InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Informatie over hondenvoeding

Informatie over hondenvoeding

De juiste voeding voor uw hond Verantwoorde voeding is de laatste jaren belangrijker geworden. De wetenschappelijke kennis over hondenvoeding neemt nog steeds toe. Dit komt namelijk doordat er vaak verkeerde opvattingen over hondenvoeding zijn. Deze verkeerde opvattingen ontstaan vaak doordat de mens een hond vermenselijkt. Daarnaast zijn er heel veel producten om uit te kiezen en hebben hondeneigenaren geen kennis van de voeding die hun hond nodig heeft. Wat de juiste voedingsmethode is, moet men leren. Het aantal veel te dikke honden geeft al aan hoe moeilijk het is. Er zijn zoveel producten op de markt, dat het soms moeilijk is om te kiezen wat het beste voor uw hond is.

De voeding

Het NRC (the National Research Council) doet veel onderzoek naar de behoefte qua voeding van dieren. Goede informatie is dan ook de eerste stap om te kiezen voor verantwoorde voeding. Deze informatie vindt u in boeken, op het internet, in folders, etc.

Een hond heeft een aantal stoffen nodig om te overleven.
  • Aminozuren van proteïnen: bouwstoffen van alle eiwitten
  • Mineralen: belangrijk voor het goed laten functioneren van de diverse processen van het lichaam (calcium, magnesium en natrium).
  • Water
  • Vitamines: stoffen die in kleine hoeveelheden noodzakelijk zijn voor ons lichamelijk functioneren. Denk ook aan stofwisseling, botopbouw en spijsvertering.
  • Vetzuren: voor vetverbranding bijv.
  • Koolhydraten: energieverschaffers van het lichaam.

Proteïnen en aminozuren

Het stukje proteïne bevat 10 specifieke aminozuren die honden niet zelf kunnen aanmaken. Deze aminozuren zijn essentieel voor uw hond. Bovendien geven de koolstofkettingen glucose dat nodig is om energie aan te maken. De proteïnen van uitstekende kwaliteit hebben een goede balans van de elk van essentiële aminozuren. Studies tonen aan dat honden weten wanneer hun voedsel één bepaald aminozuur niet heeft. Ze zullen een dergelijke maaltijd vermijden. Honden kunnen eventueel een vegetarisch dieet volgen, zolang ze maar genoeg proteïnen binnen krijgen en de vitamine D.

Vetten en vetzuren

Vetten bestaan voornamelijk uit dierlijke vetten en zaadolie afkomstig van diverse planten. Deze vetten verstrekken de meest geconcentreerde energiebron in het dieet. Zij leveren essentiële vetzuren die in het lichaam niet kunnen worden samengesteld. De vetzuren dienen als dragers voor belangrijke vetoplosbare vitaminen. De vetzuren spelen een rol in de celstructuur en in het functioneren. Vetzuren zijn essentieel om de huid en de vacht gezond te houden. Voer met een te laag vetgehalte is ongezond voor de hond.

Dagelijks benodigde proteïnen en vetten:
Proteïnen
  • Puppie: 56 gr
  • Volwassen hond: 25 gr
  • Zwangere hond: 69 gr

Vetten
  • Puppie: 21 gr
  • Volwassen hond: 14 gr
  • Zwangere hond: 29 gr

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het dagelijkse dieet van een volwassen hond tot 50% koolhydraten van het gewicht, met inbegrip van 2.5/4.5% van de vezel, kan bevatten. Een minimum van ongeveer 5,5% van het dieet zou uit vetten moeten komen en 10% uit proteïnes.

Koolhydraten, proteïnen en vetten

Energie komt uit 3 hoofdcomponenten: koolhydraten, proteïnen en vetten. Honden hebben een bepaalde hoeveelheid nodig om dagelijks bezig te zijn met hun normale activiteiten, zoals te groeien, oefeningen te doen, te spelen enz. Energie kan uit koolhydraten komen, zoals suiker, vezels enz. In hondenvoeding komt dit uit graangewassen, peulvruchten, en andere plan/levensmiddelen. Per hond (puppie/volwassen enz.), leeftijd en gewicht verschilt de dagelijkse caloriebehoefte. Puppies hebben 2 keer zoveel calorieën nodig dan een volwassen hond. Een oude hond heeft 20% minder nodig dan een volwassen hond. Een zwangere hond heeft een behoefte die stijgt per puppie die zij heeft.

Vitamines

Dagelijkse aanbevolen hoeveelheid (volwassen hond):
  • Vitamine K: 0.41 milligram
  • Vitamine B1: 0.56 milligram
  • Vitamine B6: 0.4 milligram
  • Niacine: 4 milligram
  • Riboflavine: 1.3 milligram
  • Pantothenic zuur: 4 milligram
  • Vitamine B12: 9 microgram
  • Folic zuur: 68 microgram
  • Choline: 425 milligram

Mineralen

Er zijn 12 mineralen die belangrijk zijn in de voeding voor uw hond. Calcium en fosfor bijvoorbeeld zijn belangrijk voor de botten en tanden. Ook hebben ze magnesium, kalium en natrium nodig voor de transmissie van de zenuwimpulsen, spiersamentrekkingen en de cel signalen. Vele mineralen die slechts een minuut aanwezig zijn in het lichaam, zoals selenium, koper en molybdeen, handelen als helpers in een grote verscheidenheid van enzymatische reacties.

