InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Huisdieren en vuurwerk: tips

Huisdieren en vuurwerk: tips

Er zijn genoeg huisdieren die bang zijn voor vuurwerk. Sommige dieren durven in de maanden tot aan oud en nieuw helemaal niets meer en schrikken van elke knal. Wat kan je er aan doen? Hier enkele tips.

De tips

  • Negeer zelf het vuurwerk vanaf het moment dat het geknal begint, dus ook de dagen (weken) ervoor.
  • Straf je dier niet als het schrikt. Negeer elke vorm van angst. Niet teveel troosten want dit werkt als "beloning" voor het angstige gedrag. Hierdoor kan de angst zelfs toenemen. Helemaal niet troosten is ook geen optie want dan laat je het dier ook maar aan z'n lot over. Probeer je dier aandacht te geven zoals je het normaal ook doet.
  • Zet op de avond van oud en nieuw bijvoorbeeld een muziekje op. Doe de gordijnen dicht en laat het dier in een omgeving waar het zich veilig voelt.
  • Laat je honden op tijd uit en hou ze aangelijnd (in de weken voor oud en nieuw ook aanlijnen).
  • Laat katten het liefst de hele dag binnen.
  • Vogels kunnen ook heel erg schrikken. Leg een dikke deken over de kooi of zet ze in een ruimte waar het geluid amper te horen is.
  • Zorg ervoor dat je dieren een koker met naam + adres om hun nek hebben of laat ze chippen. Controleer vervolgens of de gegevens goed in de databank staan. Op deze site kun je gratis de gegevens controleren en ook zelf wijzigen: www.petlook.nl
  • Laat geen dieren alleen als je weet dat ze angstig zijn! Er moet iemand bij de dieren blijven dus zelf vuurwerk afsteken is dan ook geen optie.

Andere hulpmiddelen

Verdamper

Voor honden is er de Dog Appeasing Pheromone (D.A.P.) Verdamper. Deze bevat een synthetische vorm van het natuurlijke hondenferomoon. Dit is een natuurlijke stof die een hond uitscheidt om andere honden gerust te stellen. Deze feromonen kunnen alleen door soortgenoten worden waargenomen. Ze hebben geen invloed op de mens of op andere dieren. De verdamper wordt in de ruimte waar de hond verblijft in het stopcontact gestoken. De hond zal zich vrij snel rustig en beschermd voelen. Vanaf 2 tot 3 weken voor oud en nieuw kan de verdamper in het stopcontact worden geplaatst. Deze blijft hier gedurende de hele periode tot 1 week na Oud & Nieuw of wanneer de verdamper leeg is. De verdamper is veilig en verbruikt amper stroom. Wel wordt het gebruik ervan afgeraden in ruimtes waar CARA-patiënten veel verblijven of slapen. Vraag informatie bij je dierenarts.

Vuurwerk cd

Deze zijn ondermeer verkrijgbaar bij de dierenarts. Begin met het afspelen ervan met zacht geluid. Combineer het afspelen van de cd met spelen of met het geven van iets lekkers. Zo gaat het dier de geluiden associëren met iets aangenaams. Wanneer het dier geen angst vertoont, kan het volume in enkele weken steeds hoger gezet worden.

Tabletjes voor de hond

Deze kan je bij de dierenarts halen (Calmivet, Vetoquinol of Vetranquil, Sanofi), neem het gewicht van de hond mee. Enkele uren van te voren geven. Homeopatische producten: Nervelet of Prodier Nervositeit.

Voor de kat

Feliway kan gebruikt worden. Ook dit bevat feromonen (zie verdamper voor honden). Deze stof komt bij katten vrij als ze kopjes geven. Het zorgt ervoor dat ze rustig worden. Informatie bij de dierenarts.

Rescue van Bach Bloesem

Rescue van Bach is verkrijgbaar bij de drogist. Bijvoorbeeld bij De Tuinen. Het is een rustgevend middel voor mens en dier. Begin ruim voor oud & nieuw met het geven hiervan. Doe dit opbouwend. Vanaf de kerst kan je de dosis wat verhogen. Rescue kan je voor hond, kat en vogel gebruiken.

