Hamster: Chinese dwerghamster (Cricetulus griseus)

Hamster: Chinese dwerghamster (Cricetulus griseus) De Chinese dwerghamster behoort tot de zogenaamde langstaart-dwerghamsters. Het dier komt oorspronkelijk uit het noorden van China, maar wordt sinds 1960 op grote schaal als huisdier gehouden. Ze hebben naar mensen toe een vriendelijk karakter, maar naar soortgenoten toe kan de Chinese dwerghamster behoorlijk agressief en fel reageren. Er kunnen dan ook gevechten uitbreken waarbij de verliezer komt te overlijden. Chinese dwerghamsters hebben een gewicht van zo'n 40 gram, worden 2 tot 4 jaar oud en komen voor in drie verschillende kleurslagen: wildkleur, wit en gevlekt.

Inhoud

Land van herkomst

De Chinese dwerghamster komt oorspronkelijk uit het noorden van China.

Herkomst en geschiedenis

De Chinese dwerghamster is een langstaart-dwerghamster. De meeste dwerghamstersoorten zijn kortstaart-dwerghamsters, terwijl de Chinese dwerghamster dus een langere staart heeft. Niet alleen de staartlengte tussen diverse soorten verschilt, ook het gedrag en de sociale eigenschappen van kortstaart- en langstaart-dwerghamsters verschillen van elkaar.

De Chinese dwerghamster, komt zoals de naam al doet vermoeden, uit China en komt daar vooral in het noorden van het land in de natuur voor. De natuurlijke leefomgeving van de Chinese dwerghamster is erg divers. De dieren worden aangetroffen op de uitgestrekte en schaars begroeide vlakten, maar ook leven er Chinese dwerghamsters in dichtbeboste gebieden.

De Chinese dwerghamster is voor het eerst beschreven rond het jaar 1900. Het dier werd in die periode in één adem benoemd met de Daurische dwerghamster (Cricetulus barabensis). De dieren lijken wel op elkaar, maar de Daurische dwerghamster is in tegenstelling tot de Chinese variant nooit een populair huisdier geworden.

De eerste Chinese dwerghamsters die in gevangenschap werden gehouden, werden op universiteiten en in laboratoria gehouden. Pas rond 1960 kwam de Chinese dwerghamster ook in handen van liefhebbers en vond het dier zijn weg naar de huiskamers als interessant en geliefd huisdier.

Gedrag en karakter

De Chinese dwerghamster is uitsluitend met de schemering en s nachts actief. Overdag trekt de Chinese dwerghamster zich het liefst terug in het slaaphol en laat hij zich zelden zien aan de verzorger. Het zijn uitgesproken klimmers en hebben een behoorlijk levendig karakter.

Chinese dwerghamsters leven solitair. Ze zijn niet vriendelijk ten opzichte van soortgenoten. Hun onverdraagzaamheid naar soortgenoten toe kan zo erg zijn, dat één van de hamsters dit met de dood moet bekopen. Maar naar hun verzorger toe is de Chinese dwerghamster echter weer erg vriendelijk. Ze bijten zelden, als ze al bijten, doen ze dit als ze zich bedreigd voelen. Wanneer de verzorger de Chinese dwerghamster rustig benadert, zal deze dwerghamster haast nooit bijten.

De dieren staan erom bekend makkelijk tam gemaakt te kunnen worden. Zelfs niet-gesocialiseerde volwassen Chinese dwerghamsters zijn in betrekkelijk korte tijd goed tam te maken, wanneer de verzorger maar rustig is en wat snoepjes of lekkernijen bij zich heeft die de hamster uit de hand kan eten.

Uiterlijke kenmerken

De Chinese dwerghamster wordt in gevangenschap 2 tot 4 jaar oud.

Chinese dwerghamsters hebben een slanke lichaamsbouw. De lengte gemeten vanaf neuspunt tot begin van de staart is ongeveer 10 centimeter lang. De diertjes hebben een gewicht van ongeveer 40 gram. Doordat de vacht wat korter is dan die van andere dwerghamsters, is het langere staartje goed te zien. Het staartje heeft een lengte van ongeveer 2 centimeter. Typerend voor de Chinese dwerghamster is dat hij zijn staart gebruikt als hulpmiddel bij het klimmen en klauteren.

Vacht en kleuren

De vacht van een Chinese dwerghamster is kort en glanzend. De haren liggen dicht tegen het lichaam aan. De vacht kan drie kleuren hebben: wildkleur, gevlekt of wit.

Wildkleur

Dit is de oorspronkelijke kleurslag van de Chinese dwerghamster. De beharing is bruingrijs met zwarte haarpuntjes (ticking) en een donkerbruine aalstreep. De buik is vaak vaalwit met een donkere grondkleur.

