbaar doordat de pups wat dons krijgen.

Na één week rondkruipen

Na ongeveer een week beginnen de pups rond te kruipen. Je kunt ze nu voorzichtig af en toe oppakken. Als je ze een poosje in je hand houdt zullen ze vanwege de warmte meestal lekker in je hand gaan slapen. Maar pas op, want sommigen kunnen al beter kruipen dan je denkt, en kukelen zo van je hand af. Ze kunnen immers nog steeds niets zien! Houd je hand dus altijd vlak boven de kooi.

Seksen zoek de tepels

Op dag 10 of 11 na de geboorte is het de beste tijd om te kijken of het mannetjes of vrouwtjes zijn. Dan begint de beharing op de buikjes namelijk te groeien. Alleen rond de tepeltjes groeit nog geen haar, dus zie je een buikje met twee rijen van 5 kale puntjes, dan is het een vrouwtje. Zie je een gladbehaard buikje, dan is het hoogstwaarschijnlijk een mannetje. Let op: de tepeltjes (kale plekjes) zitten vrij ver naar de zijkanten toe, en tot in de oksels. Ben je een dag te laat met het seksen, dan zijn de buikjes ook bij de vrouwjes al compleet behaard, en is er dus geen verschil meer te zien. Kijk dus regelmatig en op tijd!

De ogen gaan open

Na ongeveer 18 tot 22 dagen gaan de ogen van de pups open. Eerst gaat één oog half open, dan nog wat verder, en vaak gaat een dag later het andere oog dan ook open. Veel gerbils lopen dus eerst met één geopend en één dicht oog rond.
Ze kunnen nu echt gaan beginnen met het onderzoeken van de wereld om hun heen. Als je ze nu probeert op te pakken zullen ze veel schuwer reageren op je hand, omdat ze immers ineens kunnen zien. Inmiddels zijn ze ook razendsnel geworden en hebben ze ontdekt dat ze kunnen springen, dus lekker slapen op je hand is er niet meer zo veel bij.

Eten en drinken

In de derde week gaan ze steeds meer ontdekken. Ze beginnen te knagen op vast voer en op andere spullen in de bak (tip: geef ze bijvoorbeeld wc-rolletjes, dat vinden ze geweldig) en ze gaan ontdekken hoe ze uit de waterfles kunnen drinken. Zorg er dus voor dat deze laag genoeg hangt zodat ze erbij kunnen.

Ze zullen ook steeds meer met elkaar gaan spelen, rennen en ravotten. Het wordt een drukke boel in de bak! Ze zien er nu erg komisch uit met hun kleine lijf en grote hoofd.

Na ongeveer 5 weken drinken de pups niet meer bij hun moeder, en zijn ze dus eigenlijk helemaal zelfstandig. Overigens laten wij ze nog wel bij de ouders totdat ze minstens 6 weken zijn. Op die manier worden het sociale gerbils. Houd er rekening mee dat ze op een leeftijd van ongeveer 8 weken geslachtsrijp zullen worden. Dan moeten de mannetjes en vrouwtjes dus gescheiden zijn.
© 2008 - 2019 Turtle, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gerbils; beschrijving van soortenIn de wereld bestaan er ongeveer 90 soorten woestijnratten. Alleen de mongoolse gerbil is al langere tijd gedomesticeerd…
Mongoolse GerbilsMongoolse GerbilsHier vind u de belangrijkste informatie over de Mongoolse gerbil. De verzorging , leefomgeving , gedrag , geschiedenis ,…
De Perzische gerbilDe Perzische gerbil is in Nederland en Belgie nog niet erg bekend. De Mongoolse gerbil is de meest bekende gerbil, en al…
De aanschaf van een gerbilDe aanschaf van een gerbilDe gerbil is een leuk, vrolijk en nieuwsgierig beestje. Als je er eenmaal een gezien hebt, dan wil je er vast een paar h…
Gerbils: varieteiten of kleurslagenHoewel de gerbil nog niet zo heel lang gehouden wordt als huisdier, bestaan er inmiddels al vele kleurslagen. In dit art…

Reageer op het artikel "De Mongoolse gerbil het opgroeien van de jongen"

Infoteur: Turtle
Gepubliceerd: 25-12-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!