InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Dierenweetjes - Katten

Dierenweetjes - Katten

Dierenweetjes - Katten In dit artikel over kattenweetjes gaan we dieper in op zowel grappige als nuttige wetenswaardigheden over katten. Enkele van de vragen die aan bod komen zijn: Waarom is het belangrijk om je kat te ontwormen? Dromen katten? Wat is pootlezen? Wat is de meest voorkomende doodsoorzaak bij katten? Wat is het kleinste kattenras? Is een nest jonge katjes altijd van dezelfde vader? En hoe kun je jouw kat leren aan de leiband te wandelen?

Kan een kat ís nachts beter zien dan overdag?

Nee. Een kat ziet overdag beter, maar ze kan in het donker wel beter zien dan een mens. Dat komt omdat haar pupillen verder open gaan waardoor ze meer licht doorlaten.

Is melk gezond voor katten?

In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken, is melk ongezond voor katten. Melk bevat immers veel lactose en hier zijn katten allergisch aan. Als ze er te veel van drinken, kunnen ze last krijgen van diarree en spijsverteringsproblemen. Ook andere voedingsmiddelen met lactose moet je vermijden. Af en toe een klein stukje kaas kan geen kwaad, maar zet het niet dagelijks op het menu. Commerciële kattenmelk is goed omdat deze lactosevrij is.

Hoeveel uur per dag slaapt een kat?

Katten slapen tweederde van hun leven wat neerkomt op meer dan 14 uur per dag. Het grootste deel daarvan is lichte slaap (ze blijven enigszins alert) en de diepe slaap duurt meestal ongeveer 7 minuten. Over het algemeen slapen binnenkatten meer dan katten die ook naar buiten mogen gaan (vaak meer dan 18 uur). Vandaar dat huiskatten meestal ook een stuk zwaarder wegen.

Waarom is het belangrijk om je kat geregeld te ontwormen?

Wormen kunnen leiden tot braken, ademhalingsproblemen, bloedarmoede, koorts, niezen, hoesten, doffe vacht, inwendige bloedingen, infecties en spijsverteringsproblemen. Een worminfectie kan in sommige gevallen zelfs de dood veroorzaken, vooral bij kittens. Sommige wormen (zoals spoelwormen) kunnen ook op de mens overgedragen worden. Redenen genoeg dus om je kat elk jaar te laten ontwormen. De wormen die in het lichaam van een kat terecht kunnen komen, zijn spoelwormen, haakwormen, longwormen en lintwormen.

Waarom plassen sommige katten naast hun kattenbak?

Het plassen op andere plaatsen dan in de kattenbak kan verschillende oorzaken hebben:

  • Gezondheidsproblemen: nierinsufficiëntie, blaasontsteking, diabetes.
  • Verlatingsangst: Je bent vaak van huis en je kat voelt zich hier ongelukkig door. Door hun eigen geur in het huis achter te laten, wordt het gemis gecompenseerd.
  • Depressief baasje: Katten kunnen heel goed de energie en stemming van andere mensen aanvoelen. Een depressief baasje zorgt dan ook heel vaak voor een depressieve kat.
  • Territoriumproblemen: Dit kan je herkennen doordat de kat verticaal plast tegen de muur of de meubels. Misschien komt je kat niet goed overeen met de andere huisgenoten of staat de kattenbak voor een raam waar andere katten passeren?
  • Verhuis, nieuwe meubels, andere inrichting: Katten houden niet van verandering. Andere meubels of een nieuwe inrichting kunnen de kat zodanig in de war brengen dat hij bang wordt om zijn kattenbak te gebruiken. Verhuizen is al helemaal verschrikkelijk voor de kat.
  • Problemen met de kattenbak: De kattenbak is te vuil (sommige katten vinden hun bak al vuil als ze hem 1 keer gebruikt hebben), de kattenbak is te klein, de kattenbakvulling is te geparfumeerd (vermijd chlorofyl), het baasje verandert te vaak van merk van kattenbakvulling, de kattenbak is overdekt waardoor de vieze geurtjes in de bak achterblijven.

Wat kan je doen om je kat terug zindelijk te maken?

Pak altijd eerst de oorzaak van het probleem aan. Wat ook helpt is om valeriaan in de kattenbak te doen. Dit trekt de katten namelijk aan. De meeste katten zijn ook dol op chloor, bleekwater en ammoniak. Het is dus een goed idee hiermee de kattenbak te kuisen, maar reinig er nooit de plaatsen mee waar de kat heeft gesproeid want dit zal het slechte gedrag alleen maar aanwakkeren. Straf je kat nooit voor zijn gedrag. Hiermee riskeer je het probleem alleen maar te versterken. Soms moet de dierenarts medicatie voorschrijven om de kat terug normaal te krijgen.

