InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Rottweiler gevaarlijk? Of heeft het een goedaardig karakter?

Rottweiler gevaarlijk? Of heeft het een goedaardig karakter?

Rottweiler gevaarlijk? Of heeft het een goedaardig karakter? De rottweiler wordt soms bestempeld als gevaarlijk, maar is dit terecht? Wat is het karakter van de rottweiler? Hoe belangrijk is het om een rottweiler te trainen en hoe is de omgang met kinderen? Daarnaast, wat kun jij als baasje doen om ervoor te zorgen dat je een stabiele rottweiler opvoedt? Als laatste, hoe kun je de lichaamstaal van een rottweiler eigenlijk lezen?
Volwassen rottweiler (Bron: wikimedia / DogArticles / Bron: TeamK, PixabayVolwassen rottweiler (Bron: wikimedia / DogArticles / Bron: TeamK, Pixabay

Het karakter van de rottweiler

Een rottweiler is een erg sterke hond, maar wel met een goed hart. Hij is erg loyaal naar zijn baasje en is argwanend tegenover vreemden en andere honden, maar nooit angstig. De rottweiler hanteert afwachtend gedrag en is hierdoor een natuurlijke bewakingshond. Een bewakingshond die niet alleen handig is voor de politie of het leger, maar juist ook voor de eigen familie.

Hiervoor is het wel belangrijk dat je jouw rottweiler vroeg traint en socialiseert, anders kan het een vervelende hond worden. Vanaf de derde week al stellen rottweilers zichzelf open voor de omgeving om hun heen. Hij moet daarom veel contact met mensen en kinderen hebben en allerlei dingen zien en horen. Dit moet echter niet worden overdreven, hij moet er namelijk niet bang door worden gemaakt. Langzaam wennen dus. Vanaf de derde week mag je echter nog geen rottweiler in huis nemen, dus is het van groot belang dat je een erkende en goede fokker zoekt, die ook aan dit soort zaken aandacht besteedt. Vanaf de zevende week is het belangrijk dat de rottweiler dingen onderneemt buiten zijn eigen omgeving. Eerst oefenen in een rustige straat en daarna bijvoorbeeld een winkelstraat etc. Vanaf de 13e week begint het in kaart brengen van de rangorde. Het is van groot belang dat er in deze periode consequent wordt opgetreden. Jij bent de baas. De rottweiler moet nu veel aandacht hebben om een stabiel karakter te ontwikkelen.

Rottweilers hebben weinig tot geen jachtinstinct. Daardoor zullen ze tijdens het wandelen niet zomaar achter andere dieren aangaan.

Geef hem iets te kluiven

Rottweilers houden van kauwen en moeten hier de gelegenheid voor krijgen en hebben daardoor voldoende botten en speeltjes nodig. Als ze dit niet in hun beschikking hebben dan gaan ze zich vervelen en kan de rottweiler zich richten op het meubilair. Omdat de kaak van de rottweiler enorm sterk is blijft er dan weinig van het meubilair over.

Waar kunnen rottweilers beter niet bij aanwezig zijn?

  • Kinderfeestjes
  • Kinderen die stoeien
  • Alleen zijn met kinderen

Belangrijk wat jij je kinderen moet leren?

Leer je kinderen respect te hebben voor je rottweiler. Als hij bijvoorbeeld staat te eten of lekker aan een bot zit te kauwen, dan moeten je kinderen daar niet aankomen. Of als de rottweiler het speelgoed van je kind afpakt dan moet jij, als hoogste in de rangorde, dit speelgoed weer afpakken. Dit moet het kind niet doen omdat het kind niet de hoogste rang heeft. Hierbij is het belangrijk dat je eerst de hond weg trekt en dan pas het speeltje pakt.

Jij als baas

Daarnaast moet je de rottweiler duidelijk maken dat jij de leider bent, die hij kan respecteren en vertrouwen. Dit zonder de rottweiler op fysieke manier proberen de baas te zijn. Anders kan hij namelijk de eerste rang in beslag nemen, dit is voor een intelligente hond als de rottweiler solliciteren naar problemen. Je zult als baasje dan ook tijd in jouw rottweiler moeten steken. De rottweiler is hierdoor geen hond voor iedereen.

