InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Waarom niezen, hoesten en snotteren honden?

Waarom niezen, hoesten en snotteren honden?

Waarom niezen, hoesten en snotteren honden? Een hond kan niezen, hoesten en snotteren, net als een mens. De hond lijkt verkouden, maar dit is lang niet altijd het geval. Een vreemd voorwerp in de neus, gebitsproblemen, een allergie, longontsteking of een tumor veroorzaken dezelfde klachten. Een gewone verkoudheid gaat meestal vanzelf over, al kunnen de klachten bij een hond met een verminderde weerstand wel erger zijn. De besmetting vindt plaats door contact met zieke soortgenoten. Een verkoudheid kan wel enkele weken duren. Zijn de klachten na een paar weken niet verdwenen? Dan kan een bezoek aan de dierenarts nodig zijn. Die kan door onderzoek de oorzaak vaststellen.

Niezen, een natuurlijke reactie van het lichaam

Niezen is een natuurlijke reactie van het lichaam op irriterende stoffen in de neus en longen. Dit kunnen prikkelende stoffen zijn zoals pollen of tabaksrook, maar ook voorwerpen die worden opgesnoven. Bij het niezen ademt de hond diep in en krachtig uit. Door de krachtige uitademing verwijdert het lichaam het vreemde voorwerp.

Gaat het niezen over in een loopneus?

Het voorwerp verdwijnt niet altijd door het niezen. Het niezen wordt na enkele dagen minder en gaat over in een loopneus. Dat betekent niet dat het probleem is opgelost. De dierenarts moet het voorwerp (operatief) verwijderen.

Grasaren kunnen veel schade aanrichten

In het voorjaar en de zomer gaat het gras bloeien en vormt zaad. Aan het zaad zitten weerhaakjes die maar één kant op kunnen kruipen. Als een grasaar in de neus komt kruipt het steeds verder omhoog. Het lichaam van de hond reageert daarop met een ontstekingsreactie. Grasaren verdwijnen nooit vanzelf. De dierenarts moet ze verwijderen.

Ontstekingen en abcessen

Grasaren haken zich niet alleen vast in de neus, maar ook tussen de tenen, in de longen, de oren, de vacht en de ogen. Soms eet de hond een grasaar op. De aren dringen overal doorheen en veroorzaken ontstekingen en abcessen. Ze kunnen zelfs door de huid kruipen. Om schade te voorkomen is het belangrijk om de vacht van de hond na elke wandeling te controleren.

Gebitsproblemen bij de hond veroorzaken een loopneus

Bacteriën in etensresten vormen tandplak op het gebit van een hond. Niet verwijderde tandplak verandert onder invloed van slijm in tandsteen. Tandsteen irriteert het tandvlees waardoor gemakkelijk ontstekingen ontstaan. Deze ontstekingen kunnen naar de neusholte gaan en daar voor een loopneus zorgen. Gebitsproblemen zijn herkenbaar aan: een loopneus, aanslag op de kiezen, rood en teruggetrokken tandvlees en een slechte adem. Na het oplossen van de gebitsproblemen zal de loopneus verdwijnen.

Niezen door een allergie

Een hond kan ook allergisch reageren op bepaalde stoffen. Pollen, bloeiende grassen en tabaksrook irriteren de luchtwegen. Het lichaam reageert daarop met een snotneus of door niezen. Als er sprake is van overgevoeligheid voor bepaalde stoffen dan kun je bijhouden wanneer de klachten optreden. Aan de hand van deze gegevens stelt de dierenarts de diagnose en schrijft medicatie voor.

De groei van een tumor in de neus

Soms veroorzaakt een tumor in de neus klachten die lijken op een verkoudheid. De hond heeft een verstopte neus, snotneus of bloedneus. Een CT-scan kan duidelijkheid geven over de grootte van de tumor en of het bot is aangetast. De behandeling bestaat uit bestraling of uit het operatief verwijderen van de tumor. Lymfeklierkanker (maligne lymfoon) wordt behandeld met medicijnen.

Verkoudheid of kennelhoest

Verkoudheid bij honden wordt ook wel ‘kennelhoest’ genoemd. Kennelhoest komt regelmatig voor en is heel besmettelijk. Als de hond in de buurt van een hond met kennelhoest komt dan kan hij het virus overdragen via de lucht. Puppy’s, oudere honden en honden met een verminderde weerstand lopen een grotere kans op besmetting. Bij deze honden kunnen de klachten ook langer aanhouden.

Wat zijn de symptomen van een verkoudheid?

  • Hoesten
  • Niezen
  • Loopneus
  • Lusteloosheid
  • Slechte eetlust
  • Koorts

Als de hond hoest lijkt het of er iets in zijn keel zit. Hij kan bij het hoesten wat vloeistof opgeven. Meestal gaat de verkoudheid vanzelf over. Bij een ernstige verkoudheid kan het wat langer duren. Het hoesten kan wel enkele weken aanhouden.