Waarom kneden sommige katten je borstkas als ze bij je komen zitten?

Jonge katjes kneden bij hun moeder de tepelhof om de melkproductie te stimuleren. Sommige katten doen dit ook bij hun baasje, zelfs als ze volwassen zijn. Dit geeft aan dat ze zich goed voelen bij deze persoon.

Wat is het verschil tussen castreren en steriliseren?

Veel mensen denken dat castreren alleen bij mannetjes gebeurt en steriliseren alleen bij vrouwtjes. Dit is niet het geval. Bij vrouwtjes spreekt men ook over castreren als de dierenarts tijdens de operatie de eileiders verwijdert. Bij een sterilisatie gaat men de eileiders enkel afbinden.

Dromen katten?

Ja. Als een kat met de pootjes trekt, de staart beweegt, en met de oren trilt, zit hij in de paradoxale slaapfase en is hij aan het dromen. Een droom duurt bij een kat ongeveer 6 minuten.

Wat vertellen de poten over het karakter van je kat?

Veel mensen geloven in handlezen en handlijnkunde, maar wist je dat je ook kunt pootlezen bij je kat? De vorm van de poten en klauwen onthult veel over de persoonlijkheid en de gezondheid van je kat. Houd je kat van variatie of van routine? Is je kat fysiek en mentaal gezond? Geef je jouw kat te weinig aandacht of juist te veel? Het zijn slechts enkele vragen waarop je met pootlezen een antwoord krijgt. Is de hartlijn gebroken, dan betekent dit dat je kat in een aanpassingsperiode zit en dat hij extra liefde en aandacht nodig heeft. Heeft je kat zware vierkante poten dan wil dit zeggen dat hij een harde werker is die graag jaagt en nooit bij de pakken zal blijven zitten. Een kat met magere en hoekige pootjes is daarentegen een slechte jager. Hij is een echte intellectueel en observeert zijn prooi liever in plaats van hem aan te vallen.

Meer lezen: Pawmistry: How to Read Your Catís Paws. Naast pootlezen schenken Ken Ring en Paul Romhany ook aandacht aan numerologie en astrologie bij katten.

Kan je een kat leren aan een leiband te wandelen?

Je kunt een kat inderdaad leren om aan de leiband te wandelen. Het beste is om hier zo vroeg mogelijk mee te beginnen, want het is vaak moeilijker om volwassen katten iets nieuws te leren. Geduld is hier je voornaamste bondgenoot. Doe bijvoorbeeld eerst enkele dagen het harnas en de leiband om en laat je kat zo vrij in huis rondlopen. Na enkele dagen kan je proberen om de leiband vast te houden en je kat door het huis te leiden. Pas na een week kun je proberen om je kat mee naar buiten te nemen. Ga in het begin niet te ver; een ommetje in de tuin is vaak al voldoende om je kat te laten wennen.

Wat is de meest voorkomende doodsoorzaak bij katten?

Bijna alle katten die geregeld buitenkomen, krijgen vroeg of laat een dodelijk ongeluk. De meeste katten worden overreden door een auto, maar sommigen worden ook aangevallen door een hond of een vos of ze worden vergiftigd door de buren. Bij katten die binnen blijven is de meest voorkomende doodsoorzaak blaas- en nierproblemen. Dit kan je voorkomen door je kat vanaf de leeftijd van tien jaar elk jaar naar de dierenarts mee te nemen voor een bloedproef. Indien de nierinsufficiëntie in een vroeg stadium wordt ontdekt, kan je kat nog vele jaren onbezorgd leven mits er een aangepaste voeding wordt gegeven. In het artikel Detox voor Dieren kom je alle geheimen te weten over hoe je jouw kat lang en gezond kunt laten leven.

Zijn katten dol op chocolade?

De meeste katten lusten wel chocolade, maar het is één van de gevaarlijkste voedingswaren die je hen kan geven. Slechts enkele grammen volstaan om maagzweren, diarree en braken te veroorzaken. In grotere hoeveelheden kan het leiden tot hartritmestoornissen en stuiptrekkingen en je kat kan er zelfs aan sterven.

Is een nestje jonge katjes altijd van dezelfde vader?