Gevlekt

In 1981 werden de eerste Chinese dwerghamsters geboren in Engeland, die een gevlekte vacht hadden. Deze kleurslag bestaat uit onregelmatige vlekken op het lichaam. De hoeveelheid vlekken kan verschillen van dier tot dier. Wel is de buik altijd helderwit, zonder donkere grondkleur. Deze kleurslag vererft dominant bij Chinese dwerghamsters, maar het fokken van deze kleurslag is behoorlijk lastig. Dit omdat gevlekte dieren onderling kruisen, kleinere nesten lijkt te veroorzaken. De reden van deze kleinere nesten is omdat een aantal jongen nooit geboren wordt, maar al sterft in de baarmoeder en dan door het moederlichaam worden opgenomen.

Op tentoonstellingen wordt er bij de gevlekte Chinese dwerghamster ook altijd gekeken of het dier een witte vlek op de kop heeft.

Wit

De witte kleurslag bij de Chinese dwerghamster is ontstaan in Zwitserland. In eerste instantie dachten fokkers dat de witte kleurslag een dominante mutatie was. Maar dit is niet geheel waar, omdat er ook soms geheel witte dieren uit een gevlekte combinatie worden geboren, wat alleen kan gebeuren als het om een recessief verervende kleurslag gaat.

De meningen tussen kenners verschillen wel van elkaar in dit opzicht. De een roept dat de witte kleurslag dus een recessieve mutatie moet zijn, omdat het ook bij gevlekte dieren kan voorkomen. Terwijl de andere onderzoeker beweert dat er twee soorten wit zijn: een dominante mutatie en een recessieve mutatie. Het kan dus mogelijk gaan om twee verschillende witte dieren, waarbij één variant recessief vererft, en de ander dominant vererft.

Witte Chinese dwerghamsters zijn mooi effen wit, maar hebben wel een donkere aalstreep en donkere ogen. De mannetjes van deze kleurslag zijn in de meeste gevallen onvruchtbaar.

Voortplanting

Het is bij de Chinese dwerghamster goed te zien of er sprake is van een vrouwtje of een mannetje. Wanneer je de dieren van bovenaf bekijkt, loopt het lichaam van een mannetje in een punt toe, terwijl het lichaam van een vrouwtje afgerond is. De reden dat het lichaam van een mannetje puntig toeloopt, is omdat de dieren een relatief groot scrotum (balzak) hebben. Bij jonge dieren, die nog niet volgroeid zijn, is het geslacht te herkennen aan de afstand tussen anus en geslachtsopening deze afstand is bij mannetjes groter dan bij vrouwtjes.

De Chinese dwerghamster is vruchtbaar vanaf het moment dat ze ongeveer 4 weken oud zijn. Maar het is aan te raden een vrouwtje pas te laten dekken als ze twee maanden oud is, omdat ze dan volledig volgroeid is en dan beter in staat is de jongen te dragen en te zogen.

Vrouwtjes zijn eens in de vier dagen bereid tot paren. Dit is te herkennen aan het feit dat ze dan stokstijf stil blijft staan met opgeheven staartje, wanneer ze door een mannetje wordt benaderd. Wanneer een mannetje en vrouwtje bij elkaar gezet worden, is er altijd de kans op gevechten. Bij de minste aanwijzingen dat er sprake is van agressie, kunnen de dieren het beste uit elkaar gehaald worden. Na een dekking moet het vrouwtje weer bij het mannetje worden weggehaald.

Chinese dwerghamsters hebben een draagtijd van ongeveer 21 dagen. De nesten bestaan vaak uit zes of meer jongen. De jongen zijn klein, naakt en blind wanneer ze geboren worden. Als de jongen twee weken oud zijn, komen ze al uit het nest om het verblijf te herkennen. Als ze vier weken oud zijn, kunnen ze in principe al van de moeder gescheiden worden, alhoewel een paar weken later ook nog mag.

Huisvesting

Wanneer je een Chinese dwerghamster wilt houden, kan je kiezen voor een kooi met tralies of een glazen bak. Beide varianten hebben hun eigen voor- en nadelen. Zo zal een traliekooi meer mogelijkheden bieden tot klimmen, zeker als de tralies horizontaal zijn geplaatst. In een glazen bak moeten dus meer klimmogelijkheden aangebracht worden, om in het klimgedrag van de Chinese dwerghamster te voorzien. Een glazen bak heeft echter als groot voordeel dat er minder rommel naast de bak valt die door de hamster uit de kooi is gegooid.

Op de bodem van de kooi kan je het beste een flinke laag houtschaafsel leggen. Let hierbij wel op dat je geen schaafsel van dennenbomen gebruikt. Hier zit namelijk een sterk aroma aan, en dit kan bij de Chinese dwerghamster voor gezondheidsproblemen als luchtweginfecties of benauwdheid veroorzaken.

