InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Mongoolse Gerbils

Mongoolse Gerbils

Mongoolse Gerbils Hier vind u de belangrijkste informatie over de Mongoolse gerbil. De verzorging , leefomgeving , gedrag , geschiedenis , en nog vele andere dingen die met Mongoolse Gerbils te maken hebben. Ook de verschillende kleursoorten worden hieronder opgenoemd. Dus veel leesplezier. De Mongoolse Gerbil.

Geschiedenis

De meest voorkomende gerbil soort is de Mongoolse Gerbil. Ze komen van oorsprong uit Mongolie. Hun naam zegt het al , in Mongolie leven ze in groepen , maar hier in nederland kun je dat beter niet doen. Sommige gerbil soorten komen ook uit Noord-China. De allereerste Mongoolse Gerbil werd door De heer A. David na parijs gebracht , naar een expeditie , Dit was halverwege de 19e eeuw. Later zijn er meer gerbils naar europa gebracht naar expedities. Dankzij dierentuinen en laboratorias zijn de Mongoolse Gerbils prive bezitten geworden waardoor ze nu als huisdier worden beschouwd.

Gedrag

Bijna alle gerbils hebben een sociale instelling. Ze kunnen moeilijk alleen gehouden worden. In de vrije natuur leeft de Mongoolse gerbil in groepen.In gevangenschap leven ze dan ook graag in groepjes bij elkaar. Om gerbils in groepen te laten leven , is het verstand om ze van jongs af aan bij elkaar te plaatsen , hoe jonger ze zijn des te makkelijker accepteren ze elkaar . Naarmate ze ouder worden bij elkaar gezet , des te aggresiever de kunnen reageren op hun soortgenoten. De mongoolse gerbil is in tegenstelling tot andere knaagdieren niet alleen s`nachts maar ook overdag actief , ze nemen maar een paar uur rustperiode , in acht voor een hazeslaapje.

Huisvesting

De Mongoolse gerbils leven vaak in traliekooien , maar een glazen bak bied hun meer plezier , ze graven graaf tunnels in het zaagsel. Om echt tunnels te kunnen zien adviseer ik u om toch zand te gebruiken zo kunt u allerlei eigengebouwde tunnels zien van uw geliefde dieren. Als u uw gerbils in een glazen bak houd , houd er dan rekening mee dat ze er niet uit kunnen ontsnappen , en dat er voldoende ventilatie aanwezig is. Verder moet er in elk gerbilverblijfplaatst een nachthokje aanwezig zijn , en ook klimmogelijkheden. Verder adviseer ik geen radje in de verblijf te doen , hier kan makkelijk hun staart tussen komen en dan afbreken. Een staart van een gerbil groeit nooit meer terug , dit kan de evenwicht ernstig verstoren!!
Ook wast de Mongoolse gerbil zich graag met zand , als u zaagsel in de bak heeft doe dan een bord met zand erin zodat ze zichzelf goed kunnen schoonhouden.

Voedsel

Gerbils zijn gewend aan weinig voedsel. Een gerbil heeft ongeveer 10 tot 15 gram voer nodig. Gemengde knaagdiervoer is goed voor een gerbil , als u het afwisseld met kleien beetje dierlijke eiwitten zoals : meelwormen en kleine stukjes fruit en groente zullen zij zeker een voedselrijk leven hebben. Ook hooi is zeer belangrijk voor de gerbil. Het is goed voor de spijsvertering.Ondanks dat de gerbil in de natuur weinig drinkwater nodig heeft , is het wel zeer belangrijk elke dag verse schone drinkater te geven aan hun. Houd ook rekening ermee dat de tandjes van de Mongoolse gerbils doorgroeien ze hebben dus zeker wel wilgentakjes of takjes van fruitbomen nodig om lekker hun tandjes aan kort te knagen.

Verzorging

De Mongoolse gerbil produceren weinig ontlasting en urine.Ze kiezen meestal 2 plaatsen om hun behoeftes doen. De Mongoolse gerbil heeft weinig verzorging nodig. Af en toe een zandbad , dagelijkse eten en drinkwater geven en resten eten weghalen. En de bak verschonen nadat het begint te ruiken is meer dan voldoende.

Voortplanting

Gerbils zijn geslachtsrijp als ze ongeveer 4 maanden oud zijn. Ze krijgen geslachtsrijp tot ongeveer anderhalf jaar oud.
Mongoolse vrouwen zijn 1 x in de 6 dagen vruchtbaar en laten ze de paring toe. Ze hebben ongeveer een draagtijd van 24 dagen en werpen ongeveer 5 jongen. De vader speelt een grote rol bij het groot brengen van de kroost , haal dus nooit de vader weg bij de jongen zonder een goede reden.

De jongen

Als de jonkies geboren worden zijn ze ongeveer 2 cm groot en hebben een gewicht van tussen de 2 en 3 gram. Rond de leeftijd van 10 dagen is de vacht ontwikkeld en gaan al spoedig de oogjes open. Op een leeftijd van 3 weken drinken ze al niet meer bij hun moeder en hebben ze hun leefomgeving al aardig verkent. Het beste is om de jongen pas bij de moeder weg te halen als ze een leeftijd hebben van 5 weken.

uitelijke kenmerken

De mongoolse gerbil hebben een gewicht tussen de 75 en de 120 gram. De mannetjes zijn het zwaarst. De lengte van de lichaam , exclusief de staart is ongeveer 12 cm en de staart zelf is tussen de 8 en 11 cm lang. Ze hebben een slanke lichaam en een korte nek. Ze zijn volledig behaard en de kop is kort en breed. De achterpoten zijn langer dan de voorpoten , ze hebben relatief grote ogen en kleine oortjes.

