InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Alles over de Rottweiler

Alles over de Rottweiler

Tijdens de middeleeuwen werd deze hond voornamelijk als veedrijver gebruikt. Dit gebeurde vooral rondom de stad Rottweil, vandaar de naam. Deze krachtige en rustige hond was hiervoor erg geschikt. Tegenwoordig is deze functie verloren gegaan, maar het goede karakter zorgt er nog steeds voor dat deze hond erg geliefd is.

Land van Herkomst

Duitsland.

Aanleg

Gezinshond, waakhond.

Grootte

  • Reuen: schouderhoogte ligt tussen 61 en 68cm.
  • Teven: schouderhoogte ligt tussen 56 en 63cm.

Vacht

De Rottweiler heeft vrij kort, dik en grof haar. Daaronder zit een dikke ondervacht. De kleur is standaard zwart met bruine aftekeningen.

Verzorging

Vanwege zijn korte haar is deze hond eenvoudig te verzorgen. Kam tijdens de ruiperiode zo nu en dan door de vacht om zo dode haren te verwijderen. Een rubberen handschoen is hiervoor uitermate geschikt. Om de vacht te laten glanzen kunt u dit het beste wassen en een lotion gebruiken. Verder moet u af en toe de oren schoonmaken en de nagels knippen.

Aard

Gehoorzaam, intelligent, trouw aan baas en gezin, sterk, dominant, waaks, beschermend, moedig. De Rottweiler kan jaloerse trekjes vertonen als deze geen aandacht krijgt. Verder is deze hond onvoorwaardelijk trouw en zal hij het gezin waar hij bijhoort ten alle tijden verdedigen.

Opvoeding

Het baasje van de Rottweiler moet rustig en evenwichtig zijn. Belangrijk is dat je eerlijk en consequent blijft tegenover deze hond. De hond kan wat dominant zijn dus u moet stevig in uw schoenen staan. Maak tijdens de opvoeding veel gebruik van uw stem, laat merken als de hond iets goed doet. Zorg voor afwisseling in trainingen. Bij reuen moet u iets strenger zijn dan bij teven. Voor bewaking en verdediging is deze hond erg geschikt. Al moet u wel meer geduld hebben bij dit ras in vergelijking tot Herders.

Sociale aanleg

Als de Rottweiler goed is opgevoed, zal deze erg trouw zijn aan zijn baas en diens gezin. Ook met kinderen zal hij geen probleem vormen, spelen zal over het algemeen prima verlopen. Andere huisdieren vormen ook geen probleem mits de hond er op jonge leeftijd positieve ervaringen mee heeft. Tegen andere honden kan de Rottweiler dominant zijn. Op het erf zal hij aan vreemden duidelijk laten merken dat hij aanwezig is, vreemden kunnen rekenen op fel geblaf. Vrienden van uw gezin zullen echter enthousiast worden begroet.

Beweging

Deze hond heeft veel beweging nodig. Vrij rennen in bossen of open velden is erg geschikt omdat de hond hier van geniet en hij zal nooit ver weglopen. Naast de fiets lopen of balspelletjes is ook een goed alternatief.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Alles over de Rottweiler"

Infoteur: Baasb
Laatste update: 23-10-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!