Nadelen versuffende medicijnen

Veel mensen geven hun dier een pil om het dier te versuffen tijdens oud & nieuw. Bevat zo'n medicijn acepromazine als werkzame stof, dan heeft dit bijwerkingen. Bijvoorbeeld: zwalkend lopen, risico van onderkoeling en verlaging van de bloeddruk.

Tevens bestaat de verdenking dat het de geluidsgevoeligheid vergroot! Zeker (angstig) agressieven honden kunnen hierdoor erg onvoorspelbaar reageren.

Aanvullingen & ervaringen

Calmivet kan ook gebruikt worden voor de kat. Selgian en clomicalm tabletjes zijn nog beter, zowel voor hond en kat. Slegian werkt echt op het gedrag, Clomicalm is speciaal voor angst, niet samen gebruiken, één van de 2 kiezen. Die tabletten moet je wel tijdig opstarten, ze hebben even nodig voor ze werken, het voordeel van de tabletjes is, als je ze langer dan een maand geeft, dan krijg je een blijvende verbetering bij het dier.

De dieren worden van calmivet suf, zeker extra voorzichtig zijn dan dat ze niet buiten geraken, ze kunnen dan sneller een ongeval krijgen. Met Selgian en Clomicalm blijven ze alert.
© 2008 - 2019 Jidaja, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bescherming van huisdieren (honden en katten) tegen vuurwerkBescherming van huisdieren (honden en katten) tegen vuurwerkVuurwerk zorgt voor angst en paniek bij huisdieren, meer specifiek bij honden en katten. De overgang van oud naar nieuw…
Jaloers gedrag bij hondenJaloers gedrag bij hondenHonden kunnen jaloers gedrag gaan vertonen door bijvoorbeeld een verandering in de gezinssamenstelling. Er kan een huisd…
Vuurwerkangst bij hond en kat: wat kun je eraan doen?Vuurwerkangst bij hond en kat: wat kun je eraan doen?Voor mensen zijn de laatste paar dagen van het jaar meestal een groot feest. We hebben net de kerstdagen gehad en velen…
Tips voor de hond en kat tijdens de jaarwisselingTips voor de hond en kat tijdens de jaarwisselingEr zijn maar weinig katten en honden die volledig ongeschonden door het knallende oud-op-nieuw komen, tenminste als er n…

Reageer op het artikel "Huisdieren en vuurwerk: tips"

Reacties

Yf, 18-12-2011 12:30 #2
Ehm J. Dreeksen, ik wil niet heel veel zeggen hoor, maar ze zeggen juist dat je de dieren niet té veel aandacht moet geven en het moet laten wennen aan het vuurwerk. Het konijn van een vriendin van een vriendin van mij is zelfs overleden van de schrik, dus dit is toch wel behoorlijk belangrijk! En als jij de vee-industrie oer-hollands noemt, zal ik er maar eens wat meer informatie over gaan opzoeken, want ik vind dat het mishandelen van dieren niet oer-hollands is.

YF<3

J. Dreeksen, 18-12-2011 03:38 #1
Nu krijgen we dit gezeik weer. Eerst willen ze de boeren kapotmaken door hun verse, gewone oerhollandse vlees te vervangen voor namaakvlees voor de anti-dierenleed freaks, en nu krijgen we weer dat we met oud&nieuw maar voor de diertjes moeten zorgen alsof alles om de dieren draait. Laat ze gewoon wennen aan de knallen, zoals ze ook bij politiepaarden en politiehonden doen, dan leren ze het vanzelf wel. Om nu allemaal extra op die beesten te letten is een straf voor jezelf, en een beloning voor het beest. Geniet nou maar gewoon van het vuurwerk, en steek lekker zelf zware knallers af zolang je maar niet zo lomp naar dieren gooit komt alles goed, en zorgen om die beesten komt achteraf of helemaal niet. Gelukkig nieuwjaar!

Infoteur: Jidaja
Gepubliceerd: 22-06-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 2
Schrijf mee!