InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De Mechelse Herder

De Mechelse Herder

De Mechelse Herder is afkomstig uit België, vernoemd naar de stad Mechelen. Hij wordt ook wel mechelaar genoemd. Het is een veelzijdige hond die voor veel verschillende doeleinden wordt gebruikt. Men moet denken aan politiehonden, waakhonden, verdedigingshonden, maar ook als gezinshond prima functioneert.

Land van herkomst

België.

Aanleg

Waak/gezinshond, vroeger gebruikt als veedrijver.

Grootte

  • Reuen: ongeveer 62 cm
  • Teven: ongeveer 58 cm
Afmetingen kunnen enkele centimeters afwijken.

Vacht

Mechelse herders hebben een kortharige vacht, vaalrossig van kleur.

Verzorging

Deze hond heeft weinig vachtverzorging nodig. Tijdens de ruiperiode borstelen om dode haren te verwijderen volstaat. Verder kan hij goed in een buitenkennel gehouden worden, mits hij voldoende beweging en aandacht krijgt.

Aard

Moedig, hard, intelligent, actief, groot uithoudingsvermogen, dominant, temperamentvol, gehecht aan mensen, oplettend.

Opvoeding

Vanwege zijn intelligentie leert deze hond vrij snel. Vanwege zijn dominantie moet u stevig in uw schoenen staan.

Sociale aanleg

Als de hond goed gesocialiseerd is, zal omgang met andere dieren geen probleem zijn. Met kinderen gaat deze hond ook goed om. Met soortgenoten kunnen er wat vervelende situaties ontstaan, aangezien ze soms wat dominant zijn.

Beweging

De Mechelse Herder laat zich uitstekend africhten. Het is een hond die veel beweging nodig heeft, dus u zult er regelmatig activiteiten mee moeten doen. Balspelletjes zijn uitstekend voor dit ras. Naast de fiets lopen is ook een goede manier voor deze hond om zijn energie kwijt te kunnen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De Mechelse Herder"

Reactie

P. M. van der Spoel, 02-09-2009 09:19 #1
Welke leeftijd kan onze Mechelaars krijgen.
Heb een moeder van 12 en dochter van 9
Achterhand zakt nu langzaam weg.Heeft geen pijn (medicijnen) eet goed is nog vlug maar gaat steeds liggen omdat achterbenen minder sterk worden.
Daar is, denken wij, niets aan te doen?

Infoteur: Baasb
Laatste update: 23-10-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!