InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Slakken houden en kweken

Slakken houden en kweken

Slakken houden en kweken Slakken, misschien denkt u: "Wat een vervelende rotbeesten! Ze eten alleen maar mijn planten op!" Dan heeft u het waarschijnlijk over de 'gewone huisjesslak of tuinslak' (Cepaea nemoralis of hortensis). Maar ze kunnen hartstikke interessant zijn! Zoals de 'Afrikaanse reuzeslak' of 'Grote Agaatslak' (Achatina Achatina), deze slak kan zo'n 30 cm worden (diameter huisje), dat is, om u een beeld te geven, groter dan uw hand...

Slakken

Er zijn vele soorten slakken. Ze zijn er in alle groottes en kleuren. Zo zijn er slakken die wel 30cm kunnen worden maar ook piepkleine slakjes van maar 1cm (afmetingen: grootste doorsnede huisje). Er zijn rode, groene, zwarte, gele, oranje en nog vele andere kleuren slakken. Daarom kan het best leuk zijn om deze beesten te houden als huisdier. Ik zal hier dan ook niet het biologische aspect behandelen, maar puur het verzorgen ervan.

In dit artikel worden de Latijnse namen gebruikt.

Slakken houden

Het terrarium

De maten

Een van de belangrijkste benodigdheden is het terrarium. Een terrarium is een kunstmatige leefomgeving van een in gevangenschap gehouden diersoort. Hier kunnen piepkleine beestjes in worden gehouden, maar ook meters lange reptielen. De maat is daarom erg belangrijk. Het verschilt nogal welk soort slak je gaat houden, voor de Cepaea nemoralis bijvoorbeeld heb je maar een kleine bak nodig van ongeveer 30*30*20(lbh). De Achatina fulica heeft echter een flinke bak nodig van al gauw 60*50*30(lbh).

De deksel
Je terrarium zal een goede deksel nodig hebben, aangezien de slakken overal tegenop klimmen. In de deksel kun je een paar gaatjes boren of een ventilatiestrook plaatsen. Gaas raad ik echter niet aan, omdat dit de vochtigheid erg verlaagt en de slakken hier geen grip op hebben.

De inrichting

Zelf probeer de omstandigheden altijd zo natuurlijk mogelijk na te bootsen. Het kan dus ook op andere manieren, maar dit vind ik het beste. Op de bodem leg je compost, wat je in het bos vind. Je kunt ook potgrond gebruiken, maar dit bevat pesticiden, waaraan je slakken dood kunnen gaan. Als je het toch wilt gebruiken, laat het dan minstens een maand of twee-drie buiten staan in een pot of bak. In de compost zitten ook pissebedden, springstaartjes en andere beestjes die helpen het terrarium op te ruimen en het blijft langer vochtig dan potgrond dus vind ik dit het beste. De laag moet zo'n 5-10cm dik zijn. Je zult af en toe wat moeten bijvullen, en ook af en toe geheel verschonen, zeker als de pissenbeddenkweek uit de hand gaat lopen...

Op de grond is het altijd wel leuk om een paar stenen en stukken schors te leggen. Onder de stukken schors kunnen ze zich verschuilen. De stukken schors kun je eventueel ook vervangen door een eierdoos, maar deze moet je vaak vervangen omdat hij uit elkaar valt. Ook kun je nog wat extra (dorre) bladeren toevoegen.

Overbodig, maar wel leuk is een paar plantjes erin. Knip bijvoorbeeld een paar takken klimop af en zet deze in de grond of een blokje steekschuim. Ze zullen vanzelf doorgroeien (af en toe zul je ze wat moeten afknippen omdat ze te hard groeien. Dit om de natuurlijke omgeving een beetje na te bootsen. Het ziet er ook een stuk leuker uit.

Verschonen

Je zult je bak af en toe wat moeten schoonmaken, omdat ze erg veel uitwerpselen meebrengen. Ook zit er flink wat slijm op je terrarium. De bodem verschonen kan af en toe ook wel eens, maar dit hoeft eigenlijk nog geen 1x per kwartaal te gebeuren. Verschoon de bak gewoon 2-wekelijks lichtjes. Dit doe je door alle slakken even in een doosje te zetten, en de stukken schors eruit te halen en deze wat af te kloppen. Vervolgens schep je het bovenste laagje van de bodem (ongeveer 1cm) eruit en vul je deze weer aan met nieuwe compost. Daarna kun je met wat water en azijn de wanden en deksel schoonmaken. Veeg het daarna nog een keer schoon met enkel water, en laat het even staan. Plaats daarna het schors en de slakken weer terug.

