InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De vrolijke teckel of dashond

De vrolijke teckel of dashond

De vrolijke teckel of dashond De hond heeft verschillende bijnamen, maar weinig mensen noemen het een dashond. Feitelijk is dat de officiële naam voor deze altijd grappig ogende honden. Deze honden worden in verschillende ‘soorten’ gefokt en de populariteit van deze hond is wisselend. Vreemd genoeg van mateloos populair tot nauwelijks nog animo voor. Wat is het voor hond en hoe kan je er het beste voor zorgen?

Teckel of dashond, de oorsprong

De teckel of dashond dankt zijn officiële naam aan het gegeven dat deze hond oorspronkelijk gefokt werd om op dassen te jagen. Ze volgden de dassen tot in hun hol. De korte poten, die feitelijk erfelijke afwijkingen zijn, komen bij die jacht prima van pas. Om ook op konijnen te kunnen jagen werd er een kleine lijn gefokt en inmiddels zijn er drie formaten.
  • de standaard teckel, de meest bekendste en grootste.
  • de dwergteckel, is een iets kleinere uitvoering van de standaard teckel.
  • de kaninchenteckel, dit is een heel kleine versie van de teckel.

Hoewel er nog steeds mee gejaagd wordt, zijn teckels of dashonden op dit moment voornamelijk gewone gezelschapshonden.

Bron: Klausneu, PixabayBron: Klausneu, Pixabay

Kenmerken rashond

Uiterlijk

Alle drie de soorten teckels hebben ieder drie varianten, te weten:
  • Langharig, een zachte, gladde en sluike lange vacht.
  • Kortharig, een korte dichte en gladde vacht.
  • Ruwharig, draadachtig kort haar dat tegen de huid ligt. Typisch zijn de borstelige wenkbrauwen en baard.

De kleuren van de kort- en langharigen zijn ongeveer gelijk. Veel zijn eenkleurig in diep rood, roodgeel, geel of tweekleurig in zwart en heel donkerbruin of roestbruin, maar ook gevlekt met een donkere onderkleur en beige vlekken. De ruwharige is er ook in voornoemde kleuren, maar zie je ook vaak in donker of lichter grijs/bruin.

De standaard teckel weegt tussen 9 en 12 kilo en heeft een borstomvang van zo’n 35 cm. De dwergvariant weegt tussen 5 en 9 kilo, met een borstomvang van 30 tot 35 cm. De kleinste weegt tussen 4 en 6 kilo en heeft een borstomvang van max 30 cm. De meeste honden hebben heel diep bruin gekleurde ogen tot bijna zwart. Maar soms kom je ook grijs, groen of blauw tegen.

Bron: TanteLoe, PixabayBron: TanteLoe, Pixabay
Innerlijk
Hoewel er tussen de soorten nog wel wat verschillen zijn, hebben ze ook enkele gemeenschappelijke karaktertrekken, te weten:
  • eigenzinnig (soms zelfs een beetje bokkig)
  • slim
  • alert
  • actief
  • vrolijk

Deze hond moet immers ook zonder baas, de ‘buit’ zelfstandig terug kunnen brengen. De hond is dus heel zelfstandig, moedig en een absolute doorzetter. Hoewel de hond zelfstandig is, is de teckel ook graag bij de baas. De hond kan dus heel aanhankelijk zijn en is bij voorkeur niet te lang alleen. Met kinderen gaat het goed als ze van jonge leeftijd met kinderen geconfronteerd worden, anders gaat het niet altijd direct goed.

De kortharige versie is de meest zachtaardige van de verschillende teckels en de ruwharige is wat feller. Men denkt dat dit te maken heeft met het gegeven dat er terriërs in gefokt zijn om een dergelijke vacht te krijgen. De langharige teckel is ook zachtaardig, maar vooral ook aanhankelijk en gevoelig.

