InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De Mongoolse gerbil – voortplanting

De Mongoolse gerbil – voortplanting

Mongoolse gerbils zijn leuke huisdieren, en het is helemaal leuk als het lukt om een nestje te fokken. Onderstaand artikel gaat over de voortplanting bij gerbils en geeft daarover een paar handige tips. Onderwerpen die aan bod komen zijn onder andere het paargedrag, de draagtijd, de geboorte, de voeding, en de eerste dagen van de jongen.

Jonge gerbils – wel of niet doen?

Allereerst een korte overweging voor mensen die een nestje willen fokken met hun gerbils: Zoals bekend zijn er al heel veel dieren op deze wereld die geen goed tehuis kunnen vinden. Bedenk dus van tevoren wat u met de jonge gerbils wilt gaan doen. Houdt u ze allemaal zelf? Kunt u ze kwijt bij vrienden en kennissen? Ons is het steeds nog gelukt om de jongen bij dierenwinkels en liefhebbers af te geven. Aanbieden op bijvoorbeeld marktplaats kan als gevolg hebben dat uw lieve diertjes als voer aan slangen gegeven worden!

De daad op z’n gerbils – het paargedrag

Vanaf een leeftijd van ongeveer 8 weken zijn gerbils geslachtsrijp. Maar aangezien ze dan zelf nog in de groei zijn, is het beter om jonge vrouwtjes pas te laten dekken vanaf een leeftijd van een half jaar. Als je een mannetje en vrouwtje bij elkaar zet kan het nog wel een paar dagen duren voordat het vrouwtje bronstig is. Als het zo ver is, is dit is duidelijk te merken aan het gedrag van beiden. Het mannetje loopt dan steeds achter het vrouwtje aan en beiden maken opgewonden stampgeluiden met hun achterpoten. Het vrouwtje laat zich makkelijk bespringen door het mannetje, en deze maakt daar dan ook dankbaar gebruik van. In minder dan een seconde is het gepiept, en begint het spel weer van voor af aan. Gerbils paren erg vaak, soms tot wel tientallen keren achter elkaar. Het mannetje likt zich na iedere keer schoon, het vrouwtje likt zich alleen schoon als er een zaadlozing is geweest. Aan het gedrag van het vrouwtje kun je dus duidelijk zien of ‘het’ gelukt is.

Drachtig of niet?

De eerste weken na de paring is niet goed te zien of het vrouwtje drachtig is. Pas aan het eind van de draagtijd (ongeveer 24 dagen) krijgen de meeste vrouwtjes een zichtbaar dikkere buik. De bevalling verloopt op geheel natuurlijke wijze, en het is belangrijk om het vrouwtje daarbij zo min mogelijk te storen. Laat wel het mannetje of eventuele andere vrouwtjesgerbils bij in het hok zitten, want de zorg voor de jonge gerbils kan de moeder niet alleen aan, daarvoor heeft ze hulp van andere gerbils nodig.

Tips uit de praktijk

Wij zorgen altijd dat de bak een aantal dagen voor de uitgerekende bevallingsdatum verschoond is, zodat de jongen in een fris nest ter wereld komen, en zodat we ze de eerste tijd niet hoeven storen voor het schoonmaken van de bak.
Zet de bak op een rustige plek in de kamer, waar de gerbils niet veel lastig gevallen worden door huisgenoten of andere huisdieren.

De geboorte

De aanstaande moeder zoekt een rustige plek uit voor de bevalling, en meestal is dat zo goed verstopt dat (menselijke) pottekijkers geen kans krijgen. Zo kan ze in alle rust bevallen. Als de jongen worden geboren zijn ze nog volledig kaal en hun ogen en oren zitten nog dicht. Het enige dat ze kunnen is piepen om hun moeder. Meestal worden er zo’n 5 tot 6 jongen geboren, maar onze gerbils hebben ook nesten van 8 en 9 jonkies gehad. De eerste dagen raken we de jongen zo min mogelijk aan. Het enige dat we soms doen is een jong terug in het warme nest leggen als de gerbils dit niet zelf doen. De jongen raken soms uit het nest omdat ze aan een tepel blijven hangen als moeder wegloopt, en ergens buiten het nest vallen ze er dan af. Maar over het algemeen is ingrijpen niet nodig, want moeder of de andere gerbils brengen de piepende jongen snel terug naar het warme nest.