Soorten en kleuren van de Mongoolse Gerbil

  • Agouti gerbils : wildkleurige vacht , met een ticking ( kleien donkere bandjes in het vacht)
  • Argente- creme : licht -gele wildkleur , met een witte buik , en rode oogjes.
  • Siamees : de oortjes , snuit en staart is donkerder dan de rest van het lichaam.
  • Zwarte gerbil : ze hebben een zwarte kleur.
© 2008 - 2019 Antrax, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat mogen gerbils eten en wat niet?Wat mogen gerbils eten en wat niet?Ben je altijd al benieuwd naar wat gerbils mogen eten? Heb je misschien zelf een gerbil of ben je van plan een gerbil aa…
De Mongoolse gerbil voortplantingMongoolse gerbils zijn leuke huisdieren, en het is helemaal leuk als het lukt om een nestje te fokken. Onderstaand artik…
De gerbil; oorsprong en geschiedenisDe gerbil; oorsprong en geschiedenisDe gerbil is een leuk, vrolijk en nieuwsgierig beestje. Als je er eenmaal een gezien hebt, dan wil je er alles over wete…
De aanschaf van een gerbilDe aanschaf van een gerbilDe gerbil is een leuk, vrolijk en nieuwsgierig beestje. Als je er eenmaal een gezien hebt, dan wil je er vast een paar h…
Het schoonmaken van de gerbilkooiHet schoonmaken van de gerbilkooiHet goed schoonmaken van de kooi waarin je gerbils leven kan van levensbelang zijn voor je gerbil. De dieren zijn schoon…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 7854, Pixabay
  • www.dieren.forum2go.nl

Reageer op het artikel "Mongoolse Gerbils"

Reactie

Gerbil Nl, 20-06-2010 12:03 #1
Een gerbil kan niet in groepen worden gehouden. Het risico van 3 of meer gerbils samen houden en de kans op gevechten daardoor wordt sterk vergroot. Houd gerbils, zowel mannen als vrouwen, altijd per 2. Gerbils kennen geen familie banden. Gerbils van jongs af aan bij elkaar houden, of zelfs nest genoten samenhouden maakt de kans op gevechten dan ook niet kleiner.

Gerbils zijn inderdaad agressieve diertjes als het gaat om een onbekende gerbil. Echter is het absoluut niet onmogelijk om oudere gerbils bij elkaar te krijgen. Er is door de jaren heen een zeer geschikte diervriendelijke koppel methode ontwikkeld, welke het mogelijk maakt om ook de oudere diertjes te voorzien van een maatje. Elke juiste fokkerij weet deze methode, en zal u dan ook verder kunnen helpen.

Met zand worden er inderdaad mooiere tunnels gemaakt. Helaas kleven er aan zand ook nadelen, welke niet opwegen tegen de mooie tunnels. Zand is namelijk te koud voor gerbils. Een aparte hoek met wat hooi is niet voldoende. Gerbils die op zand worden gehouden blijven doorgaans kleiner, en zullen niet volledig uitgroeien, daar ze meer energie moeten steken in het op temperatuur houden van hun lichaam.
Tevens bestaat er een grote kans op instortingsgevaar van de tunnels. Gerbils zijn nu eenmaal fanatieke gravers, en zien uiteraard niet het gevaar. Een gerbil die wordt bedolven onder het zand komt er zelden levend onder vandaan.

Een radje in de kooi is juist een prima middel om gerbils bezig te houden. Een open radje is dan ook geen probleem, de staart zal er niet tussenkomen. Wel wordt geadviseerd de radjes niet in klassiek formaat (15cm doorsnee) aan te schaffen, maar het liefst zo groot mogelijk, zodat de rug van de gerbil niet krom is tijdens het rennen.
Overigens, een gerbil heeft enkele problemen met het evenwicht bij een korte staart, maar zal hier prima mee kunnen leven en zelfs nog kunnen klauteren.

Het voer hoeft niet per dag in portie te worden gegeven, eens in de paar dagen de voerbak compleet vullen zal geen enkel probleem veroorzaken en is in mijn ogen zelfs beter, aangezien er altijd genoeg voedsel in de buurt is.

Een gerbil is gemiddeld 26 dagen zwanger, en werpt 2 tot 10 jongen. Het gemiddelde ligt op 6 a 7 pups.
De vader heeft zeker een grote rol bij de opvoeding, maar de moeder kan het ook prima in haar eentje aan. Als je ongeplande pups vindt in je hok en de man zit er nog bij, dan zal de vrouw zeker opnieuw zwanger zijn.
Haal de vader er voor de bevalling van nest 2 bij vandaan, want hij zal haar zeker blijven dekken. Dit is in een fokkerij geen probleem aangezien deze precies weten wat de moeder wel of niet aan kan, en de gerbil jongen zeker weten geen dragers zijn van ziektes. Helaas worden er nog steeds veel gerbils in een winkel aangeschaft, welke dieren bij een brood fokkerij vandaan komen. Waar inteelt en ziektes helaas heel normaal zijn. Deze dieren moeten niet verder worden gekweekt. Als je wilt kweken neem dan contact op met een hobby fokkerij. Er zijn diverse te vinden in Nederland. Een goede fokkerij fokt gerbils met stamboom, waarvan in de hele lijn bekend is dat er geen ziektes of andere narigheden voorkomen. Denk overigens niet dat een gerbil met stamboom duurder is. Een goede fokkerij hoeft geen winst te maken, en zal dus vaak nog minder vragen dan een winkel.

Jongen bij hun moeder vandaan halen kan het beste gebeuren tussen de 5 en 6 weken. Liever richting de 6 weken dan de 5 weken. In de laatste week leren ze namelijk erg veel nog van de ouder(s).

Groeten Hilda van Malsen
Gerbil.nl

Infoteur: Antrax
Laatste update: 21-09-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!