Luchtvochtigheid

Slakken hebben flink wat vocht nodig om slijm aan te maken. Daarom moet je de vochtigheid in je terrarium op peil houden. De eerste keer (of als je de grond compleet ververst) moet je zorgen dat de grond lekker vochtig wordt. Dit moet je niet doen door er een fles water overheen te gooien, maar door bijvoorbeeld met een plantenspuit te spuiten. Daarnaast zul je elke dag (bij voorkeur 's avonds) wat water in de bak moeten vernevelen. Zorg wel dat je bak niet te vochtig wordt! Het moet vochtig zijn, niet nat! Het is nog altijd een terrarium en geen aquarium.

Je kunt je vochtigheid meten met een hygrometer, maar heel erg precies hoeft het ook niet. De vochtigheid hangt ook weer af van de soort. Meestal ligt dit tussen de 75 en 90%.

Tip: Benevel bij jonge slakjes 2 of 3x per dag lichtjes. Dit omdat deze nogal snel uitdrogen.

Temperatuur

De meeste slakken zijn tropische soorten. Ze moeten dan ook worden verwarmd. Sommige soorten vereisen alleen de verwarming aan in de winter, anderen een 25 of 30 graden. Je kunt je bak verwarmen met een lamp (het best een gloeilamp, aangezien deze meer warmte geeft dan een spaarlamp), een warmtemat of warmtekabel. Voor het gemak kun je deze op een timer zetten. De temperatuur kun je meten met een thermometer, maar ook dit mag best een graadje afwijken.

Voedsel

Natuurlijk moeten je slakken ook eten. Ze eten over het algemeen verschillende soorten fruit (appel, peer, banaan etc.), groenten (sla, komkommer, kool, wortel etc.) en andere dingen zoals champignons. Dit verschilt ook weer per soort. Wat je ze er ook bij kunt geven zijn visvlokken, honden- en kattenbrokjes (de goedkoopste merken, zonder al te veel toevoegingen) en dingen zoals muesli. Je moet wel zorgen dat het niet gaat schimmelen. Een beetje zacht en verkleuren mag, maar het mag niet gaan verschimmelen! Ook moet je natuurlijk regelmatig bijvullen. Voor 5 jonge Achatina's zal dit een kwart komkommer/1 handje sla per 4 dagen zijn, maar voor de volwassen beesten al gauw ¾ komkommer of een halve krop sla per dag!
Bron: Mgiganteus, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Mgiganteus, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Kalk

Ook heel belangrijk is de kalk. De dieren hebben kalk nodig voor de groei van hun huisjes en voor de schil van de eitjes. Kalk kun je geven in de vorm van kalkpoeder of sepia. Er zijn nog meer manieren maar deze zijn het beste. Er wordt bijvoorbeeld ook gezegd dat eierschalen goed zijn, dit is niet zo, ze zullen het niet goed eten. Ook (stoep)krijt is sterk af te raden omdat slechts 10% kalk is en de rest troep. Kalkpoeder is soms te krijgen bij je dierenwinkel, maar ook bij de apotheek in de vorm van calciumcarbonaat. Dit strooi je dan over het eten, en meng het door de grond.

Sepia kun je meestal ook laten bestellen (koop wel een doos, aangezien losse stukken nogal duur zijn). Je kunt ze soms ook vinden aan het strand, want het is namelijk het schild van een inktvis. Kook ze dan wel uit! Slakken kunnen namelijk niet tegen zout, en zullen dood gaan. In de winkel zijn ze meestal wel uitgekookt, maar vraag het toch even na voor de zekerheid! Je kunt stukken sepia in zijn geheel voeren, deze zullen ze laag voor laag opeten. Je kunt het ook verpoederen over het eten of over de grond, maar dit is overbodig.