Voeding tijdens draagtijd en zogen

Tijdens de draagtijd en het zogen is het goed om de moedergerbil extra dierlijke eiwitten te geven. Dit kan door bijvoorbeeld wat kattenbrokjes bij de gewone voeding te geven. Overigens is het altijd belangrijk dat gerbils beschikking hebben over dierlijke eiwitten. Geef gerbils daarom speciaal gerbilvoer, en geen ‘gewoon’ knaagdierenvoer dat bijvoorbeeld bedoeld is voor konijnen of hamsters. In gerbilvoer zit precies de juiste dosering dierlijke eiwitten. Er zijn gevallen bekend waarbij gerbils elkaar, of de jongen gingen opeten vanwege een gebrek aan dierlijke eiwitten.

De eerste dagen van de jongen

De eerste dagen kunnen de jongen niets anders dan drinken, slapen en piepen. Hoe de jongen zich verder ontwikkelen en welke stadia ze daarbij doorlopen kunt u lezen in het artikel over opgroeiende gerbils.
© 2008 - 2019 Turtle, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gerbils; beschrijving van soortenIn de wereld bestaan er ongeveer 90 soorten woestijnratten. Alleen de mongoolse gerbil is al langere tijd gedomesticeerd…
De Negev gerbilDe mongoolse gerbil groeit op het moment uit tot 1 van de populairste knaagdieren/huisdieren van Nederland en omstreken.…
De Perzische gerbilDe Perzische gerbil is in Nederland en Belgie nog niet erg bekend. De Mongoolse gerbil is de meest bekende gerbil, en al…
Mongoolse GerbilsMongoolse GerbilsHier vind u de belangrijkste informatie over de Mongoolse gerbil. De verzorging , leefomgeving , gedrag , geschiedenis ,…
De gerbil; oorsprong en geschiedenisDe gerbil; oorsprong en geschiedenisDe gerbil is een leuk, vrolijk en nieuwsgierig beestje. Als je er eenmaal een gezien hebt, dan wil je er alles over wete…

Reageer op het artikel "De Mongoolse gerbil – voortplanting"

Reacties

Kiani, 03-01-2018 22:58 #2
Beste
Ik had onlangs 4 gerbils gekocht.
Deze moesten 4 vrouwtjes zijn.
Nu ben ik ervan overtuigd dat het 2 vrouwtjes zijn en 2 mannetjes, nadat ik foto's van hun geslacht heb getrokken en het heb nagevraagd. Nu vroeg ik me af of ik de twee vrouwtjes mocht scheiden van de mannetjes. De kans is wel enorm groot dat er 1 vrouwtje zwanger is. Kan het ander vrouwtje helpen bij de opvoeding of gaat zij het nest doden?
Of zou ik beter ze als koppel scheiden, maar dan ga ik nog meer nestjes hebben?
Groetjed

Merel van Es, 27-05-2011 19:57 #1
Wij hebben net 2 nieuwe Gerbils, sinds een aantal maanden. We hebben er 2 nieuwe bij gekocht. Volgens de winkel zijn het mannetjes (altijd schijnbaar). Toch kregen we vandaag twijfels. Namelijk is het zo dat 1 van de twee al een paar dagen weg werd gepest (wij dachten aan rangorde bepalen), maar nu gingen ze op de kleinste rijden! Allebei achter elkaar achtervolgen en om en om er op duiken. 1 Van de 2 zag ik aan zijn piemeltje likken daarna. Toen ging ik echt twijfelen. We hebben de 3 naar het andere hok gedaan en de oevrbrugging afgesloten, toen hebben we het kleintje beken van onderen en ik denk dat de afstand van de anus en geslachtsdelen veel kleiner is dan bij de anderen. Nu twijfelen of we "haar" weg brengen of toch een nestje houden. We hebben ze nu even gescheiden. Wat adviseert u?

Infoteur: Turtle
Gepubliceerd: 25-12-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 2
Schrijf mee!