Dagelijks aanbevolen hoeveelheid (volwassen hond):
  • Calcium: 0.75 gram
  • Fosfor: 0.75 gram
  • Magnesium: 150 milligram
  • Natrium: 100 milligram
  • Potassium: 1 gram
  • Chlorine: 150 milligram
  • Ijzer: 7.5 milligram
  • Koper: 1.5 milligram
  • Zink: 15 milligram
  • Magnesium: 1.2 milligram
  • Selenium: 90 microgram
  • Jodium: 220 microgram

Het juiste gewicht

Goede voeding is belangrijk. Je kunt heel duidelijk zien of een hond te veel, te weinig of precies genoeg te eten krijgt.

Ondergewicht:
Zie je zijn ribben, ruggenwervels en bekkenbeenderen, en voel je geen vet op zijn botten, dan krijgt een hond te weinig te eten.

Overgewicht:
Kun je zijn ribben niet voelen, zie je vette ribbels over zijn rug en de basis van zijn staart? Kan je geen taille onderscheiden achter de ribben wanneer je van boven kijkt en geen buikplooi in het profiel?

Ideaal gewicht:
U kunt zijn ribben gemakkelijk voelen. De taille kunt u gemakkelijk achter de ribben zien, wanneer er van boven wordt gekeken. Een buikplooi is duidelijk te zien van de zijkant.

Tips

  • Geef een hond elke dag vers water
  • Zoek extra informatie op internet over producten
  • Bel een dierenarts/dierenwinkel voor suggesties
  • Denk niet alleen aan de prijs van de voeding, maar denk aan de behoefte van uw hond
  • Geef uw volwassen hond 2 keer per dag te eten, puppies 5 keer per dag
© 2008 - 2019 Aisha, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een hond uit het asielEen hond uit het asielIn de Nederlandse asielen zitten vaak heel veel honden die op zoek zijn naar een nieuw baasje. De types en rassen van de…
Heupprobleem bij de hond: heupdysplasie of HDHeupprobleem bij de hond: heupdysplasie of HDHeupdysplasie (vaak kortweg HD) genoemd, is een erfelijke afwijking die bij honden voorkomt. In het algemeen kan worden…
Gezonde voeding voor de hondGezonde voeding voor de hondVoorbij zijn de tijden dat honden de resten werden voorgezet, of dat ze zelf hun kostje bij elkaar moesten zien te schar…
Tips om uw hond beter te laten luisterenNederland behoort tot een van de hond-rijkste landen van Europa. Toch zijn er veel baasjes die niet goed weten hoe ze hu…

Reageer op het artikel "Informatie over hondenvoeding"

Reacties

Leysen Arlette, 26-03-2015 15:52 #5
Ik heb een yorkshire van 11 jaar, hij heeft volgens de dierenarts gaten in de lever en hierdoor teveel amoniazuren waar hij heel apatische verschijnselen van heeft, de dierenarts heeft hem op speciale voeding gezet K/D voeding van Hill's, dit ging een tijdje goed tot onlangs het weer begonnen is, kan ik hem nog andere voeding geven?

Mvg,
Leysen Arlette.

Marielou, 03-12-2012 20:07 #4
Magnesium staat bij de mineralen 2x vermeld, welke is de goede?

Marjolein Driessen, 12-09-2011 10:23 #3
Fijn om eindelijk eens een duidelijk artikel te lezen over de adh voor de hond. Onze senior hond wil na een periode van ziek zijn niet meer normaal eten. Het enige wat we er nog goed in krijgen is cottage cheese (evt. gemengd met kvv-kip). Probleem voor ons is dat we ons afvragen of ze daarmee geen te kort krijgt aan bepaalde voedingsstoffen/vitamines/mineralen.

Serena, 13-05-2011 16:31 #2
Ik heb een vraag.
hopelijk kunnen jullie mij er meer duidelijkheid over geven,

wat is eigenlijk nou het verschil tussen geperste brok en geexpandeerde brok?
de meeste mensen zeggen dan geexpandeerde brok beter is, maar dat ligt natuurlijk ook aan of de hond er tegen kan.

bij geexpandeerde brok zou ik zelf denken dat het minder goed is, omdat ik geexpanddeerde brok het vocht op zich neemt in de maag, waardoor het juist zwaarder word en kans op een snellere maagkanteling.

ik weet dus zelf niet wat beter zou zijn

alvast bedankt

Wim Kleijn, 01-05-2011 20:01 #1
Mijn honden (Labradors) eten veelvuldig vogelvoer. Zij moeten de laatste tijd vaak overgeven, hebben soms braakneigingen en zijn regelmatig aan de diarree. In hun ontlasting en braaksel zit dan ook veelvuldig vogelvoer (o.a. grove zwarte zaden; volgens mij zaad voor een papegaai). Soms lijkt het alsof er iets in hun keel vast zit. Het is voor ons een groot probleem. Is dit schadelijk voor onze honden? Wat moeten wij hier aan doen?

Infoteur: Aisha
Gepubliceerd: 24-03-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 5
Schrijf mee!