InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De raskatten Somali en Abessijn

De raskatten Somali en Abessijn

De raskatten Somali en Abessijn De Somali is een langharige Abessijn. De Somali en Abessijn zijn bekend om hun vacht die een ticking heeft. Dit betekent dat iedere haar verschillende kleurbanden heeft. Licht-donker-licht-donker. De Somali en Abbesijn zijn de enige kattenrassen die deze ticking in hun vacht hebben. Hoe meer ticking in de vacht des te mooier het is.
Abessijn / Bron: Martin Bahmann, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Abessijn / Bron: Martin Bahmann, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Ontstaan Somali

De Somali is ontstaan uit een Abessijn. De eerste langharige Abessijnen zijn ontstaan in Engeland. De fokkers van deze kittens schaamden zich er voor als er een langharig kitten was geboren. Dit komt doordat er vroeger ook gekruist werd met perzen. En het gen voor lang haar kon spontaan wel eens naar boven komen. Tegenwoordig is de Somali een erkend ras. Er wordt tegenwoordig ook veel gekruist met de Somali en Abessijn. De kittens die daar uit komen zijn allemaal kortharig, maar dragen wel het gen voor lang haar bij zich. Deze kittens die uit zo een kruising komen worden "varianten" genoemd.

Karakter

Er is geen verschil tussen de Somali en Abessijn, behalve dan de vachtlengte. Ook het karakter is hetzelfde. De rassen zijn zeer speels en vrolijk. Ze kunnen erg ondeugend en brutaal zijn, maar zijn heel erg op de mens gericht. Van jongs af aan moet je ook duidelijk zijn wat wel en wat niet mag. Zo heeft iedere kat zijn favoriete baasje. Tevens kunnen ze soms ook erg aanwezig zijn. En zijn ze je kwijt, dan zijn ze niet te beroerd om je even te roepen. Ook zijn de rassen redelijk intelligent. Kastdeurtjes die niet te strak dicht zitten hebben ze in no-time open gepeuterd om te kijken of er nog wat valt te vinden. Ook op hogere leeftijd zijn deze rassen speels en actief.

Kleuren

Zoals eerder genoemd zijn deze rassen bekend door hun ticking. Deze ticking ontstaat door een speciale tabbygen. Een tabby gekleurde kat is een kat met zwarte strepen. Alleen lopen de strepen nu niet over het lichaam, maar heeft de haar een tabby patroon. De kleurschakeringen die in Nederland erkend zijn van de Somali en Abbesijn zijn: wildkleur, sorrel, blauw, fawn, zwart-zilver, sorrel zilver, blauw-zilver en fawn zilver. Maar naast deze kleuren komen tegenwoordig ook de kleuren chocolate, chocolate zilver, lilac en lilac zilver voor. De onafhankelijke verenigingen hebben deze chocolate-kleuren wel erkend, de Fife-verenigingen (Felikat en Mundikat) zijn nog niet tot erkenning overgegaan.

Het uiterlijk

Het zijn sierlijk en slank gebouwde rassen. Doordat de Somali langharig is, lijkt ie wat steviger. De oren zijn middelgroot en hebben vaak pluimpjes aan de top. De poten zijn in verhouding tot het lichaam vrij lang. De ogen zijn groot en amandelvormig. De rassen zijn gespierd en voelen stevig aan. Bij de Somali zie je een kraag en een broek. De staart is ook redelijk lang en is uitstekend geschikt om kopjes van je salontafel af te vegen. Als je de katten even vlug voorbij ziet schieten, hebben ze wel wat weg van een vos.

Verzorging

Een goede uitgebalanceerde voeding van een goede kwaliteit is het beste. En een borstelbeurt op z'n tijd misstaat ook niet. Ondanks de lange vacht van de Somali, klit deze niet. Dit komt omdat ze geen ondervacht hebben. De rassen zijn zelden of nooit ziek en hebben een sterk gestel. Omdat ze erg avontuurlijk zijn, wordt het meestal niet aangeraden om ze los buiten te laten lopen. Een kattenren of een afgeschermde tuin is veel beter voor ze. Zo kunnen ze toch hun energie kwijt zonder dat ze gevaar lopen.

Tot slot

De Somali en Abessijn zijn echt gezelligheidsdieren. Van tijd tot tijd komen ze even uitgebreid met je knuffelen, maar ze hebben ook hun momenten dat ze even alleen willen zijn. Ook zijn de rassen erg gevoelig voor spanningen. Als er iets aan de hand is voelen ze dat meteen. Ze komen ze je troosten als je verdriet hebt en dagen je uit voor een spelletje. Kortom: Je hebt een maatje voor het leven.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De raskatten Somali en Abessijn"

Infoteur: Lautof
Laatste update: 08-10-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!