Deze honden moeten uiteraard waaks zijn en ze blaffen direct wanneer er 'onraad dreigt'. Bij sommige mensen is dat iedere voorbijganger en dat is niet altijd even prettig. De langharige is het minst blaffend. De kortharige en ruwharige zullen in de tuin knaagdieren en vogels niet snel met rust laten, dat zit nu eenmaal in het instinct.

Verzorging

Vacht en kop

De langharige teckel moet je minimaal tweemaal per week kammen, maar soms nog meer (anders is de kans op klitten groot). Voor de kortharige versie is éénmaal per week voldoende. De langharige teckels moeten bij de voetjes nogal een bijgeknipt worden en onder de oren moet de vacht wel eens uitgedund worden. Een goede trimmer weet hoe de teckel te knippen. Voor de ruwharige versie geldt dat deze zo’n twee keer per jaar geplukt moet worden. De ogen moeten goed schoongehouden worden en de nagels mogen niet te lang worden.

Voeding

Teckels zijn over het algemeen geen lastige eters. Voor wat betreft de voeding geldt wel dat een te dikke hond snel een overbelasting van de rug kan krijgen, met alle gevolgen van dien. De teckel dient dus altijd goed op gewicht gehouden te worden (wat uiteraard het beste voor iedere hond is).

Bron: Diro1962, PixabayBron: Diro1962, Pixabay
Beweging
Het is een actief ras en erg nieuwsgierig, ze hebben dan ook nogal wat beweging nodig. Beweging die verder gaat dan enkele keren per dag even mogen poepen en plassen. Neem de hond regelmatig mee uit wandelen of als je aan jogging doet, lopen ze zomaar een flink stuk lekker met je mee. De honden hebben over het algemeen een uitstekende conditie en ze worden er vrolijker van.

Als je in een bebost gebied woont, kan de hond zijn neus achterna gaan en niet snel terugkeren. Als ze eenmaal iets op het spoor zijn, luisteren ze namelijk erg slecht. De teckel is ook bij uitstek geschikt om spelletjes mee te doen. Ze lopen moeiteloos achter weggegooide balletjes of flostouwen aan en kunnen jacht- en behendigheidstrainingen volgen. Alleen altijd opletten dat ze zich niet in te vreemde bochten moeten wringen. Dat is niet goed voor de rug.

Tot slot

De teckel of dashond is een hond die graag bij mensen is, wat verzorging vraagt en waar je lekker actief mee kunt zijn. Om de hond gelukkig te houden moet je dit ook doen. Verder heeft de hond wel een eenduidige opvoeding nodig, want ze zijn slim en denken anders voor (te) veel voor zichzelf. Al met al dus een leuke actieve gezelschapshond.
© 2017 Annastaal, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De teckel, uw huisdier?De teckel. Een grappig ietwat langwerpig hondje. Kenmerkend voor dit hondje zijn ze lange rug en zijn lange oren.
Alles over de TeckelDe Teckel komt oorspronkelijk uit Duitsland. Het ras bestaat al sinds de middeleeuwen. De hond werd gefokt voor jacht on…
Teckel Messi de populaire stamgast van Studio BrasilTeckel Messi de populaire stamgast van Studio BrasilTeckel Messi heeft de harten van menig voetbalfan, die naar het commentaar op het WK in Studio Brasil in 2014 keken, ges…
De voornaamste jachthonden: een overzichtReeds sinds mensenheugenis jagen mens en hond samen. Maar niet alle honden zijn geschikt om getraind te wordenvoor de ja…
Alles over de ChihuahuaAlles over de ChihuahuaDe Chihuahua is het kleinste hondje ter wereld. De geschiedenis van deze hond is nog steeds niet helemaal duidelijk. Maa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • http://www.licg.nl/p5/dieren/zoogdieren/hond-hondenrassen/hond/teckel.html
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Teckel
  • http://www.teckelclub.nl/menurasinfobeschr.html
  • Afbeelding bron 1: Klausneu, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: TanteLoe, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Diro1962, Pixabay

Reageer op het artikel "De vrolijke teckel of dashond"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 27-02-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!