De slakken

Je slakken kun je op verschillende plaatsen halen. Ze verkopen ze soms in de dieren-/terrariumwinkel. Ook kun je ze krijgen via verschillende fora. Daar vind je dan ook veel informatie en kun je je ervaringen delen. Ook kun je daar terecht met je vragen. Zoek zorgvuldig de informatie over de slakken op. Kijk naar de grootte, het voedsel, de vochtigheid, opmerkingen etc. Print dit eventueel uit. Als je zeker weet dat je alles hebt, en dit ook echt heel zeker weet, kun je eitjes of dieren gaan vragen/kopen/reserveren.

Kweken

Slakken zijn twee-geslachtelijk (hermafrodiet). Ze hebben echter wel een andere slak nodig om te paren. Hun geslachtsorgaan zit tussen de twee ogen. Ze zullen gaan paren als ze er rijp voor zijn, en bij een paring zijn de slakken beiden bevrucht, voor de rest van hun leven. Ze zullen daarna eitjes kunnen leggen, in de grond. De eitjes zijn een soort witte, glibberige balletjes die met erg veel op elkaar liggen.

Ze kunnen ruim 1200 eitjes per jaar leggen! Je kunt de eitjes eruit halen, maar dat raad ik af. Je kunt ze het beste gewoon laten liggen daar ze dezelfde temperaturen en vochtigheid nodig hebben. Als de eitjes uitkomen komen er hele kleine doorzichtige slakjes uit. Ze zullen eerst hun calciumrijke eierschaal opeten, en daarna onder de warme en vochtige grond verder leven, omdat ze nog erg kwetsbaar zijn. Ze eten gewoon volwassen voedsel, al wordt bijvoeren met graanproducten als muesli of Brinta aangeraden.

Let op dat je niet te veel eitjes bewaart, er komen er erg veel uit en voor je het weet heb je honderden kleine slakjes!

Soorten

Slakken vallen onder het Animalia rijk (dierenrijk), tot de stam Mollusca (weekdieren) en de klasse Gastropoda (slakken). Er zijn heel veel verschillende soorten. Goede beginnersslakken zijn bijvoorbeeld:
  • Cornu aspersum (segrijnslak)
  • Achatina fulica
  • Achatina reticulata
  • Achatina achatina
  • Achatina varicosa
  • Veel andere Achatina soorten
  • Archachatina marginata
  • Archachatina puylaepti
  • Veel andere Archachatina soorten
  • Pomacea bridgesii
  • Helix Pomatia

Bron: Grzegorz Polak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Grzegorz Polak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Niet zomaar een hobby!

Slakken (en andere dieren) houden is niet zomaar een hobby! Weet waar je aan begint, anders gaat het ten koste van de dieren. De dieren hebben redelijk wat aandacht nodig. Ook zal het redelijk wat geld kosten (denk aan terrarium, stroom, voedsel, kalk etc.). De dieren gaan ook best lang mee. De meeste Achatina soorten bijvoorbeeld, doen er alleen al 1-2 jaar over om volwassen te worden. Daarna leven ze toch zeker nog 5-8 jaar. Dus bedenk goed of je écht slakken wilt!

Ik hoop dat je nu wat meer weet over het houden van slakken en dat we er een nieuwe hobbyist bij hebben die ik een eind op weg heb geholpen.
© 2008 - 2019 Masterbas, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Slakken eten uit de tuin, een delicatesseSlakken eten uit de tuin, een delicatesseDe slak, het is een beestje dat vaak te vinden is in de tuin. Veel mensen die een moestuin hebben of mooie planten in de…
Bestrijden van slakken in de tuin! Hoe en met welke middelenBestrijden van slakken in de tuin! Hoe en met welke middelenWe hebben er allemaal wel last van, ongedierte in de voor en/of achtertuin zoals mieren, rupsen, slakken, emelten en eng…
Miljoenpoten houden en kweken in de hobbyMiljoenpoten houden en kweken in de hobbyMiljoenpoten kunnen ook als huisdier gehouden worden. Iedereen zal nu denken, jaja, je hebt toch niks aan die kleine die…
Hoe je slakken in de tuin kunt bestrijdenHoe je slakken in de tuin kunt bestrijdenWanneer het vochtig is buiten, is dit de ideale leefomgeving voor een slak. Slakken zijn voornamelijk 's nachts actief.…
Verwijderen en tegengaan van slakken en naaktslakkenVerwijderen en tegengaan van slakken en naaktslakkenNaaktslakken kunnen niet alleen bijzonder vervelend zijn, maar ook nog eens zeer schadelijk zijn. Vooral bij een wat nat…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Slakken houden en kweken"

