InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Kattengedrag: verhuizen en verdwalen

Kattengedrag: verhuizen en verdwalen

Kattengedrag: verhuizen en verdwalen Katten lijken wel een ingebouwd GPSmechanisme te hebben. Zelfs als je meeneemt tijdens een verhuizing naar een huis 100 kilometer van hun oude huisje zijn sommige katten in staat de weg naar hun oude huisje feilloos terug te vinden. Hoe doen katten dit toch, en hoe kan je dit voorkomen? Over korte afstanden heeft vrijwel iedere kat een uitstekend visueel geheugen om de weg terug naar huis te vinden. Over langere afstanden wordt dit echter een stuk lastiger. Toch spelen sommige katten het klaar om kilometers te reizen op weg naar hun huis. Hoewel dit een wonderlijk stukje natuur lijkt, is het erg vervelend als je trouwe maatje constant van je vandaag loopt.

Ingebouwde richtingwijzer?

Een Duitse onderzoeker heeft eind jaren '90 een experiment gedaan met een aantal katten. Hij leende een aantal katten van hun eigenaren, stopte ze in een donkere box en reed urenlang rondjes met ze waarbij hij veelvuldig bochten nam om de dieren hun richtingsgevoel te ontnemen. Vervolgens zette hij de katten een voor een in een enorm doolhof, waar hij de katten los liet. De meeste katten bleken exact in de richting van hun huis te lopen. De resultaten van dit onderzoek bieden bewijs voor een soort ingebouwde richtingaanwijzer. Recent onderzoek stelt dat katten, net als mensen, een bijzondere gevoeligheid hebben voor het magnetische veld van de aarde waardoor zij in staat zijn zonder visuele aanwijzingen de weg terug naar huis te vinden.

Verhuizen van een kat

Wanneer je besluit te verhuizen wil je je liefste maatje natuurlijk meenemen! Er zijn echter wel een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. Zoals hierboven beschreven is wil een kat wel eens terug lopen naar zijn oude huisje. Tevens kan een kat zich helemaal niet fijn voelen bij de verhuizing. Hoe kan je hier het best mee omgaan?

Jouw verhuizing

Een kat is een ontzettend gevoelig dier. Het is daarom aan te raden om je kat tijdens je eigen verhuizing een paar dagen bij iemand anders te laten logeren, zodat hij geen last van de hectiek van de verhuizing heeft. Laat je kat pas in het nieuwe huis wanneer je huis zo goed als ingericht is en de drukte voorbij is.

De voorbereiding van de reis

Wanneer je je kat gaat verhuizen moet je zorgen voor een stevig en veilig reismandje, waar de kat niet uit kan ontsnappen. Sommige katten kunnen last hebben van reisziekte. Geef je kat daarom ongeveer vier uur voor vertrek geen voedsel meer. Het is verstandig je kat tenminste één dag voor vertrek binnen te houden.

De reis

Zet de reismand op een veilige plaats in de auto, het liefst in de gordel. Rij zo rustig mogelijk en probeer drempels te vermijden. Het is fijn als je je kat zelf kan vervoeren, omdat dit het meest vertrouwd is.

Kennismaking met het nieuwe huis

Wanneer je je kat bij het logeeradres opgehaald hebt kan je het hem het beste bij de kattenbak loslaten. De kat heeft dan een oriëntatiepunt en weet meteen waar zijn wc is. Dit voorkomt eventuele ongelukjes, al zijn deze niet compleet te vermijden omdat je kat mogelijk zijn geur wil achterlaten in het nieuwe huis door urinesporen.

Naar buiten?

Laat een kat minstens twee weken, liever langer, binnen wennen voordat je hem naar buiten laat. Doe dit pas wanneer de kat zich vertrouwd voelt in de nieuwe omgeving en rustig aan het huis gewend is. Wanneer je je kat naar buiten laat zorg er dan voor dat hij gechipt is of ten minste een bandje met kokertje om de nek heeft met een papiertje met de gegevens van het nieuwe én het oude huis. Zo weet men waar de kat thuishoort wanneer deze onverhoopt toch verdwaald.
Gerelateerde artikelen
Een ander huis kopen of investeren in uw huis?Een ander huis kopen of investeren in uw huis?De woonwensen veranderen door de jaren heen. Starters hebben andere woonwensen dan gezinnen met ongroeiende kinderen. Zo…
Mijn kat plast in huis, wat te doen?Mijn kat plast in huis, wat te doen?De kat plast in huis, dat kan erg vervelend zijn. Vaak spelen bepaalde oorzaken een rol in het in huis plassen van de ka…
Wat kost verhuizen?Huiseigenaren of huurders die niet meer tevreden zijn met hun huis kunnen op zoek gaan naar een ander huis. Men staat er…
Bijleenregeling bij kopen van huisBijleenregeling bij kopen van huisJe hebt met de bijleenregeling te maken als je al een eigen woning hebt en een andere woning koopt en een nieuwe hypothe…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jasmin, Pixabay

