InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De kattentoren: een kattenmeubel met verschillende etages

De kattentoren: een kattenmeubel met verschillende etages

De kattentoren: een kattenmeubel met verschillende etages Elke binnenkat heeft de behoefte om te spelen. Buiten doen katten dit onder andere door in bomen te klauteren of door andere obstakels te beklimmen. Eens ze ergens bovenin zitten houden ze er ook van om vanop deze hoogte de omgeving nauwlettend in het oog te houden. Een kattenmeubel dat deze ervaring simuleert is de kattentoren.
Een kattentoren die de ervaring van het boomklimmen imiteert / Bron: Marjoleiny, PixabayEen kattentoren die de ervaring van het boomklimmen imiteert / Bron: Marjoleiny, Pixabay

Wat is een kattentoren?

Een kattentoren is een kattenmeubel van een zekere hoogte dat de kat de mogelijkheid geeft om omhoog te klauteren. Vaak zijn er verschillende platformen of schuilplaatsen voorzien in de kattentoren, waardoor de kat op verschillende niveau's kan rusten of de omgeving in ogenschouw kan nemen. De meeste kattentorens bestaan voornamelijk uit hout, eventueel bedekt met sisaltouw, waardoor deze kattentoren ook enigszins dienst kan doen als krabplek voor de kat. De platformen en schuilplaatsen zijn vaak bedekt met een zachte stof, zodat de kat comfortabel kan zitten. Sommige kattentorens beschikken bijkomend nog over enkele speelmogelijkheden; bijvoorbeeld speelgoedmuisjes aan een elastiekje. Kattentorens bestaan in verschillende vormen en maten. De kleinste zijn ongeveer een halve meter groot en breed, terwijl de allergrootste kattentorens evenveel plaats kunnen innemen als een forse kast, met een grote hoeveelheid aan schuilplaatsen en klimmogelijkheden.

Voordelen

Kattentorens hebben het voordeel dat ze een klein grondoppervlakte (bijvoorbeeld van een appartement) heel wat interessanter kunnen maken voor een kat. Waar ze anders enkel de oppervlakte van de grond en enkele meubels tot hun beschikking hebben, bieden de verschillende niveau's van een kattentoren een aanzienlijke uitbreiding voor de beweegruimte voor de kat. Bovendien bieden kattentorens meer afwisseling dan meubels, waar katten enkel op mogen/kunnen springen. In een kattentoren kunnen ze klauteren, spelen, hangen, springen, vanuit een hoogte naar beneden kijken, ... Dit zorgt ervoor dat de kat zich minder verveelt in een huis of appartement en zowel fysiek als mentaal in een betere gezondheid zal blijven. Bovendien bieden sommige kattentorens ook de mogelijkheid aan katten om hun nageltjes te krabben, waardoor de kattentoren een veelzijdig kattenmeubel wordt. Om deze reden kan de kattentoren soms als vervanger voor een krabton of krabpaal ingezet worden. Echter hierbij moet men zich wel altijd verzekeren dat de krabmogelijkheid bij de kattentoren voldoende bereikbaar is voor de kat zelf. Indien niet moet men naast kattentoren nog een extra krabmogelijkheid voor de kat voorzien.

Nadelen

Kattentorens hebben weinig nadelen. Een van de nadelen is dat ze vaak heel groot zijn en een belangrijke plaats in je interieur zullen opeisen. Vooral de allergrootste torens kunnen zeer nadrukkelijk aanwezig zijn. Een ander nadeel is dat de kattentoren door het vele spelen en gebruik, vaak een vergaarplek van kattenhaartjes en vuil zal worden. Daarom zal deze plek vaak gestofzuigd moeten worden om deze enigszins schoon te houden.

Conclusie

Kattentorens zijn ideale speelplekken voor de binnenkat. Ze simuleren de ervaring van een boom/struik en stimuleren de kat tot beweging en spel. Hiermee gaat de kattentoren verveling van de binnenkat tegen. Om deze reden is de kattentoren een nuttig kattenmeubel dat zowel de fysieke als mentale gezondheid van jouw binnenkat ten goede zal komen.

Lees verder

© 2018 Willibrordus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Safetypinheart, Flickr (CC BY-2.0)
  • Anita Kelsey, https://cat-behaviour-and-cat-grooming.com/2014/01/09/the-importance-of-a-cat-tree/, bezocht op 06-05-2018
  • Wkipedia, https://en.wikipedia.org/wiki/Cat_tree, bezocht op 06-05-2018
  • Afbeelding bron 1: Marjoleiny, Pixabay

Reageer op het artikel "De kattentoren: een kattenmeubel met verschillende etages"

Infoteur: Willibrordus
Gepubliceerd: 07-05-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Kattenmeubelen
Schrijf mee!