Wat kun je doen bij een verkoudheid?

  • Laat de hond veel rusten. Rust bevordert de genezing.
  • Zorg voor voldoende vers drinkwater.
  • Neem stressfactoren zoveel mogelijk weg.
  • Beweging is goed, maar ga niet te lang naar buiten.
  • Zorg voor een stofvrije omgeving.
  • Zorg voor een rookvrij huis.
  • Bij aanhoudende klachten is het beter om een dierenarts te raadplegen.

Vaccineren tegen kennelhoest

Een hond die veel in contact komt met andere honden (bijv. de hondenopvang) loopt een grotere kans op kennelhoest. Uit voorzorg kun je je hond laten vaccineren tegen kennelhoest. Een vaccinatie biedt echter geen volledige bescherming. Het hebben van een goede weerstand is minstens zo belangrijk.

Hoesten door een longontsteking

Een hond met longontsteking hoest, is benauwd en hijgt. Het uithoudingsvermogen verminderd en de eetlust verdwijnt. Soms is de hond sloom. De verschijnselen van een longontsteking kunnen per hond verschillend zijn.

Het begint met een verkoudheidsvirus

Jonge honden zijn extra vatbaar voor besmetting met een verkoudheidsvirus. Op zich is dit een onschuldig virus, maar het virus tast wel de weerstand van de hond aan. Door de verminderde weerstand krijgen bacteriën de kans om zich te vermenigvuldigen. Dit vergroot de kans op een longontsteking.

Afweerstoffen in moedermelk

Een pup krijgt via de moedermelk afweerstoffen binnen die hem beschermen tegen ziekten. De weerstand is zwak in de tijd dat de afweerstoffen van de moeder afnemen en het afweersysteem van de pup gaat werken. De pup is dan extra vatbaar en loopt sneller een longontsteking op.

Verslikken of inslikken van vreemde voorwerpen

Een longontsteking kan ook ontstaan nadat een hond zich verslikt of een vreemd voorwerp heeft ingeslikt. Bacteriën en schimmels komen in de luchtwegen en veroorzaken een ontsteking. Om dat te voorkomen zal de hond gaan hoesten.

Gezonde honden verslikken zich bijna nooit. Het komt vooral voor bij honden met bijvoorbeeld slikproblemen, epilepsie, diabetes of bronchitis. Ook honden die braken terwijl ze onder narcose zijn hebben een grotere kans op longontsteking. Het braaksel kan in de longen terecht komen.

De behandeling van een longontsteking

De behandeling van een longontsteking bestaat meestal uit het geven van antibiotica. Soms is de ontsteking ontstaan door het inslikken van een voorwerp. De dierenarts zal het voorwerp dan door middel van een (kijk) operatie verwijderen. In sommige gevallen is het nodig om een deel van de longen te verwijderen.
© 2018 Liza, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kennelhoest bij de hondKennelhoest bij de hondKennelhoest is een zeer besmettelijke ontsteking van de keel en de neus bij de hond. Kennelhoest is goed te vergelijken…
Het gevaar van grasaren bij hondenHet gevaar van grasaren bij hondenIn het voorjaar en de zomer groeit het gras en vooral in het wilde hoge gras worden er grasaren gevormd. Deze aren besta…
Behandeling verkoudheid: tips, middeltjes & pijnstillersBehandeling verkoudheid: tips, middeltjes & pijnstillersDe winter is de periode waarin verkoudheden het vaakst voorkomen. Een verkoudheid kan erg vervelend zijn, zeker als je a…
Kennelhoest bij de hondKennelhoest bij de hondIedereen heeft wel eens gehoord van kennelhoest. Het is ook een veelvoorkomende ziekte bij honden, omdat de verspreiding…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: -Sina-, Pixabay (bewerkt)
  • https://gelukkigehonden.nl/hond-niest-vaak-of-is-verkouden
  • https://www.mcvoordieren.nl/hond-niezen
  • https://www.myhappypet.nl/articles/gezondheid/hond-niest
  • https://www.mcvoordieren.nl/hond-verkouden
  • https://www.pedigree.nl/verzorging/de-gezondheid-van-mijn-hond/hond-verkouden-zo-behandel-je-de-verkoudheid-van-je-hond
  • https://www.dierapotheker.nl/dierentips/grasaar-voor-hond-en-kat
  • https://www.dierenkliniekkenaupark.nl/grasaren-bij-de-hond
  • https://dierenziekenhuizen.nl/honden/het-gebit-van-de-hond/tandplak-en-tandsteen-bij-de-hond/

Reageer op het artikel "Waarom niezen, hoesten en snotteren honden?"

Infoteur: Liza
Gepubliceerd: 19-11-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!