InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De grasparkiet - Gedrag

De grasparkiet - Gedrag

De grasparkiet - Gedrag Grasparkieten zijn erg sociale dieren, die vrijwel alles wat ze doen samen doen. Of ze nu direct met elkaar bezig zijn door elkaar te voeren of vrolijk tegen elkaar te kwetteren, of dat ze zich synchroon schoonmaken, parkieten die samen gehouden worden zullen vrijwel altijd samen bezig zijn. Maar wat betekend het gedrag eigenlijk? Het is soms aan het gedrag te zien of de parkiet ziek of gezond is, dus is het zeker verstandig je parkiet te leren kennen.

Slapen/rusten

Als de parkiet slaapt of rust, wordt hij liever niet gestoord. Hij houd dan zijn kopje onder zijn vleugel of onder de veertjes op zijn rug. Meestal zit hij op één pootje, wanneer dit niet het geval is kan het betekenen dat hij ziek is. Sommige parkieten zitten altijd op twee pootjes, als dat het geval is, of de parkiet is nog jong, dan is er niets aan de hand.

Pootje strekken

Na het rusten strekken veel parkieten even hun pootjes, dit doen ze ook nadat ze lange tijd stil hebben gezeten. Hij strekt zijn pootje dan recht naar voren of naar achteren, en balt zijn tenen. Daarna gaat hij er weer op staan. Dit gedrag is te vergelijken met ons, als wij ons uitrekken.

Vleugels strekken

Als het warm wordt, verkoelen parkieten hun lichaamstemperatuur door hun vleugels opzij te strekken. Wanneer de parkiet dit regelmatig doet, overweeg dan een badje neer te zetten, of hem nat te spuiten met de plantenspuit voor verkoeling. Een andere reden waarom parkieten de vleugels strekken is om indruk op elkaar te maken.

Slank maken

De parkiet kan spontaan al zijn veren strak tegen zich aan trekken, en er ineens heel slank uitzien. Dit doet hij als hij bang is, of ergens van is geschrokken.

Veren uitzetten of bol zitten

Als de vogel al zijn veren overeind zet, is dit een teken dat de vogel ziek is. Kijk ook even bij ‘De grasparkiet – ziekten’ en contacteer indien nodig een dierenarts.

Veren poetsen

Net als de meeste andere vogels zijn grasparkieten ijdele beestjes, ze besteden uren per dag aan het schoonmaken van hun veren. Deze moeten allemaal één voor één gepoetst worden en ontdaan van vet, vocht en vuildeeltjes, dus je kunt je voorstellen dat ze daar enige tijd kwijt mee zijn.

Kopje tegen een stok aanwrijven

Wanneer parkieten jeuk hebben op hun kop, kunnen ze niet zo gemakkelijk krabben. Als je twee vogels hebt, zullen ze waarschijnlijk bij elkaar op de kop krabben. Wanneer je er maar één hebt, moet deze op zoek naar alternatieve methoden. Dit komt neer op het wrijven van de kop tegen een zitstok, een muur of een speeltje. Vooral wanneer de vogel in de rui is, en al zijn veren vervangt, heeft hij vaak last van jeuk.

Krijsen

Wanneer de vogel het ergens niet mee eens is, bijvoorbeeld dat hij opgepakt wordt of dat zijn maatje eerder bij het voer zit, zal hij dit luid laten weten. Ook kan de vogel krijsen als hij ergens van schrikt, in dat geval gaat het gepaard met wild fladderen. Denk hierbij aan een muis die langs schiet, of een onverwachte beweging ergens.

Knarsen

Wanneer de parkiet tevreden is, zit hij rustig op zijn stokje met zijn snavel te knarsen. Ze vermalen dan de zaadjes die ze eerder in hun krop hebben opgeslagen, dit maakt een knarsend geluid.

Ja knikken

Een heel vrolijke parkiet zal enthousiaste geluidjes maken, en hierbij hevig met zijn kop knikken.

Snavelen

Als je twee parkieten hebt, en deze kunnen het goed met elkaar vinden, zul je regelmatig zien hoe de vogels hun snavels in elkaar haken. Ze voeren elkaar dan. Meestal gaat dit gepaard met tevreden geluidjes.