Als een kat bevalt van meerdere kittens, hoeven deze niet allemaal dezelfde vader te hebben. De krolse periode duurt ongeveer een week en tijdens die periode kan de kat zich meerdere keren laten dekken.

Wat is het kleinste kattenras?

Het kleinste kattenras is de Singapura. Deze kat weegt maar tussen twee en drie kilo. De Amerikaanse Maine Coon is het grootste kattenras ter wereld. De kat kan gemakkelijk meer dan tien kilo wegen, maar meestal hangt het gewicht rond de zeven kilo.

Zijn alle katten bang voor water?

Bijna alle katten zijn inderdaad bang voor water en ze zullen zich haast nooit in een meer of een rivier begeven. Een uitzondering is de Turkse Van kat die ook zwemmende kat wordt genoemd. Deze kat deinst er niet voor terug zijn prooi tot in het water te achtervolgen. Meer informatie over dit ras vind je in het artikel Turkse Van Kat - Rasbeschrijving.
Gerelateerde artikelen
Het kiezen van de juiste kattenbakHet kiezen van de juiste kattenbakHet kiezen van de juiste kattenbak kan een hele uitdaging zijn. De kat is namelijk erg kieskeurig en zal niet altijd tev…
Mijn kat plast in huis, wat te doen?Mijn kat plast in huis, wat te doen?De kat plast in huis, dat kan erg vervelend zijn. Vaak spelen bepaalde oorzaken een rol in het in huis plassen van de ka…
Het onderhouden van de kattenbakHet onderhouden van de kattenbakIedereen die een kat heeft, zal ook een kattenbak hebben. Een bekend nadeel van het hebben van een kattenbak is dat het…
Onzindelijkheid bij een katDe kat is van nature een erg zindelijk dier, maar door verschillende oorzaken kan een kat onzindelijk raken en zijn beho…
Leuke kattenweetjesLeuke kattenweetjesVan oudsher worden katten in verband gebracht met heksen, magie en de nacht. Het feit dat katten van grote hoogte kunnen…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Dierenweetjes - Katten"

Reacties

Etienne, 19-12-2015 12:33 #4
Hallo

ik heb een vraag over een niet zo fijn onderwerp
de doodsoorzaak.
mijn kat is dood gevonden en had een wond bij de liesstreek en verder geen zichtbare verwondingen, ook nagels waren nog mooi.
ik weet niet of hij veel bloed verloren heeft en inwendig letsel had.
ook weet ik niet hoe groot of diep de wond was
maar waarschijnlijk is dit wel de doodsoorzaak of mede oorzaak
ik zelf denk dat hij is aangereden door een auto of dat hij zich ergens aan verwond heeft, glas of id
is het mogelijk dat er vitale delen zijn geraakt? wat zit er bij een kat voor organen bij de °liesstreek?
als hij een auto niet gezien heeft zal die ook niet snel nagelschade hebben.
wel is zeker dat hij niet meer lang geleefd heeft na het ongeluk
en een troost is dan dat hij niet lang geleden heeft

Mookie
RIP
14-12-2015

Diana, 05-08-2015 10:06 #3
Ik heb mijn kat (poes) dood onder de struiken gevonden. Zij lag helemaal uitgestrekt= kopje/voor-achterpoten en staart. Haar ogen waren helder blauw. Volgens de dierenarts was ze al een paar dagen dood. Misschien aangereden. Omdat ze al een paar dagen dood was zou sectie ook niets uitwijzen of ze door een eventuele aanrijding overleden was. Kan de houding/ligging van haar ook een indicatie geven hoe ze is overleden?

Scre4ver, 08-09-2014 03:29 #2
Ik heb een kattin nu 1-2 jaar ongeveer en is bevallen van 4 kittens, mijn oudste kat doet haar behoeftes buitenshuis en de 4 kleintjes beginnen het ook te leren, ze gaan af en toe nog eens in de kattenbak maar toch is het enigste katertje in huis dat altijd langs de kattenbak gaat of ergens anders. waarom doet hij dit?

Sabine Wissink, 01-11-2008 11:39 #1
Hallo,
ik heb een vraag, wij hebben een poes van anderhalf jaar oud, ze komt uit het asiel, hebben haar nu 6 maanden. Nu heeft ze een rare/zielige eigenschap, als ze met een klein speeltje of touwtje aankomt miauwt ze heel zielig.
waarom doet ze dit?

Infoteur: Avalon
Laatste update: 17-06-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 4
Schrijf mee!