InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Huisdier vermist, wat te doen?

Huisdier vermist, wat te doen?

Huisdier vermist, wat te doen? Het komt regelmatig voor dat huisdieren vermist raken. Zij ontsnappen uit huis of uit hun kooi of zijn buiten en komen niet meer terug naar huis. Wat kun je doen om je huisdier terug te vinden?

Huisdier vermist

Wanneer een kat of hond vermist raakt is de kans groot dat deze na poosje weer op komt dagen. Vooral katten kunnen soms wel een paar weken weg zijn en dan ineens weer voor je deur staan. Een hond weet meestal ook de weg naar huis weer te vinden. Lastiger wordt het wanneer een vogel of een knaagdier ontsnapt. Deze dieren zijn ook veel kwetsbaarder, omdat ze normaalgesproken niet vaak buiten zijn. Een konijn zal vaak wel in de buurt blijven rondhuppen, maar soms raakt ook dit dier ver van huis en kun je het zelf niet meer terugvinden.

Waardoor kunnen dieren vermist raken?

Meestal zal een dier vermist raken doordat het wegloopt uit angst of omdat het uit nieuwsgierigheid een ruimte binnenloopt die daarna wordt afgesloten, zoals een schuur of een garage. Bij vogels moet je blijven opletten of er een raam openstaat, wanneer ze uit de kooi zijn, anders is de kans groot dat ze door het raam naar buiten glippen. Voor honden en katten is een onbekende omgeving soms een probleem. Tijdens een vakantie raakt het dier de weg kwijt en vindt het baasje of het verblijf niet meer terug. Soms heeft de vermissing een trieste oorzaak, je huisdier is aangereden of is buitenshuis gestorven zonder dat je er bij was.

Wat te doen bij vermissing?

De eerste stap die je doet is zoeken in de omgeving. Ga met een bakje voer op stap in de buurt en roep het dier. Sommige dieren zijn zo gewend aan het horen van het rammelend geluid van een pak brokjes of voer, dat ze daarop af komen. Naast het zoeken kun je in je omgeving briefjes ophangen, het beste met een foto van je huisdier. Daarbij de kenmerken en de naam van het dier en je telefoonnummer. Deze affiches kun je ook in de supermarkten bij je in de buurt op hangen. Vraag ook alle buren of zij in schuren en garages kunnen kijken.

Het dier wordt niet teruggevonden, wat nu?

Wanneer je huisdier binnen 24 uur niet terug is, kun je de vermissing van het huisdier melden. Er zijn diverse meldpunten voor vermiste dieren. Stichting Amivedi heeft zon meldpunt. Hier kunnen ook mensen die een dier hebben gevonden hun vondst melden. Hier kun je kosteloos de vermissing van je huisdier registreren. Wanneer je huisdier is gechipt, dan zal Amivedi via de chip er gemakkelijk achterkomen of een gevonden huisdier jouw huisdier is.

Kijk op de website van Amivedi: www.amivedi.nl. Hier kun je veel tips vinden over wat je nog meer kunt doen om je huisdier terug te vinden. Via de site van Amivedi kun je ook een lijst van vermiste/gevonden dieren raadplegen. Naast de Stichting Amivedi kun je ook via internet kijken op www.gevondenenvermistehuisdieren.nl . Hier kun je zelf advertenties plaatsen van jouw vermiste huisdier. Ook www.marktplaats.nl heeft een rubriek vermiste huisdieren.

Een dier vinden

Kijk om te beginnen of het dier een kokertje of iets dergelijks met de naam en adres erop om heeft. Wanneer je geen adres kunt vinden meld je vondst dan zo snel mogelijk bij Amivedi. Wanneer je niet in de buurt van je huis bent of in het buitenland neem het dier dan niet mee, maar meld alleen waar je het dier hebt gesignaleerd. Is een huisdier gewond, laat het dan liggen, bel de dierenambulance en blijf bij het dier of vraag iemand anders er bij te blijven tot de dierenambulance er is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Huisdier vermist, wat te doen?"

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 01-10-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Huisdieren
Schrijf mee!