De kooi moet je verder aankleden met een nestkastje, hamsterhuisje of kartonnen doosje, dat de Chinese dwerghamster kan gebruiken als slaapverblijf. Ook een loopradje is vaak een goede investering. Enkele takken van fruitbomen of wilgentakken kunnen in het verblijf geplaatst worden om aan de klimbehoeften van de Chinese dwerghamster te voldoen.

Hooi is ook iets wat nooit mag ontbreken in het hamsterverblijf. Het kan gebruikt worden door de dwerghamster als nestmateriaal, om zijn bed op te maken. Daarnaast is hooi één van de hoofdbestanddelen van een gezond dieet voor de Chinese dwerghamster, daar hooi voor een gezonde spijsvertering zorgt.

Voeding

Zoals al gezegd, is hooi één van de basisbehoeften van de Chinese dwerghamster, daar hooi zorgt voor voldoende vezels en een gezonde spijsvertering. Daarnaast staan Chinese dwerghamsters erom bekend weinig te eten. Maar doordat ze erg actief zijn, hebben ze minder kans te vervetten wanneer ze iets te veel eten. Toch moet overgewicht bij de Chinese dwerghamster voorkomen worden.

Geef de dieren goed knaagdierenvoer te eten, of voeding speciaal voor dwerghamsters. Zo af en toe mag de Chinese dwerghamster ook een stukje fruit of groente hebben. Let hierbij wel op dat te veel groente en fruit voor spijsverteringsproblemen kan zorgen. En ook is het zo dat fruit of groente met te veel vocht (zoals watermeloen, komkommer), voor ernstige diarree kunnen zorgen bij de Chinese dwerghamster.

Daarnaast hebben veel Chinese dwerghamsters zo af en toe behoefte aan dierlijke eiwitten. Dit kan je ze geven in de vorm van een kattenbrokje of een meelworm. Natuurlijk is het ook belangrijk dat de Chinese dwerghamster altijd vers water tot zijn beschikking heeft, al drinkt het dier van nature erg weinig.

Verzorging

De Chinese dwerghamster is vrijwel geurloos en erg schoon. De dieren staan erom bekend hun pels uitstekend te verzorgen en als verzorger of eigenaar hoef je dan ook niets aan vachtverzorging te doen voor ze. De kooi moet ongeveer eenmaal per week verschoond worden, en eens per maand goed ontsmet worden. De meeste Chinese dwerghamsters poepen door het hele verblijf heen, terwijl ze vaak één of twee hoekjes/plekjes in het verblijf uitkiezen om te urineren. De hoekjes waar ze plassen, kunnen het beste om de dag verschoond worden. Chinese dwerghamsters hamsteren vaak voedsel, wat ze naar hun nest brengen. Controleer het nest daarom regelmatig op voedsel(resten) die daar zijn achtergebleven en verwijder dit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dwerghamster als huisdierDwerghamster als huisdierIn Nederland zijn er vier soorten dwerghamsters die als huisdier worden gehouden. De Russische dwerghamster, de Campbell…
De Chinese dwerghamsterBen je van plan een Chinese dwerghamster aan te schaffen? Lees dan eerst dit artikel, zodat je goed voorbereid bent, en…
Soorten dwerghamstersSoorten dwerghamstersDwerghamsters worden onderscheiden in vier soorten. De Russische dwerghamster, de Campbelli dwerghamster, de Chinese dwe…
Hoe krijg ik mijn dwerghamster tam?Uw kind heeft een dwerghamster gekregen. Er is een kooi gekocht, de benodigheden zijn er dus: knuffelen maar! Helaas bli…

Muizen: Europese dwergmuis (micromys minutus)Muizen: Europese dwergmuis (micromys minutus)De Europese dwergmuis komt van oorsprong niet alleen in Europa voor, maar wordt ook gezien in delen van Rusland. De Euro…
Knaagdier: degoeKnaagdier: degoeDe degoe is een leuk knaagdiertje dat nog niet zo heel lang als huisdier gehouden wordt. De dieren komen tot nu toe alle…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Reinoutr, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Boek: konijnen en knaagdierenencyclopedie. Auteur: Esther Verhoef. ISBN: 9789036629621
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Chinese_dwerghamster
  • https://www.dwerghamster.nl/chinese/faq/index.php
  • http://stichtingbedenk.nl/chinese-dwerghamster/
  • http://www.dieren-en-planten.nl/dieren/zoogdieren/knaagdieren/803-2/851-2/864-2/
  • https://www.derussischedwerghamster.nl/chinese-dwerghamster/

Reageer op het artikel "Hamster: Chinese dwerghamster (Cricetulus griseus)"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 26-03-2020
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!