Hoe kan de lichaamstaal van een rottweiler lezen

De rottweiler heeft een sociale persoonlijkheid en je moet blij zijn dat hij een staart heeft, anders is het nauwelijks aan hem te lezen hoe hij zich voelt. Vooral bij de gereserveerde rottweilers is het dan bijna onmogelijk om te weten hoe hij zich voelt. Er is echter nog een manier om een rottweiler te lezen: kijk naar zijn ogen. Als ze verwijden, verandert hun stemming. Alleen moet je wel erg dicht bij het gezicht van een rottweiler komen om dat te zien, vandaar dat de staart de eerste keuze heeft.
© 2015 - 2019 Freshprince, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Alles over de RottweilerTijdens de middeleeuwen werd deze hond voornamelijk als veedrijver gebruikt. Dit gebeurde vooral rondom de stad Rottweil…
Rashond Beauceron: een Franse herderRashond Beauceron: een Franse herderDe Beauceron is een Franse Herder. Qua uiterlijk heeft hij veel weg van een Rottweiler, toch is het een heel ander ras.…
De Schedel van Mens en DierBij het woord schedel denken de meeste mensen direct aan lugubere verhalen met moorden, lijken en doodslag. De schedel i…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rains27, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://dogtime.com/dog-breeds/rottweiler
  • http://www.petwave.com/Dogs/Breeds/Rottweiler/Personality.aspx
  • http://www.denalirottweilers.com/safety_issues_kids_and_rottweilers.htm
  • Afbeelding bron 1: TeamK, Pixabay

Reageer op het artikel "Rottweiler gevaarlijk? Of heeft het een goedaardig karakter?"

Reacties

Dirk, 20-10-2019 16:03 #7
Mijn Rottweiler is 2 jaar nooit zo n lieve hond gehad;
Superlieve honden en zeer geschikt voor families.
Hebben onterecht een slechte naam… natuurlijk als het baasje de hond niet goed opvoedt heb je een probleem maar ligt het dan aan de hond? denk het niet…

Norbert Smalleganhe, 04-07-2017 09:40 #6
Ik sluit me bij Jan aan, mijn lieve Tessa is 12 jaar geworden, ze was een moedertje voor de hele familie, zeer sociaal, voorkomend en vooral lief. Maar als er iemand kwaad in de zin had, onderscheidde ze dat ook en stond paraat met haar dodelijke blaf.

Samantha, 12-03-2017 18:09 #5
Rottweilers hebben een heel lief karakter. Die van mij is nu 2 jaar oud, en zoveel plezier en liefde met hem. Wel moet je ze goed opvoeden en nee moet ook nee blijven, maar dat is met alle honden zo en zeker niet alleen met een rottweiler! Jammer dat mensen nog steeds slecht over ze denken.

Jan, 11-12-2016 14:56 #4
Vanmorgen onze 10 jarige teef moeten laten inslapen. Bij geen ras zo'n gemis en pijn gevoeld als bij haar, pfff. Een waar familielid en geen enkele maar dan ook geen enkele kwaadaardigheid naar ons of andere mensen. Sluit ze nooit buiten in een kennel of zo, ze moeten deel van het geheel zijn. Voorstel om naam van het ras om te dopen in Liefweiler.

Marlies, 10-10-2016 18:32 #3
Rottweilers doen het prima met kinderen. Zolang je ze maar goed heb opgevoed.

Teun, 06-06-2015 16:30 #2
Rottweilers zijn doorgaans geen probleem voor kinderen, het is echter wel zo dat door hun kracht en enthousiasme kinderen zich kunnen bezeren. Niet alle kinderen zijn gewend met dergelijke krachtige huisdieren te handelen. Verder: een goede Rottweiler toont wel degelijk gelaatsuitdrukking. Alleen moet je het leren zien.

Gr.

VP.

Bloodytears (infoteur), 18-05-2015 11:37 #1
Ik ben het niet eens met wat je schrijft over waar rottweilers beter niet aanwezig kunnen zijn. Ik heb 2 kleine kinderen en die laten ze zo ongeveer uit. Dus het ligt er meer aan hoe de rottweiler opgevoed is.

Infoteur: Freshprince
Laatste update: 26-01-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 7
Schrijf mee!