InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Kattengedrag: kan een kat alleen zijn of liever een maatje?

Kattengedrag: kan een kat alleen zijn of liever een maatje?

Soms weet je het niet, wil jouw kat nu een maatje of wil hij liever alleen blijven? Je kunt het de kat niet zo goed vragen en jij voelt je misschien wel schuldig omdat je de hele dag werkt en je kat zit dan alleen thuis. Word je kat doodongelukkig als deze alleen thuis is? Of wordt hij juist verdrietig wanneer je er wel een ander vriendje bij neemt. In dit artikel voornamelijk wat achtergrondinformatie en een paar tips die je misschien helpen bij een juiste keuze te maken. Normaal gesproken zal een kat die in het wild leeft en over voldoende eten beschikt het gezelschap van anderen opzoeken. Zo blijven de kitten in ieder geval de eerste vier maanden bij hun moeder. Eerder kan een kitten zich nog niet redden in de natuur. Omdat zijn zicht nog niet in zijn geheel ontwikkeld is en hij nog niet over de vaardigheden beschikt zelf eten te zoeken en te overleven.

Als je aan het werk bent

Over het algemeen zal het voor de kat fijner zijn als hij een maatje heeft. Zeker als je grote gedeelten van de dag afwezig bent voor je werk. En daarnaast ga je wellicht ook nog eens uit, op bezoek of sportschool etc. De meeste katten zullen toch een beetje wegkwijnen doordat hun leventje steeds minder interessant is. Meestal gaan ze ergens een lekker plekje zoeken om te slapen en komen ze dan weer in actie wanneer jij thuis komt. En als hij dan pech heeft ben jij net te moe om eens lekker met hem te spelen. Het meest ideale voor een kat is om met een nestgenootje op te groeien. Zij kennen elkaar al en gaan samen de hele dag de wereld verkennen, spelen, samen eten en slapen. Katten zijn wat dat betreft echte gezelligheidsdieren.

Radio aanlaten?

Het geluid van de radio dekt hooguit andere geluiden af maar is nog geen gezelschap! Zet dan eerder een katendvd op (ja, die bestaan echt). Als je die te duur vindt kun je er wellicht zelf één maken. Bijvoorbeeld door met je fotocamera te filmen, of een camera. Je gooit bijvoorbeeld wat broodkruimels in de tuin en filmt hoe al die vogels erop af komen. Neem alle tijd. Je kunt dit dan inbranden en hebt zo je eigen geluid. Zelf heb ik de DVD maar ze reageren eigenlijk alleen maar op het gekwetter van de parkieten, de rest halen ze hun neus voor op. Daarom vind ik het idee wel leuk maar de kwaliteit prijsverhouding uit balans. Dus als je een beetje creatief bent, maak er zelf één. Neem desnoods iets op van Animal planet met een hoop vogels. Kortom liever wat zichtbare afleiding (dvd) ipv een radio aanlaten.

De buitenwereld?

Het leven aan de andere kant van het raam is erg belangrijk voor een kat. Zorg dat er plekjes voor de kat zijn waar hij mag en kan liggen. Liefs met uitzicht op bijvoorbeeld een vogelhuisje of iets waar veel vogels komen.

Wat gaat een kat doen als hij zich verveelt?

Maar er zijn situaties waarin je met een kat alleen bent. Bijvoorbeeld door het wegvallen van een maatje. Maar vergis je ook niet als je kat bijvoorbeeld eerst altijd naar buiten ging en doordat hij ouder wordt en vaker thuis is kan hij zich ook eenzamer gaan voelen. De kat zijn leven mist een stukje kwaliteit: aanspraak. Hij blijft dan maar liggen en is niet meer in beweging te krijgen. Een normale reactie van de eigenaar kan dan zijn ‘laat maar lekker in de zon liggen’ terwijl de kat zich eigenlijk verveelt. Wat vaak voorkomt is dat katten sloopgedrag gaan vertonen. Ze leven hun frustratie af op bijvoorbeeld meubelstukken of speelgoed. Die frustratie ligt hem dan vooral in het vervelen en niet voldoende bewegen. Het sloopprobleem kan dus in principe eenvoudig opgelost worden. Speel met je kat en zorg dat hij zich niet verveelt. Zorg ervoor dat er in huis een aantal uitdagingen liggen of zijn. Bijvoorbeeld een doos die net via de post kwam laten liggen, of verstop wat brokjes ergens. Speeltjes met valeriaan en/of kattenkruid zijn ook vaak een succes. Klimmeubels en kasten waar de kat op kan klimmen zijn ook belangrijk in de strijd om verveling. Een kat kan genieten van zijn ‘superioriteit’ door de wereld van bovenaf in de gaten te houden. Een leuk spelletje is de ‘panic’ muis. Helaas niet ze gemakkelijk te vinden maar het leuke is dat deze ‘spontaan’ ineens beweegt. Dus wanneer u allang weg ben voor uw werk komt de muis in actie. Dit houdt de kat wel even bezig en stimuleert een natuurlijk gedrag: prooien zoeken en vangen.