Reacties

Jolanda, 29-11-2018 19:58 #12
Hoi, ik heb een segrijnslak en een tuinslak als huisdier (gewoon uit de tuin). Ze zijn dol op komkommer, sla en witlof. Nu hebben ze eitjes gelegd, want er zitten een heleboel jonge slakjes verspreid in het terrarium, ze zijn echt nog mini. Ongeveer de grootte van een speldenknop. Ik was opzoek naar wat tips om de jonge slakjes op weg te helpen. Hier wat goede tips gelezen. Bedankt!

Marina, 29-04-2018 19:17 #11
Interessant stukje over slakken! Ik zie ze weer volop in mijn tuin momenteel en dierenvriend als ik ben ik dacht op een gegeven moment "maar dit zijn toch ook hele lieve beestjes?" Zo simpel. En al snel dacht ik er achter aan "het is ook nog eens een goedkope hobby". Maar ik heb altijd geleerd bezint eer ge begint en daarom dook ik op het internet op zoek naar informatie. Ik moet zeggen dat ik jouw uiteenzetting mooi volledig vindt. Ik ben geschrokken van het formaat van die Afrikaanse slakken zeg! Goed dat het er bij staat. Wie weet neem ik ze ooit nog eens maar ik heb nu wel geleerd even pas op de plaats te maken. Ik ga kijken of er in mijn omgeving meerdere mensen zijn met deze hobby om er misschien eens langs te gaan…

Hartelijk bedankt in ieder geval!

Iemand, 31-05-2016 20:55 #10
Hoi, ik vroeg me af hoeveel een kleine tuinslak per dag eet in cm2. Bedankt.

Dagmar, 25-10-2014 01:00 #9
Hoi Bas! Er zitten zo veel slakjes in mijn tuin in allerlei prachtige kleuren. Nu heb ik altijd een zwak voor slakjes gehad en ben ik benieuwd of ik ook de tuinslakjes als huisdier kan houden. Zijn daar andere dingen voor nodig zoals temperatuur en voeding? Het is buiten best koud nu, en ik vraag me af of deze diertjes ook een verwarmd terrarium nodig hebben. Mijn planten zien er onderhand uit als een mooi soort kant, maar het is natuurlijk niet goed voor de planten. Maar aangezien ik dusdanig vertederd word door zo'n slakje die zijn weg zoekt over mijn houten plaat aan de voorkant die de steunbuis behuist, zet ik ze dus nu altijd op de planten. Ze kruipen soms zelfs over mijn ramen, hele sporen over de tegels :) Ik vind ze prachtig, vroeger kwam ik wel eens bij een jongen op bezoek die slakken had van (volgens hem) een kilo. Deze dieren zaten dan om mijn hele onderarm geplakt, geweldig. Maar goed, terug naar de vraag: kan ik mijn tuinslakjes ook binnen verzorgen en zo ja, zijn daar bepaalde dingen voor nodig? Alvast bedankt! Groetjes :)

Nicole, 26-09-2013 10:33 #8
Ik heb een slak gevonden in de tuin waarvan het huisje voor de helft kapot is. Ik vond het een beetje zielig dus dacht: laat ik 'm dan maar in een terrarium zetten. Zo kwam ik hier terecht. Nou ben ik benieuwd of dat huisje nog weer kan aan-/dichtgroeien. Ik geloof het niet hè?

Jorda, 31-12-2011 14:00 #7
Mooi artikel, weer wat geleerd. Weet jij waar ik Achatina soorten kan krijgen. Wat is ook nog een mooie slak voor bakken met een temperatuur tussen 20 - 23 graden? Ik heb nu de Achatina fulica.

Rani, 13-05-2011 07:16 #6
Hey, bedankt voor dit artikel, heeft echt gehlpen.
Maar ik maak me alleen zorgen over de temperatuur zomer's, s'ochtends is ie rond de 20 - 19 maar s'middags is ie mooi 25, en als je bijvoorbeeld klimop wil plaatsen, isdat niet hartstikke giftig? :O en nepplanten is zeker ook af te raden?