Kotsen

Grasparkieten kunnen zaadjes die ze in de krop opgeslagen hebben weer omhoog halen. Dit doen ze onder andere als ze hun partner voeren. Wanneer er geen partner is, kan een favoriet speeltje dienst doen als partner. Het opgeven van droge zaadjes is dus niets om je zorgen over te maken.
© 2008 - 2019 Lisa-het_genie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De zieke GrasparkietDe zieke GrasparkietDe grasparkiet is familie van de papegaai en wordt veel gehouden als huisdier. Grasparkieten zijn makkelijk te verzorgen…
De grasparkiet: lichaamstaal en gedragDe grasparkiet: lichaamstaal en gedragDe grasparkiet is een echte acrobaat met allerlei lichamelijke vaardigheden. Hij ‘spreekt’ een uigebreide lichaamstaal e…
De grasparkiet - Voor de aanschafEr zijn een aantal zaken die je voor je een grasparkiet aanschaft moet weten. Dit gaat onder andere over waar en hoe je…
Bewust gedrag vs. onbewust gedragGedrag is eigenlijk alles wat we doen. Alles wat we doen uit ons zelf, maar ook alles wat we doen als reactie op hetgeen…
De grasparkiet - De aanschafDe grasparkiet - De aanschafOp het moment dat je een grasparkiet gaat kopen, zijn er een aantal dingen die je moet regelen. Dit zijn de kooi in orde…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De grasparkiet - Gedrag"

Reacties

Hanny, 31-08-2016 11:41 #7
Ik heb twee grasparkietjes en als ik deze buiten zet hoor je een schel geluid. Wat zou dat zijn vraag ik me af.

Carlien, 12-05-2016 11:49 #6
Mijn parkiet is net voor de 2e keer op zijn rug gevallen terwijl ik iets uit de kooi pakte. En dan komt hij niet meer uit zichzelf overeind. Er lijkt verder niets aan de hand, want hij is zeer levendig

Saskia van den Bosch, 28-11-2015 19:50 #5
Heb een grijze kleurige grasparkiet (wijfje), die heel veel kabaal maakt. Mijn man kan er soms niet tegen dat we een deken over haar kooi doen. Maar soms helpt het niet. Mijn man is aan de linker kant doof, en soms kan dat pijn doen in zijn oor, dat gekrijs.

En de laatste tijd smijt ze haar eten uit haar bakje, allemaal de grond op. Een stokje gegeven, maar komt er weinig aan.
Dat deed ze anders nooit.

Wil weten waarom dat ze het doet?

Saskia

Bertina Reijnders, 16-02-2015 17:36 #4
Onze parkiet is tam vliegt door de woonkamer en knikt vrolijk met zijn kop, voert zijn speeltje en als ik tegen hem zachtjes praat kokhalst ze alsof ze wil praten.Ik weet niet precies waarom ze dit doet, iemand enig idee?

Aklbert, 29-04-2014 11:52 #3
Heeft een grasparkiet een badje nodig?

Els, 05-02-2012 13:04 #2
Hoi,
Heb sinds 10 dagen een blauwe parkiet, 3 maanden jond. Maar het beestje is zo stil, eet wel, drinkt ook, maar roept niet!
Heb al meerdere parkieten gehad, maar zo, n stil vogeltje heb ik nog nooit mee gemaakt. Wat kan ik doen of laten?
Groet, Els

Lidy Leferink, 14-04-2011 22:05 #1
Ik heb een vraag over mijn grasparkiet, ik heb hem nu 3 maanden in huis en hij was ongeveer 6 weken toen ik hem kreeg. Ik had hem heel snel tam en was heel lief knabbelde heel zachtjes aan mijn vinger of oor of lip maar nu sinds een paar dagen is hij behoorlijk ageressief. Hij valt mij als het ware aan door heel heftig in mijn vinger, hand, wang, overal eigenlijk te bijten. Van af het beging heb ik hem er elke avond uit zijn kooi gelaten en hij komt alleen bij mij zitten. Maar waarom hij nu ineens zo ageressief is, is mij een raadsel en hoe krijg ik het er weer van af? Kan het ook komen omdat hij in de rui is? Hij heeft speeltjes in zijn kooi en zo te zien verveeld hij zich niet. Ik hoop dat iemand mij kan vertellen waarom mijn parkiet ineens zo is.

Infoteur: Lisa-het_genie
Gepubliceerd: 05-12-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 7
Schrijf mee!