InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De teckel, uw huisdier?

De teckel, uw huisdier?

De teckel. Een grappig ietwat langwerpig hondje. Kenmerkend voor dit hondje zijn ze lange rug en zijn lange oren.

De Teckel.

Vroeger werd de Teckel gefokt voor het jagen onder de grond op dassen en vossen. Tegenwoordig gebeurt dit nog steeds. Teckels worden ingezet voor zoektochten op aangeschoten of aangereden wild. Dit is ook een reden waarom veel teckels hard weg rennen als ze niet aangelijnd zijn. Ze komen dan pas na een lange tijd weer terug.

Gedrag & Leeftijd

Teckels zijn aanhankelijk en zeer trouw naar de baas. De teckel maakt ook snel oogcontact met je. Door zijn slimme karakter en het oogcontact kan je snel een hechte band krijgen met de teckel. Teckels zijn erg waaks en beschermen hun eigen woon en leefgebied. De teckel is eigenlijk een grote hond in een kleine verpakking. Ze zijn opvallend, hebben een groot uithoudingsvermogen en erg energiek. De teckel kan een echte schoothond zijn. Hij houdt van aandacht, kroelt graag met zijn baasje en is altijd in voor een spelletje. De teckel kan goed met andere dieren overweg. Als er een grotere hond in huis is, zal de teckel al snel de baas zijn. Met andere dieren kan de teckel ook overweg, mits de teckel er mee opgegroeid is. Een teckel kan zeer oud worden. Een algemeen bekend feit is dat de teckel een zwakke rug heeft. Een misverstand is dat de rug van de teckel veel langer is dan een andere hond. Dit lijkt zo omdat de teckel korte pootjes heeft. In verhouding lijkt de rug dan veel langer.

Soorten

Je hebt verschillende soorten teckels. De langharige teckel en de kortharige teckel en de ruwharige teckel.

Kortharige teckel

De kortharige teckel is zeer lief en aanhankelijk naar leden van het gezin. Tegenover vreemden kunnen ze nog wel eens behoudend zijn.
Vacht: De kortharige teckel heeft een glanzende, dikke korte beharing. Ze verharen maar de vacht heeft weinig onderhoud nodig.

Langharige teckel

De langharige Teckel is ontstaan door het fokken van kortharige Teckels met Spaniëls en Ierse Setters. De langharige teckel heeft een lief karakter. Tegenover vreemden en kinderen zijn ze ook erg vriendelijk.
Vacht: zacht, lang en glanzend, kort op het hoofd en aan de voorkant van de benen en een volle staart. De vacht moet je regelmatig borstelen.

Ruwharige teckels

De ruwharige Teckel is ontstaan door het fokken van kortharige Teckels met verschillende soorten Terriërs, voornamelijk de Dandie Dinmont terriër.
Deze soort is het populairste onder de teckels. Ze worden tegenwoordig ook nog steeds gebruikt voor de jacht.
Vacht: hard, draadachtig met een wollige ondervacht. Ze hebben een baard en duidelijk aanwezige wenkbrauwen. Ze moeten dagelijks geborsteld worden en 2x per jaar geplukt.
© 2008 - 2019 Arjanne26, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Raskatten: Britse LanghaarRaskatten: Britse LanghaarDe meeste mensen kennen de Britse korthaar katten wel, zeker de blauw/grijze is wereldberoemd. Maar de Britse langhaar z…
Kattenrassen: Oosters Langhaar (Oriental Longhair)Kattenrassen: Oosters Langhaar (Oriental Longhair)Wereldwijd kent de Oosters Langhaar vele namen, zoals de Oriental Longhair, Mandarin of Javanese. Oorspronkelijk is het…
Kattenrassen: Brits langhaar (Lowlander)Kattenrassen: Brits langhaar (Lowlander)De Brits langhaar werd rond 1870 gefokt uit mooie huiskatten, die waren gekruist met Perzische katten. Dit gaf de kat he…
Het showklaar maken van een katHet showklaar maken van een katAls je een echte raskat hebt, ben je daar waarschijnlijk zeer trots op! Er worden verschillende kattenshows georganiseer…
De voornaamste jachthonden: een overzichtReeds sinds mensenheugenis jagen mens en hond samen. Maar niet alle honden zijn geschikt om getraind te wordenvoor de ja…

Reageer op het artikel "De teckel, uw huisdier?"

Reacties

Arjanne26 (infoteur), 11-08-2013 23:02 #3
Hallo Anne,
Een hond kan gras eten om verschillende oorzaken. Bijvoorbeeld als hij of zij last van de buik of maag heeft. Doet je teckel dit dagelijks?

Anita, 30-06-2013 15:31 #2
Hallo
onze teckel is bijna 1 jaar, en was heel rap zindelijk, maar als we bezoek krijgen plast hij ter plaatse wel geen grote hoeveelheid en hij vraagt dan ook constant aandacht. als wij alleen met hem zijn is hij rustig. wat kan ik hier aan doen (hij is wel al gecastreerd, een maandje ongeveer).

Anne Hofman, 25-04-2013 22:59 #1
Mijn teckel eet gras waarom doet ze dat?

Infoteur: Arjanne26
Gepubliceerd: 02-07-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 3
Schrijf mee!