InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De krabton: een fijn kattenmeubel

De krabton: een fijn kattenmeubel

De krabton: een fijn kattenmeubel Elke binnenkat heeft een plekje nodig om te rusten, te spelen en om te krabben. Een krabton gaat beide noden combineren en vormt hiermee een interessante afwisseling op de bestaande krabmeubelen. Andere kattenmeubelen die beide aspecten combineren voldoen vaak niet voor één van beide aspecten, terwijl de krabton door zijn vormgeving zowel een volwaardige rust-, slaap- en krabplek levert.
Een krabton van ongeveer één meter hoog met drie compartimenten en met speelbolletjes aan de ingangen<BR>
van elk compartiment. Bovenop de krabton is een ligmandje voorzienEen krabton van ongeveer één meter hoog met drie compartimenten en met speelbolletjes aan de ingangen
van elk compartiment. Bovenop de krabton is een ligmandje voorzien

Wat is een krabton?

Een krabton is een cilindervormig meubel waarvan de buitenkant is afgewerkt met sisaltouw of een ander materiaal waar katten graag aan krabben. Via één of meerdere ingangen kan de kat in de ton kruipen en hierin rusten of spelen. De binnenkant is voorzien van een zachte stof waar de kat op kan liggen. Vaak is de ton van binnen in verschillende compartimenten verdeeld. Soms zijn deze compartimenten via kleine kruipgaten verbonden met elkaar waardoor de kat zich binnenin de ton kan verplaatsen van het ene compartiment naar het andere. Bovenop de ton is er vaak een kussen of mandje voorzien waarin de kat kan liggen en zijn omgeving in ogenschouw nemen. Krabtonnen bestaan in verschillende soorten en maten. De kleinste krabtonnen bestaan uit één compartiment en zijn slechts 25-30 centimeter hoog, de grootste kunnen tot wel bijna 2 meter hoog zijn en bestaan uit 6 of meer compartimenten. De meeste krabtonnen op de markt bevinden zich tussen beide uitersten en schommelen tussen de 60 centimeter en 1 meter en hebben 2 of 3 compartimenten.

Een traditioneel kattenmeubel combineert ook het rust-, speel- en krabaspect, maar de krabpaaltjes zijn te kort en moeilijk bereikbaar voor de katten, waardoor deze al hun nageltjes niet zo goed kunnen krabben / Bron: Safetypinheart, Flickr (CC BY-2.0)Een traditioneel kattenmeubel combineert ook het rust-, speel- en krabaspect, maar de krabpaaltjes zijn te kort en moeilijk bereikbaar voor de katten, waardoor deze al hun nageltjes niet zo goed kunnen krabben / Bron: Safetypinheart, Flickr (CC BY-2.0)

Voordelen van een krabton

Een krabton is ideaal voor een binnenkat, ze biedt de kat (of meerdere katten) de mogelijkheid om zijn/haar nageltjes te krabben of te rusten. In sommige krabtonnen zijn ook speeltjes voorzien waardoor de krabton ook een speelplek wordt voor een kat. Hierdoor kan een krabton, ondanks zijn omvang, een leuke speelplek worden voor je kat. De krabton is hierdoor een zeer veelzijdig kattenmeubel. De integratie van al deze elementen kan plaats- en kostenbesparend zijn omdat men geen aparte krabpaal, rustplaats en speelplek moet aankopen voor de kat. Grotere krabtonnen zijn zelfs uitermate geschikt voor meerdere katten, die dan allen tezamen gebruik kunnen maken van de ton. Hoewel er ook andere kattenmeubels zijn die de mogelijkheid bieden tot al deze drie aspecten (zoals een kattentoren) zien we vaak dat het krabaspect bij deze meubels slecht gefaciliteerd wordt. Zo zijn de krabmogelijkheden in deze meubels slecht bereikbaar of te klein voor jouw kat. Dit is bij een krabton zeker niet het geval.

Nadelen van een krabton

Er zijn weinig nadelen aan de aankoop van een krabton verbonden. Sommige mensen zullen vinden dat de krabton (zeker de grotere exemplaren) te nadrukkelijk aanwezig is in hun interieur. Een ander nadeel van sommige krabtonnen is dat ze niet groot genoeg zijn voor de grotere en dikkere katten, dit zijn voornamelijk de lagere exemplaren en deze met een diameter kleiner dan 35 centimeter. Merk ook op dat krabtonnen met een relatief grote hoogte in verhouding tot hun doorsnede, zouden kunnen omvallen wanneer deze een stevige duw van een mens (kind!) of hond zouden krijgen. Echter bij normaal gebruik door jouw kat is dit nooit het geval.

Conclusie

Een krabton is een ideaal kattenmeubel voor de binnenkat, waarbij een rust- en krabplek voor jouw kat volwaardig gecombineerd wordt. Soms kan deze zelfs ook nog een speelplek voor jouw kat worden. Om deze reden kan een krabton plaats- en kostenbesparend zijn, hoewel de totale omvang van de gemiddelde krabton sommige katteneigenaars toch kan afschrikken. Echter door zijn veelzijdigheid zal een krabton elke kat vast en zeker kunnen bekoren.

Lees verder

© 2018 Willibrordus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tappancs, Pixabay
  • Katzen-Kratzbaum, http://www.katzen-kratzbaum.info/kratztonne/, bezocht op 03-05-2018
  • Afbeelding bron 1: Safetypinheart, Flickr (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "De krabton: een fijn kattenmeubel"

Infoteur: Willibrordus
Laatste update: 07-05-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Kattenmeubelen
Schrijf mee!