Groeten van een 14 jarige toekomstige slakkeneigenaar!

Marit, 29-09-2010 20:06 #5
Mensen die slakken houden en verder groene vingers hebben, raad ik zelf aan om, als ze potgrond gebruiken, dit wat vaker te verversen en de poepjes er niet uit te halen, want de kalk die de poepjes bevatten gaat in de grond zitten en daar voeden planten zich weer mee die dan mooi worden. Dus kun je dat bij de planten gooien. :-) Reactie infoteur, 30-10-2010
Dag Marit,

Dit raadt ik ten sterkste af omdat potgrond te zuur is. Bosgrond of cocopeat is het beste. Als je toch potgrond wil gebruiken moet je het minder zuur maken met bijvoorbeeld calciumcarbonaat ;)

Naomi, 11-09-2010 16:10 #4
Halloo. Ik ben Naomi en ben 13 jaar en verveel me heeeeeel vaak. Ik zoek dus eigenlijk een leuke hobby. Ik hou zelf erg veel van dieren en ik mag geen ratten of vissen meer. Dus ik dacht, slakken! Ik heb dit hele artikel gelezen en het lijkt me heel erg leuk. Ik heb op marktplaats gezocht maar dat is allemaal te ver weg. Ik wil niet te ver reizen om ze op te halen. Die site die u hebt aangeraden doet het niet, ik weet ook niet waarom. Weet u misschien een ander adres rond noordoost Friesland waar ik agaatslakken weg kan halen?
Groeten Naomi :-p Reactie infoteur, 30-10-2010
Hallo Naomi,

Leuk dat je slakken wilt gaan houden! Je kunt terecht op www.insectfocus.nl, deze werkt gewoon ;)

Masterbas (infoteur), 19-04-2009 00:23 #3
Ja, inderdaad, ik vind de kleine huisslakjes ook niet zo leuk… de grote en de mooie patronen zijn natuurlijk schitterend. Ook ik heb last van bergen eitjes, maar daar komen dan weer mede-hobbyisten van, dus is het niet zo erg… xD

Knikkertjed, 05-04-2009 20:43 #2
In de inleiding worden de Cepaea-soorten genoemd als vervelende beesten die de tuin kaal vreten. Natuurlijk, ze eten veel, maar de èchte boosdoeners zijn nog veel vaker naaktslakken. De soorten die hier als huisdiersoorten worden genoemd zijn natuurlijk leuk omdat ze vaak wat groter zijn, maar om erachter te komen of het houden van slakken echt wat voor je is kun je natuurlijk die 'vervelende beesten uit de tuin' ook als huisdier houden. Bevalt het dan niet, dan kun je ze zo weer terug naar buiten doen (behalve als het winter is). En als het wel bevalt en als je een grotere soort wilt, kunnen ze ook weer de tuin in :-).
P.S. Ik heb ze een poosje gehad voor een schoolproject, en ze planten zich voort als idioten (of ik had er gewoon teveel, het waren 10 nemoralis en 10 hortensis:-p)

Henk, 14-02-2009 11:02 #1
Ik ben al langer geïnteresseerd in de Agaatslak en vraag me af hoe en wat de echte verschillen nu zijn er wordt veel over geschreven en nu ik ook tot aanschaf over wil gaan zoek ik betrouwbare info. Mijn vraag is dan ook wat en waar zitten de echte, zijn er ook hybriden in de handel soms gezien de uiteenlopende meldingen over de ware grote van bv. de fulica. Is de Achatina achatina de grootste en hoe zit het met de Achatina marginata en de Achatina fulica werkelijk.
Mvg Henk Reactie infoteur, 28-10-2013
Sorry, ik kom niet zo vaak op deze site. Maargoed: De marginata en fulica verschillen idd miniem. De Achatina Achatina is tot nu toe de grootste ondekt. Verder zijn er vast wel hybriden in de handel… Ik zou als beginner beginnen met de fulica, dat is het makkelijkst. Eventueel kan ik je wel eitjes bezorgen, mail dan maar.

Mvg,
Bas

Infoteur: Masterbas
Laatste update: 19-02-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 12
Schrijf mee!