InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Alles over de Teckel

Alles over de Teckel

De Teckel komt oorspronkelijk uit Duitsland. Het ras bestaat al sinds de middeleeuwen. De hond werd gefokt voor jacht onder de grond. Daar was deze kortbenige hond uitermate geschikt voor. Tegenwoordig wordt de Teckel nog steeds voor de jacht gebruikt, al is het nu wel voornamelijk een gezinshond.

Land van Herkomst

Duitsland

Aanleg

Gezelschapshond. Kan ook gebruikt worden als jachthond.

Grootte

Teckels worden onderverdeeld in drie groepen. De standaart Teckel, weegt maximaal 10kg. Verder is de borstomvang groter dan 35 cm. Ten tweede de Dwergteckel, met een borstomvang van 30 tot 35 cm. Als laatste de Kaninchenteckel, de kleinste van de drie, de borstomvang mag niet groter zijn dan 30 cm.

Vacht

Er zijn kortharige,langharige en ruwharige Teckels. De kleur is meestal roodbruin, maar chocoladebruin en kastanjerood kan ook voor komen.

Verzorging

Bij kortharige Teckels heeft de vacht weinig verzorging nodig. Zo nu en dan even kammen. Langharige Teckels moet u wat vaker borstelen. Klitten komen nou eenmaal vaker voor bij langharigen. Ruwharigen moeten ongeveer twee keer per jaar geplukt worden. Houd verder de oren schoon en de nageltjes kort. Pas op met voeding, overgewicht is erg slecht voor de Teckel.

Aard

  • Kortharige Teckels: Moedig, dominant, slim, waaks, levendig, humor,gezellig, vasthoudend, nieuwsgierig. Teckels zijn erg gehecht aan zijn baas en diens gezin. Zorg ervoor dat hij van jongs af aan al veel situaties heeft meegemaakt. Bijvoorbeeld verkeer, kinderen enzovoorts.
  • Langharige Teckels: Moedig, eigenzinnig, waaks,intelligent, levendig,gezellig,speels. Deze Teckel heeft een zachtaardig karakter.
  • Ruwharige Teckel: Moedig, dominant, eigenzinnig, slim, waaks, levendig, nieuwsgierig, humor.

Opvoeding

Kortharige Teckels zijn vrij dominant. Zorg dus voor een regelmatige opvoeding. Om de Teckel commando's te leren is redelijk wat geduld nodig. U moet er niet op rekenen dat deze alles zal doen wat u zegt, eigenzinnigheid is een duidelijk kenmerk van deze hond. Vroeg beginnen aan een puppycursus is een goede zaak. Langharige teckels zijn iets eenvoudiger op te voeden, maar ook bij dit ras geld dat geduld een erg schone zaak is.

Sociale aanleg

De hond hecht zich sterk aan het gezin waar hij bij hoort. Vreemden moeten niet rekenen op een warm welkom. Omgaan met kinderen moet deze hond vroeg leren, het is dus goed deze te laten wennen aan kinderen en te zorgen voor positieve ervaringen. Als u dit doet dan zal u ook weinig problemen krijgen. Andere honden zijn ook geen probleem voor de Teckel, meestal kan hij hier goed mee opschieten. Pas op met kleine huisdieren, omdat het jachtinstinct dan op kan spelen. Indien u katten heeft moet u de Teckel hier op jonge leeftijd aan laten wennen.

Beweging

Veel beweging is goed voor dit ras. Deze kan zo een goede conditie opbouwen. Laat de hond niet zomaar los lopen, het is mogelijk dat deze wegloopt. Teckels zijn sterke honden die erg oud kunnen worden. Zorg wel dat hun rug niet onnodig belast wordt door bijvoorbeeld traplopen.

Bijzonderheden

Ruw en Langharige Teckels komen voort uit de kortharige Teckel. Ze zijn ontstaan door de Kortharige te kruisen met andere rassen.
Gerelateerde artikelen
Raskatten: Britse LanghaarRaskatten: Britse LanghaarDe meeste mensen kennen de Britse korthaar katten wel, zeker de blauw/grijze is wereldberoemd. Maar de Britse langhaar z…
De teckel, uw huisdier?De teckel. Een grappig ietwat langwerpig hondje. Kenmerkend voor dit hondje zijn ze lange rug en zijn lange oren.

Reageer op het artikel "Alles over de Teckel"

Reacties

Rob, 20-02-2014 21:37 #3
Leuk artikel. Ook erg herkenbaar en soms zo tegenovergesteld van onze langharige reu. Onze vriend was geen kinderen gewend (met 2 jaar overgenomen) maar geen hond zo gek met onze jongens als hij. Hij is gek op en lief voor het konijn. Is een echte allemansvriend maar thuis ook zeer waaks. Heb zelf altijd herders gehad. Dit is net een herder maar dan in klein formaat. Ik moest vroeger niets van teckels hebben, maar wat kunnen ze leuk zijn zeg.

Lotje, 09-01-2013 15:53 #2
Ik heb eeb dwergteckel van 4 maanden maar zij zit alsmaar aan haar oor te peuteren (in haar oor bedoeld ik).

David Albinus, 06-01-2013 10:07 #1
Uw artikel over de teckel heb ik met veel plezier gelezen. Er waren dingen die ik nog niet wist. Zelf woon ik in azie, heb 6 teckels. Teckels zijn mijn lust en mijn leven. Zonder hun kan ik niet leven. Zij geven vreugde en liefde.
Leven

Infoteur: Baasb
Laatste update: 23-10-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 3
Schrijf mee!