Reageer op het artikel "Kattengedrag: verhuizen en verdwalen"

Reacties

Carlijn, 09-05-2011 16:06 #5
Ik ben afgelopen zondag met mijn kat naar Zweden verhuisd. Was de eerste keer vliegen voor hem. Dat was al spannend en toen een nieuw huis. Hij is meteen onder het bed gaan liggen en komt er alleen af en toe onderuit als ik hem blijf aanhalen. Hij wil alleen niet eten en drinken. Hoelang kunnen ze zonder en hoe krijg ik hem toch aan het drinken. Moet ik hem dwingen en zo ja hoe?

Marianne, 05-11-2010 14:06 #4
Zijn laats verhuist, hebben onze katten dikke twee week binnen gehouden. En daarna naar buiten gedaan dikke 3 week goed gegaan kwamen elke avond terug. En nu is er een weg… sinds bijna 4 dagen. Deze ging altijd al verder van huis maar kwam altijd braaf terug. Kan het zijn dat hij verdwaald is? Of nu nog opzoek gaat naar zijn vorige woning? (die is wel bijna aan de andere kant van Nederland)

Ilona, 02-09-2010 16:23 #3
Wij hebben twee katten. Beide heb ik 4 weken binnengehouden in ons nieuwe huis.
een ervan keert nu nog steeds ( na bijna 3 jaar) terug naar onze oude wonng.
STAPELGEK worden we ervan. Sommige van onze oude buren hebben hem aangehaald en eten gegeven. Erg lief bedoeld maar daardoor extra moeilijk voor ons om hem hier te houden
Afgelopen winter (van 6 okt tot 30 mrt) is hij bj ons gebleven en ik dacht dat eindelijk het kwartje gevallen was;
dit is zijn nieuwe thuis.
Extra aandacht, rustg bij hem zijn, extra zacht voer, maanden binnen houden, alleen overdag even buiten, etc etc.

Niets helpt, WIE HEEFT ER DE GOUDEN TIP?

Natasha Bloemhard, 20-01-2010 08:52 #2
Dank je wel voor je reactie, ik hoop dat je gelijk hebt en dat hij de weg terugvindt en ook dat hij nog leeft. Ik woon aan het water, hij kan in de rivier gevallen zijn die niet bevroren maar wel ijskoud is. Het kan ook zijn dat hij ergens zit opgesloten. Hoe lang houden katten het vol zonder eten en drinken en in zo'n barre kou? Reactie infoteur, 20-01-2010
Hoi Natasha,
dat kan ik je helaas niet vertellen. De kat kan wel langer zonder eten dan zonder water, net als de mens. Er gaan verhalen van katten die enkele weken opgesloten gezeten hebben en het overleefd hebben maar dit is natuurlijk afhankelijk van de verdere omstandigheden.

Natasha Bloemhard, 19-01-2010 17:12 #1
Hoe zit dat met het terug kunnen vinden van de weg als er pakken sneeuw liggen. Mijn kater (1,5 jaar oud) is onlangs (week geleden) verdwenen, toen er een dik pak sneeuw lag. Hij is dus niet verhuisd maar er zelf op uit getrokken, hoe zit dat met de herkenning van luchtjes als er zoveel sneeuw heeft gelegen bij vertrek. Nu is de sneeuw weg en ziet ook de omgeving er totaal anders voor hem uit. Hoe groot is dan de kans dat hij de weg nog terugvindt? Reactie infoteur, 19-01-2010
Hoi Natasha,
in principe worden de luchtjes ook afgegeven aan voorwerpen in de omgeving, zoals lantaarnpalen, tuinhekken en dergelijke. Daarom denk ik dat de sneeuw an sich niet veel invloed heeft op het wel of niet terug kunnen vinden van het huis. Ik hoop dat de kat snel terugkeert!

Infoteur: Melod
Laatste update: 05-10-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 5
Schrijf mee!