Wanneer een ander vriendje erbij?

Kittens uit hetzelfde nest zijn meestal geen probleem. Maar in het geval dat er al een andere kat in huis is, is een kitten niet altijd een optie. Ze zijn te druk en vragen veel aandacht van de oudere kat. Als het goed gaat zie je de oudere kat vaak verjongen. Maar het komt net zo vaak voor dat de oudere kat zijn plek op de ast opzoekt en daar niet meer vanaf komt.
Een oudere kat is dan een betere optie. In alle gevallen is het belangrijk dat de kat in huis klaar is met verwerken, bijvoorbeeld na het wegvallen van een maatje. Daarna kan overgegaan worden tot het in huis nemen van een nieuwe kat.

De eerste kennismaking

Neem bij de eerste introductie genoeg tijd om de introductie goed te laten verlopen. Kijk ook nog eens goed naar uw huis. Is uw huis groot genoeg? Kunnen de katten ieder een kant op om in alle rust aan de andere kat te wennen. Bijvoorbeeld de nieuwe kat verkiest de bank in de woonkamer en de oorspronkelijke kat verkiest uw slaapkamer als tijdelijke thuishaven. Als die ruimte er is zullen de katten in alle rust zelf aangeven wanneer ze elkaar willen zien. Meestal kunt u dan al wel de kattenbak en de etensbakken laten delen op één neutrale plek, bijvoorbeeld de keuken. Ze zullen bij toerbeurt de keuken ingaan om te eten en de kattenbak te gebruiken. Is uw huis niet groot genoeg voor eerdergenoemde situatie of de eerste introductie verliep te snel en niet goed af. Dan is een aparte kamer die afgesloten kan worden een goede manier om uw katten aan elkaar te laten wennen. Je bouwt dit dan op, eerst deur op de kier, beetje spelen met eten en de katten zullen zelf erg goed aangeven wanneer de tijd daar is om verder kennis te maken. Neem vooral de tijd.

Maar hoe weet je nu echt: wel of niet alleen?

Wanneer de kat je niet uit het oog verliest, erg veel aandacht vraagt en zijn leventje om jou heen bouwt kun je dat als aanwijzing beschouwen. Daarnaast als je, je kat steeds bij de buren vandaan moet halen omdat hij daar gezellig bij de andere katten in de tuin ligt. Dan weet je het wel heel erg zeker.

Conclusie

Bestudeer je kat erg goed. Wanneer deze alleen is en je ziet dat hij aanhankelijker wordt zoals beschreven, dan is een nieuwe kat erbij een goed idee. Maar gaat hij lekker zijn gangetje, is hij actief en is zijn eet- en slaapgewoonten normaal? Is dit alles als kwalitatief te betitelen? Laat de kat dan lekker alleen.

Laatste advies: als je een nieuwe kat erbij neemt zorg dan altijd voor een achtervang. Komt de kat van een catterie vandaan, vraag dan wanneer het niet gaat dat je deze terug kan brengen. Dat geld ook voor een asiel of particulieren. Zo voorkom je het gevoel dat het ‘moet’ en blijf je eerlijker wanneer blijkt dat het allemaal toch niet werkt. Met de juiste introductie en portie geduld gaat het meestal wel goed, mits de kat het zelf wil en dat had je bestudeerd.
© 2008 - 2017 Hoptunaa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kattengedrag: rouwverwerkingHet hoort bij het leven, ook de poes zal op een dag sterven. Dit tot veel verdriet van de achterblijvers. Niet alleen al…
Kattengedrag: verhuizen en verdwalenKattengedrag: verhuizen en verdwalenKatten lijken wel een ingebouwd GPSmechanisme te hebben. Zelfs als je meeneemt tijdens een verhuizing naar een huis 100…
Kattengedrag: stressHet lijkt misschien wel een hype woord, maar ook katten kunnen last krijgen van stress. Het is ook niet iets wat alleen…
Kattengedrag: spinnenKattengedrag: spinnenWanneer je een kat aait gaat hij soms spinnen. Velen zien dit als hét teken dat de kat blij is. Dit hoeft echter niet zo…
Bronnen en referenties
  • http://www.kattengedragstherapie.nl/index.htm

Reageer op het artikel "Kattengedrag: kan een kat alleen zijn of liever een maatje?"

