InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Heupprobleem bij de hond: heupdysplasie of HD

Heupprobleem bij de hond: heupdysplasie of HD

Heupprobleem bij de hond: heupdysplasie of HD Heupdysplasie (vaak kortweg HD) genoemd, is een erfelijke afwijking die bij honden voorkomt. In het algemeen kan worden gesteld dat grote, ook zwaargebouwde honden vaker aan heupdysplasie kunnen lijden en dat het bij bepaalde rassen vaker voorkomt dan bij andere.

Wat is heupdysplasie

Bij heupdysplasie is het zo, dat de gewrichtskommen aan het bekken bij de heupen, waarin de kop van het dijbeen past, dusdanig zijn vervormd, dat een en ander niet meer correct in elkaar past. Honden die deze afwijking vertonen, kunnen op een gegeven moment dan ook last krijgen met het bewegen van de achterbenen. Dat kan variëren van moeilijk lopen (eventueel gepaard gaand met pijn), tot volkomen verlamd zijn. Afhankelijk van de ernst van de afwijking, kan HD ook bij jonge honden al problemen geven.

Het nemen van een hond

Fokkers die zijn aangesloten bij een erkende rasvereniging houden zich voor wat betreft het fokregelement aan de voorschriften, die niet toestaan dat wordt gefokt met honden die zelf heupdysplasie hebben. Helaas vererft deze afwijking zich via meerdere factoren (polygenen), waardoor gezonde ouders toch pups kunnen vererven die wel HD+ (HD-positief) zijn.het is natuurlijk het beste om een pup te kopen uit een ouderpaar dat HD- (HD-negatief) is.

Aan een jonge hond is meestal niet te zien of al dan niet van heupdysplasie sprake is. Zodra het dier 12 tot 15 maanden oud is, kunt u een röntgenfoto laten maken, die uitsluitsel geeft over het één en ander.

Genezing

Helaas is HD niet te genezen. In sommige gevallen kan operatief ingrijpen verlichting geven. De eigenaar van een hond met HD moet er voor zorgen dat de viervoeter niet te zwaar wordt en dat hij voldoende rechtlijnige beweging krijgt. Dan zal voldoende spierontwikkeling ontstaan om het werk van de gewrichten te verlichten. Een goede voeding tijdens de groei is van levensbelang voor de hond; er moet nauwlettend op worden toegezien dat het voedsel kalk en fosfor in de juiste verhouding bevat
© 2007 - 2019 Modelb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Heupprobleem bij de hond: heupdysplasie of HD"

Infoteur: Modelb
Laatste update: 25-09-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!