InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hondenpaspoort: verplicht vanaf 2020

Hondenpaspoort: verplicht vanaf 2020

Hondenpaspoort: verplicht vanaf 2020 Ben je hondenbezitter dan is het vanaf 2020 verplicht om van je hond een hondenpaspoort te kunnen tonen. De invoering van een paspoort voor honden is een belangrijke stap in de strijd tegen malafide fokkers en handelaren. Het door een dierenarts afgegeven Europese dierenpaspoort waar het om gaat zal informatie bevatten over de herkomst, vorige eigenaren en de medische historie van de hond. Nieuwe baasjes krijgen op die manier een beter inzicht in de achtergrond van de hond die ze kopen. De maatregel maakt onderdeel uit van een pakket aan maatregelen gericht op het verbeteren van het dierenwelzijn.

Verplicht hondenpaspoort vanaf 2020

Invoering verplicht hondenpaspoort

Vanaf 2020 is het verplicht om voor je hond een hondenpaspoort te hebben. Dit maakte Minister Schouten van Landbouw bekend in oktober 2018, niet geheel toevallig op Werelddierendag. De voornaamste motivering achter het invoeren van een paspoortverplichting voor honden is de aanpak van de malafide hondenhandel. Hondenbezitters zijn vanaf 2020 verplicht om een paspoort voor hun hond te kunnen tonen wanneer hier door een toezichthouder om gevraagd wordt. Wie dit niet kan kan hiervoor een boete krijgen. Ook is het mogelijk dat een dwangsom wordt opgelegd.

Oorspronkelijk was het de bedoeling om het hondenpaspoort al per 2018 in te voeren maar dit bleek administratief niet haalbaar. De bestaande databanken waarin gegevens over honden en hun baasjes worden bijgehouden konden niet al voor 2020 voldoende op elkaar afgestemd worden.

Inhoud hondenpaspoort

Het gaat om een Europees dierenpaspoort. Een dergelijk paspoort bevat andere informatie dan het paspoort van een mens. Zo staat er vooral informatie in over het verleden van de hond. Het vermeldt de herkomst, de eerdere eigenaren en eventuele medische gegevens. Dit stelt de koper van een hond in staat meer inzicht te verkrijgen in de achtergrond van een hond en maakt het moeilijker om illegaal gefokte honden te verhandelen. Van de circa 150.000 honden die in Nederland jaarlijks worden gekocht komt ongeveer een derde uit het buitenland (2018). Vaak is het voor aanstaande baasjes moeilijk om na te gaan wat de achtergrond van deze honden is en of er eventueel sluimerende gezondheidsproblemen zijn. Een hondenpaspoort moet dit inzichtelijker maken.

Uitgifte en kosten

Het paspoort van de hond en de registratie worden aan elkaar gekoppeld. Dierenartsen en erkende chippers worden verantwoordelijk gemaakt voor een juiste registratie van de geboorte van een hond in plaats van de fokker. Zo kan er niet meer op grote schaal gefraudeerd worden met deze gegevens door de geboortes voor te stellen als gelegenheidsnestjes.

Een Europees dierenpaspoort was al verplicht voor baasjes die hun hond, kat of fret mee wilden nemen op reis binnen Europa. Dit paspoort kan alleen afgegeven worden door erkende dierenartsen. Hoe duur een hondenpaspoort wordt vanaf de invoering van de verplichting wordt naar verwachting in 2019 bekendgemaakt. Minister Schouten van Landbouw heeft aangegeven van mening te zijn dat de kosten zeker opwegen tegen het dierenleed dat ermee voorkomen wordt.

Diverse maatregelen dierenwelzijn

De invoering van een verplicht paspoort voor honden is slechts één van de vele maatregelen uit een heel pakket dat het dierenwelzijn moet verhogen. Zo zet het kabinet in 2018 hoog in op de aanpak van malafide fokkers en ondersteunt het Ministerie van Landbouw het initiatief van de Dierenbescherming om een keurmerk voor bonafide dierenfokkers te creëren. Ook wordt het mogelijk om mensen die veroordeeld zijn voor dierenmishandeling een zelfstandig houdverbod voor de duur van tien jaar op te leggen. Inspecteurs van de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID) kunnen bij overtreding de dieren direct in beslag nemen. Daarnaast worden strengere regels ingevoerd op het gebied van het transport van vee en wordt het couperen of amputeren van staarten en oren bij dieren strenger aangepakt.
Gerelateerde artikelen
Met de hond naar DuitslandWanneer je naar Duitsland gaat voor een dagje weg of een vakantie wil je misschien wel je hond mee nemen. Over het algem…
Hond en chocoladeJe hebt een hond, en hij heeft chocolade gehad. In hoeverre kan dit kwaad? Wanneer moet ik een dierenarts waarschuwen? L…
Ziekte bij Honden symptomen en diagnosesZiekte bij Honden symptomen en diagnosesHet lastige voor een honden eigenaar is dat de communicatie met de hond vaak een kwestie van raden is. Dit geldt vooral…
De hond mee op vakantie, een hondenvakantieWil je je hond meenemen met vakantie, maar weet je niet waar je moet beginnen? Waar vind je leuke plekken, campings en v…
Aspergillose: een schimmelinfectie bij de hondAspergillose: een schimmelinfectie bij de hondDe schimmel aspergillus is een draadvormige schimmel die doorgaans woont in hooi, stro en compost. De aspergillus kan kw…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PixelwunderByRebecca, Pixabay
  • https://www.ad.nl/politiek/elke-hond-verplicht-een-paspoort-vanaf-2020~aa082217/
  • https://www.ad.nl/politiek/minister-vreselijke-omstandigheden-bij-hondenfokker-raken-mij-echt~a3f7303a/
  • https://www.telegraaf.nl/nieuws/1407696/paspoort-hond-later-ingevoerd
  • https://nos.nl/artikel/2253301-hondenpaspoort-vanaf-2020-verplicht.html
  • https://frontpage.fok.nl/nieuws/803596/1/1/50/minister-schouten-komt-met-maatregelen-voor-beter-dierenwelzijn.html?token=a6b5b718b121876554252bba24c4ee17&allowcookies=ACCEPTEER+ALLE+COOKIES
  • https://www.dierenbescherming.nl/wat-wij-doen/actueel/nieuws/nieuws-overzicht/dierenbescherming-blij-met-wetsvoorstel-houdverbod

Reageer op het artikel "Hondenpaspoort: verplicht vanaf 2020"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 04-10-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!