Reacties

Jolanda, 19-03-2016 15:56 #6
Afgelopen maandag heb ik helaas de beslissing moeten nemen om mijn oudste kat te laten inslapen. Nu zijn mijn jongste kat en ik met z'n tweetjes achter gebleven. Figaro is niet aan het zoeken en ik heb het idee dat ze al ver voor afgelopen maandag afscheid van elkaar hebben genomen. Ze is nu erg stil en de hele tijd bij mij. Wat ik mij afvraag is of ik in dit geval ook 6 maanden moet wachten voor een maatje erbij of niet. Ik heb het gevoel dat ze het nodig heeft. Kan iemand mij hierover advies geven. Ik wil het beste voor haar

Henriette, 12-02-2016 15:20 #5
Ik heb 12,5 jaar geleden 2 kittens uit 1 nestje gekregen. De ene stoer, de andere afhankelijk. Ze waren de laatste jaren altijd samen buiten. De stoere zorgde voor de andere, vooral als er een vreemde kater in de tuin kwam nam de stoere het voor haar zusje op. Afgelopen maandag is de stoere onverwachts overleden aan een longontsteking. We zijn er kapot van maar willen het zusje ook niet vergeten. Zij beschouwt haar baasje nu als allerbeste vriendin, loopt achter haar aan, kroelt nog meer als voorheen. Verder vindt ze het niet prettig meer om naar buiten te gaan. Deze dame is 12,5 jaar en houdt van aandacht. Wat is wijsheid snel een nieuw maatje voor haar zoeken, of even wachten. Heeft iemand ervaring over een goede leeftijd voor de eventueel nieuwe poes?

Nora, 17-11-2012 16:52 #4
12 Jaar geleden heb ik twee kittens (uit verschillende nesten) genomen. De een kater vreselijk dominant, en de ander bangig. Dit jaar in januari is het dominante mannetje plotseling aan nierfalen overleden. Het bange mannetje bleef alleen, en ik verwachtte dat hij het wel prettig zou vinden dat er niet meer op hem gejaagd zou worden. Langamerhand werd de kater rustiger, slomer en sliep veel. Ook veranderde zijn eetpatroon. Omdat ik perse geen andere kat meer wilde (ivm met de leeftijd van het bange ventje) besloot die gedragsveranderingen maar voor lief te nemen. Nu wil het geval dat mijn dochter gaat verhuizen naar een woning waar al twee katten zijn. Ze had er zelf twee en vroeg mij dan om de oudste (ook 12 en een timide mannetje) te nemen, Daar er geen ander mogelijkheid was heb ik de kater in huis genomen. Het is de beste beslissing geweest. Mijn eigen (depressieve?) mannetje komt helemaal bij. Het klikte meteen tussen de twee heren. Dus op de vraag 'liever een maatje' zeg ik volmondig ja.

Verleysen, 04-11-2012 22:31 #3
Ik ken iemand en die kat moet 's avonds in de keuken blijven zitten. Zij zitten 's avonds naar tv te zien. De poes mag niet in de woonplaats voor de leren zetels. Ze kunnen toch dekens op leggen? Ik vind dit erg…

Nour, 23-09-2012 22:35 #2
Ik heb sinds 2 september een hele lieve kitten. Habiba heet ze. Vorige week ben ik naar de dierenarts geweest voor de eerste inenting en een controle. Zij adviseerde mij een maatje te zoeken voor habiba omdat ik veel werk. Ik zou het heel zielig vinden voor Habiba als zij straks depri wordt of iets in die trant. Als ik thuiskom is ze meestal op zoek naar aandacht van mij. Dit manifisteert zich in spelen tegen mij opspringen etc. (Ze is 5 juli geboren) moet ik er een maatje voor haar bij zoeken zo ja moet dit ook een kitten zijn die samen met haar groot kan worden? Moet dit een mannetje of vrouwtje zijn? Hbiba is een vrouwtje. Ik prefereer zelf vrouwtjes omdat ik die gewoonweg mooier vind maar als een katertje beter is dan sta ik hier ook voor open. Help mij met mijn handen in het haar wil Hbiba graag een goed huisje geven waar zij gelukkig is. Zij was de enige over in het nestje vandaar dat ik alleen haar heb. Alvast bedankt ik hoop op spoedige reactie. Met vriendelijke groet Nour.

Rutger, 17-11-2008 22:20 #1
We hadden eerst twee katten maar nu is er een van het balkon afgevallen en is er dus nog maar een over. Het doet ons natuurlijk veel verdriet maar we staan wel voor de vraag zullen we er een bij nemen voor de ander. Hoe zou het gaan en wat is weisheid. Mocht iemand hier ervaring mee hebben of meer over weten dan horen we dat graag. Reactie infoteur, 19-11-2008
Beste Rutger,

Gecondoleerd met het verlies van jullie kat.

Over hoe nu verder met de andere kat. Dat hangt vooral ook van haar af. Geef de kat zelf ook zijn ruimte voor verlies van zijn maatje. M.a.w. niet te snel een nieuw maatje.

Mijn ervaringen zijn dat, in beide gevallen, de achtergebleven kat erg claimerig was en aanhankelijk. Misschien toeval maar in beide keren zat er drie maanden tussen het nieuwe maatje. Maar dat is mijn verhaal. Beschouw je kat als een individu. Soms gaan ze hun eigen gang en willen ze helemaal geen nieuw vriendje.

Ik wens je in ieder geval veel sterkte de komende tijd.

Groetjes
Hoptunaa

Infoteur: Hoptunaa
Laatste update: 02-07-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 6
Schrijf mee!