InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Alles over de Chihuahua

Alles over de Chihuahua

Alles over de Chihuahua De Chihuahua is het kleinste hondje ter wereld. De geschiedenis van deze hond is nog steeds niet helemaal duidelijk. Maar wel bekend is dat zijn oorsprong in Mexico ligt, en populair is geworden via Amerikaanse toeristen.

Land van herkomst

Mexico.

Aanleg

Gezelschapshond.

Grootte

De chihuahua is het kleinste hondje ter wereld, zijn gewicht ligt tussen de 500 en 3000 gram.

Vacht

Er zijn kortharige en langharige chihuahua’s. De vacht varieert: wit, zwart, blauw, rood of graankleurig zijn, met of zonder donkere en witte aftekeningen.

Verzorging

De langharige chuhuahua's moet u gewoon borstelen en kammen. De kortharige hondjes moet u af en toe borstelen, om eventuele dode haren te verwijderen. Kijk de tanden regelmatig na op tandsteen, bij de puppies moet u in de gaten houden of het wisselen van de tanden goed verloopt.

Opvoeding

Vanwege de zeer kleine afmetingen van deze hond, wordt hij vaak niet of bijna niet opgevoed. Omdat hij in en rond het huis toch weinig schade kan aanrichten. Dit is jammer, want de chihuahua is erg leergierig.

Sociale aanleg

Het is een erg sociale hond die goed omgaat met andere honden en katten. Vergeet niet dat een chihuahua gemakkelijk onder de voet kan worden gelopen door grotere honden. Ook is het oppassen met jonge kinderen, omdat die vaak geneigd zijn de hond als speelgoed te zien.

Beweging

Chihuahua's zijn erg klein, u hoeft dus geen lange wandelingen te maken. Als u ze dat aanleert, kunnen ze hun behoefte op de kattenbak doen. Door in uw huis rond te lopen krijgen ze voldoende beweging. Ze zijn gevoelig voor kou, nattigheid en tocht. Het is aan te raden om ze een jasje aan te doen bij deze weersomstandighedenen.

Bijzonderheden

De chihuahua is een goede hond voor mensen met een klein huis. Het hondje is gemakkelijk mee te nemen, en u bent weinig geld kwijt aan voeding voor de hond. Het is jammer dat het beestje nog steeds als speelgoedhondje wordt gezien. Probeer niet te vergeten dat het diertje ondanks zijn formaat toch een echte hond is. Die als een echte hond behandelt dient te worden.
Gerelateerde artikelen
Herkomst en geschiedenis van de ChihuahuaHerkomst en geschiedenis van de ChihuahuaDe Chihuahua (spreek uit : sjie-wa-wa) is het kleinste hondenras ter wereld. De Chihuahua is een zeer oud ras, ze komen…
Chihuahua, kleinste hond ter wereldChihuahua, kleinste hond ter wereldHet kleinste hondje ter wereld: de Chihuahua. Met zijn appelvormig kopje en grote bolle oogjes is het een hondje om te k…
Chihuahua: puppy aanschaffen en opvoedenChihuahua: puppy aanschaffen en opvoedenDe chihuahua is ook in Nederland een trend geweest, die nog altijd door lijkt te zetten. Een leuk meeneem-hondje. Vergis…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Alles over de Chihuahua"

Reacties

Angel, 09-02-2015 17:28 #3
Nou wij hebben een pup maar die blijft maar piepen. Als het even gedn aandacht krijgt ook maar ook als tie dat wel krijgt hij piept heel veel dn we weten niet hoe het komt. Hij bijt ook veel, bvb als we lopen in huis gaat hij agressief doen naar onze voeten zo als blaffen proberen te bijten en te keer gaan. Hij volgd je dan ook door heel het huis heen en heeft mijn oma al een x hard in haar teen gebeten. Kunnen jullie ons helpen? Gr

Diny Weijts, 03-04-2013 23:33 #2
Klopt niets van wat hier staat beschreven over de chihuahua. Een chihuahua kan wel klein zijn maar buiten wandelen doen ze heel graag, en ze kunnen ook heel ver lopen. Verder kunnen ze lang niet met alle honden overweg, ze hebben echt hun voorkeur. En een jasje aan, is ook flauwe kul, dat vinden ze meestal ook niets. Je zegt het zelf al het is een kleine hond maar wil als een echte hond behandeld worden, dus ook wandelingen maken, en geen jasjes aan. Ze zijn sterker dan je denkt.

Kelly, 20-06-2012 17:46 #1
Hallo, ik doe morgen een presentatie en ik doe het over m'n zus haar hond de chihuahua jennifer maar ik heb al veel maar ik weet niet als het intresant gaat zijn want ik dank dat ik mag mijn hond meedoen maar ik heb nog niet ZO VEEL en nu vraag ik aan jullie voor informatie a.u.b grts kelly

Infoteur: Baasb
Laatste update: 23-10-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 3
Schrijf mee!