Amivedi registreert vermiste en gevonden huisdieren
Stichting Amivedi is een landelijke organisatie die vermiste en gevonden huisdieren registreert. Via Amivedi worden jaarlijks veel dieren met hun eigenaar herenigd. De stichting bestaat al sinds 1933 en heeft een groot netwerk van meldpunten, maar is vreemd genoeg toch relatief onbekend bij het grote publiek. Vaker bellen eigenaren van een vermist dier eerst naar de politie, de dierenambulance of het dierenasiel. Toch zijn ook zij vaak afhankelijk van de informatie die via Amivedi binnenkomt. Een vermist of gevonden dier melden bij Amivedi heeft een aantal voordelen. De belangrijkste daarvan is dat dieren rechtstreeks, zonder tussenkomst en dus zonder onnodig transport en bijkomende stress, herenigd kunnen worden met hun eigenaar.
Beschrijving uiterlijke kenmerken
Bij Amivedi werken vrijwilligers, die vanuit huis telefonisch meldingen aannemen van mensen die een dier gevonden hebben of juist een dier kwijt zijn. Niet alleen honden en katten, maar ook konijnen, cavia's, vogels of zelfs vogelspinnen en slangen kunnen via Amivedi geregistreerd worden. De vrijwilligers nemen een uitgebreide beschrijving van het dier op. Dit is belangrijk, omdat veel dieren erg op elkaar lijken. Dat geldt met name voor katten. Het mag vreemd klinken, maar eigenaren weten zelf vaak niet precies hoe hun vermiste huisdier eruit ziet. Zat dat witte vlekje nu links of rechts op zijn schouder? En heeft het een wit voetje of alleen witte teentjes? Daarom vragen Amivedi medewerkers vaak om een foto. Ook kunnen eigenaren via internet
zelf een melding aanmaken waarbij zij foto's kunnen plaatsen.
Chipregistratie huisdieren
Bron: Romek, Pixabay Niet alleen de uiterlijke kenmerken van een huisdier zijn belangrijk. Ook het geslacht en het chipregistratienummer kunnen helpen om te bepalen om welk dier het gaat. Vaak wordt gedacht dat een gechipt dier automatisch wel bij de eigenaar terug zal komen als het gevonden is. Niets is minder waar. Omdat verschillende organisaties afhankelijk zijn van informatie die uitgewisseld wordt, gaat er regelmatig iets mis. Dierenambulances bijvoorbeeld zijn afhankelijk van een groot team van vrijwilligers en hebben te maken met veel doorstroming. Daardoor zijn niet altijd alle medewerkers even ervaren. Een vergissing is dan gauw gemaakt. Een gecastreerde kater wordt nogal eens aangezien voor een poes. En een chip wordt soms helemaal niet gevonden. Dat is niet perse onkunde: een chip wordt weliswaar altijd op ongeveer dezelfde plaats aangebracht (tussen de schouderbladen), maar kan door bijvoorbeeld een aanrijding een flink eind verplaatst zijn. Ook komt het voor dat dieren per ongeluk twee keer gechipt zijn.
Vermist huisdier melden
Aangezien Amivedi landelijk werkt en veelal de verbindende factor vormt tussen de diverse organisaties, is het altijd de moeite waard om daar als eerste de vermissing te melden. Amivedi beschikt over een eigen
facebookpagina, waarop vermiste en gevonden dieren geplaatst worden. De medewerkers zijn bedreven in het kort houden van de lijnen en kunnen vaak voorkomen dat een gevonden dier al in het asiel terecht komt, terwijl de eigenaar nog in het parkje om de hoek aan het zoeken is. Is een dier namelijk eenmaal in het asiel ondergebracht, dan zijn daar voor de eigenaar kosten aan verbonden. Als het dier door de dierenambulance naar het asiel is gebracht, moeten bovendien deze kosten van het vervoer vaak vergoed worden. Dit leidt niet zelden tot verhitte discussies: soms blijkt een dier helemaal niet verdwaald, maar had de vinder de indruk dat het om een verdwaald of verwaarloosd dier ging. Is een dier aangereden en overleden, dan komt het regelmatig voor dat gemeentelijke medewerkers of de politie hiervan melding krijgen. Zij geven vervolgens de melding door aan een plaatselijke of regionale dierenambulance, wanneer die in de betreffende regio actief is. Of de vinder wordt zelf doorverwezen. Deze omslachtige werkwijze kan vermeden worden door
rechtstreeks contact op te nemen met Amivedi.
Bron: JoeSang, Pixabay
De voordelen van Amivedi op een rij
- Voorkomt onnodig vervoeren en stress
- Geschikt voor alle huisdiersoorten
- Veel kennis en ervaring
- Vrijwel altijd bereikbaar
- Verbindende schakel tussen (hulp)organisaties
Voorkomen van stress
Als een vinder van een hond of kat naar Amivedi belt, zal doorgaans gevraagd worden of de vinder in de gelegenheid is het dier enige tijd bij zich te houden. Vooral bij gevonden honden meldt de eigenaar zich namelijk vaak al binnen het uur. Bij katten kan dit langer duren, omdat deze vrij regelmatig langere tijd van huis zijn, zonder dat de eigenaar zich hierom zorgen maakt. Amivedi medewerkers zullen proberen te voorkomen dat het gevonden huisdier onnodig veel stress heeft, onnodig vervoerd wordt en er onnodige kosten worden gemaakt. De eigenaar kan dan gewoon zelf zijn vermiste dier bij de vinder ophalen.
Zorg voor goede herkenning van het dier
Eigenaren kunnen hun steentje bijdragen aan een snelle hereniging, door van elk huisdier meerdere foto's te maken die bruikbaar zijn voor herkenning. Daarnaast is het raadzaam om elk huisdier een penning of adreskoker te laten dragen met vermelding van het telefoonnummer van de eigenaar. Ook als het dier gechipt is! Een chip is namelijk voor een vinder aan de buitenkant
niet zichtbaar en bovendien alleen af te lezen met een zogeheten
chipreader. Deze wordt gebruikt door een dierenarts, dierenasiel of dierenambulance en dat betekent dat een dier toch eerst vervoerd zal moeten worden. Maakt een eigenaar gebruik van een adreskokertje, dan is dit voor de vinder meteen te zien. Het schroefdraad van een koker kan licht met nagellak ingesmeerd worden voordat het gesloten wordt. Dit helpt voorkomen dat het kokertje opengaat en het dier de informatie verliest. Lijm is minder geschikt, omdat de vinder het kokertje dan niet meer gemakkelijk kan openen. Uiteraard is ook een adrespenning een prima hulpmiddel.
Tips voor gemiste en gevonden huisdieren op een rij
- Gebruik een adreskoker of adrespenning, ook als het dier gechipt is
- Ontferm je enige tijd over het gevonden dier, terwijl Amivedi de eigenaar opspoort
- Laat een oud of ziek dier altijd voorzien van een halsband naar buiten gaan
- Maak regelmatig foto's van je huisdier, zodat je kenmerken kunt doorgeven
- Plak een adreskoker dicht met wat nagellak