InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Boerboel: een groot en sterk hondenras uit Zuid-Afrika

Boerboel: een groot en sterk hondenras uit Zuid-Afrika

Boerboel: een groot en sterk hondenras uit Zuid-Afrika De Boerboel is een uit Zuid-Afrika afkomstige hond die over een uitstekend waakinstinct beschikt en zeer groot en erg gespierd is. Deze ruwe waakhond is erg aanhankelijk en zal als het nodig is, zijn gezin beschermen met zijn leven. Hij heeft een evenwichtige en consequente opvoeding nodig en is niet voor iedereen geschikt. Wat houdt het houden van een Boerboel als huisdier in en waar moet je op letten?

Geschiedenis

Rond het jaar 1600 is het ras dat "Bullenbijter" werd genoemd vanuit Zuid-Afrika meegenomen naar Nederland. Een Bullenbijter is een Britse hond met een forse bouw, dat werd ingezet bij stierengevechten. Rond 1820 zijn de langbenige Buldoggen en de Mastiffachtige honden geïmporteerd en werden gekruist met het hondensoort dat de “Boerhond” werd genoemd die werd gebruikt als bewaker van huis en kuddes. Dit ras is niet volgens de classificatie niet FCI-erkend en wordt ook wel de Zuid-Afrikaanse Mastiff genoemd.

Uiterlijk

Deze hond is gefokt om sterk te zijn en hij is erg gespierd en stevig. De gemiddelde schouderhoogte bij een reu is 66 centimeter en bij een teef is dit 58 centimeter. Een teef weegt gemiddeld tussen de 45 en 65 kilo en een reu tussen de 65 en 80 kilo. Ondanks zijn grote postuur is hij lenig. Hij komt voor in verscheidene kleuren zoals rood, roodbruin, geel en brindle (gecombineerde vachtkleur bij dieren). Zijn kop is groot en bevat een sterke kaken met een schaargebit. In tegenstelling tot de ronde schedel van de Mastiff is de schedel van de Boerboel vierkant. De oren staan hoog geplaatst en zijn V-vormig. Het nekvel is los en de borst is breed en gespierd. Hij staat stevig op zijn poten en hij heeft een korte en gladde vacht.

Karakter

Deze hond heeft een sterk ontwikkeld waakinstinct en hij zal altijd opkomen voor zijn familie en deze beschermen tot het uiterste, desnoods met zijn leven. Hij wil graag deel uitmaken binnen het gezin. Voor de kinderen uit het eigen gezin is hij goed en zal veel van ze accepteren. Hij is erg intelligent en heeft een consequente baas nodig zodat er een wederzijds respect ontstaat waarbij de gezinsleden allemaal hoger in rang zijn. Tegenover vreemden zal hij zich gereserveerd opstellen en hij voelt aan of de vreemde een gast is of een indringer. Als iemand binnen het gezin zich bedreigd voelt, zal hij dit merken en erop reageren. Een Boerboel kan meestal niet goed samen met andere honden. Ook kan je hem beter niet los laten lopen.

Waakhond

Het zal per hond verschillen in hoeverre het waakinstinct zich openbaart, maar het zal zich op een gegeven moment openbaren. De hond zal zelf bepalen of ingrijpen in een bepaalde situatie nodig is. Dat kan voor het baasje onprettig zijn, vooral als er onbekenden op bezoek komen. ’s Avonds is hij nog waakser en het baasje moet oppassen als hij in het donker over straat loopt wanneer iemand dicht bij hem in de buurt komt. De hond kan dit zien als een bedreiging. Als bijvoorbeeld de kinderen uit het gezin spelen met andere kinderen en er ontstaat ruzie, zal de hond het opnemen tegen de andere kinderen.

Opvoeding

De Boerboel heeft een evenwichtige baas nodig die consequent is met de opvoeding. Er is veel inzet, aandacht en doorzettingsvermogen voor nodig. Het baasje moet stevig in de schoenen staan. Het is ook sterk aan te bevelen om met de pup op cursus te gaan. Het is belangrijk dat de socialisatiefase goed verloopt.

Het komt bij deze hond regelmatig voor dat het baasje op een bepaalde leeftijd afstand doet van de hond omdat het niet meer gaat. Meestal heeft het te maken met de omgang met andere honden of vreemde mensen. Meestal gaat het om een jonge reu van een leeftijd van ongeveer 18 maanden waarop ze volwassen worden en het definitieve karakter is gevormd. Deze honden worden ook regelmatig herplaatst omdat hij door zijn kracht te ruw is of omdat hij agressief is. Het kan zijn dat de hond op volwassen leeftijd niet altijd meer overal mee naar toe genomen kan worden.

Verzorging

De vacht is kort en heeft weinig verzorging nodig. Wekelijks borstelen is voldoende. Overtollige haren kunnen verwijderd worden met een rubberen handschoen of borstel. Wassen hoeft niet zo vaak te gebeuren. Enkele malen per jaar is voldoende. Zoals het bij alle honden nodig is, moeten de ogen en oren regelmatig gecontroleerd worden. Verder dient hij jaarlijks ontwormd en gevaccineerd te worden.

Gezondheid

Bij dit hondensoort komt nog wel eens een erfelijke aandoening voor. Dit kan zijn: heupdysplasie, elleboogdysplasie of een oogafwijking. Bij een teefje kan een vaginale uitzakking (prolaps) voorkomen. Mocht je een pup willen uitzoeken, vraag dan naar de gezondheidsverklaring van de ouders. Een goede fokker kan dit tonen. Let ook goed op het karakter van de ouderdieren.

Overige informatie

Mocht je besluiten deze stoere hond als kameraad te willen nemen, laat je dan van tevoren goed informeren. Een fokker of een rasvereniging zal hierover graag meer informatie geven. Deze hond is vrij lastig om op te voeden en is alleen geschikt voor iemand met ervaring. Een pup bij een goede fokker zal meestal tussen de 1.000 en 1.500 euro kosten.
Gerelateerde artikelen
Broholmer, de krachtpatser uit DenemarkenDe Broholmer is een prachtige grote hond afkomstig uit Denemarken. Door de Vikingen meegenomen grote rassen werden gekru…
De beste waakhondrassenDe beste waakhondrassenEr zijn veel redenen om een hond te nemen, één daarvan is het nemen van een hond als waakhond. Niet alle honden zijn nat…
Alles over de Labrador RetrieverDe Labrador Retriever, afgekort Labrador, is een hondenras dat afstamt van de St. Johns-hond. Deze hond werd door eskimo…
Het hondenras Rhodesian RidgebackHoewel de Rhodesian Ridgeback niet tot de populairste hondenrassen in Nederland behoort, hebben veel mensen weleens een…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 947051, Pixabay
  • www.hondenpage.com

Reageer op het artikel "Boerboel: een groot en sterk hondenras uit Zuid-Afrika"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 02-11-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!