InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Een konijn houden

Een konijn houden

Een konijn houden Een konijn is en leuk dier om te houden als huisdier. Ze zijn geschikt voor wat oudere kinderen, en met wat hulp van de ouders kunnen kleine kinderen ook uitstekend een konijn houden. Ze hebben een hoog aaibaarheidsgehalte zien er leuk en knuffelig uit en zijn over het algemeen erg vriendelijk en heel gemakkelijk te verzorgen.

Konijnen

Een van de fouten die mensen maken is dat ze zeggen dat konijnen een knaagdier is. Konijnen behoren tot de haasachtigen. Ze hebben vier snijtanden in de bovenkaak, terwijl knaagdieren er maar twee hebben. Daarnaast hebben konijnen achter hun snijtanden nog stifttandjes.

Konijnen heb je in veel verschillende soorten en maten. Ze zijn over het algemeen allemaal kindvriendelijk. Als je een jong konijn vaak vasthoud en aait, wordt hij al snel tam en dan ook gemakkelijk te hanteren door kleine kinderen. Alleen de kleinere soorten, zoals dwergkonijnen, hebben een wat pittiger karakter en daardoor soms wat moeilijker handelbaar. Ondanks dat het dwergkonijn wat pittger is, is het een van de populairste rassen.

Een konijn kan je zeer goed in de huiskamer los laten lopen en zindelijk maken. Maar ze hebben wel altijd behoefte aan een eigen verblijf. Een hok of een kooi is vaak de vertrouwens plaats waar ze eten en slapen.

Het konijnenhok

Zowel binnenshuis als buitenshuis zijn konijnen goed te houden. De eisen voor een hok verschillen per ras. In ieder geval moet een hok zo groot zijn, dat het konijn ongehinderd op zijn achterpoten kan staan. Op de bodem van de kooi moet er stro of houtmot gelegd worden. Omdat konijnen hun waterbak snel omgooien, kun je beter een flesje met een drinknippel aan het hok ophangen. Water is erg belangrijk voor konijnen. Ze drinken gemiddeld een tiende van hun lichaamsgewicht per dag. Dus het drinkflesje moet goed in de gaten gehouden worden.

Een konijn kan in de zomer en winter buiten gehouden worden. Een buitenhok moet dan wel goed geïsoleerd zijn en waterdicht zijn. Het hok mag niet in de felle zon en in de wind staan. In de winter moet er wel extra stro in het hok gestopt worden, zodat het konijn bij grote kou zich in het stro kan ingraven. De vacht van het konijn past zich aan aan het klimaat. De binnenkant van het hok mag niet geschilderd of gebeidst worden. Het konijn schraapt namelijk met zijn tanden langs het hout. De beste hokken zijn hokken met een la onderin, zodat het hok makkelijk schoon te maken is. De urine krijgt zo niet de kans om in het stro of in het hout te trekken. Je kunt een konijn bij mooi weer ook in een ren zetten. Hou het konijn dan wel goed in de gaten, want het zijn uitstekende gravers. Een oplossing is hiervoor een buitenren te nemen met op de bodem kippengaas. In de winter mag je een konijn niet in een ren zetten in verband met de vorst. Jonge konijnen die in de winter zijn gekocht, mag je niet buiten zetten. Ze zijn nog niet bestand tegen de kou omdat hun vacht zich dan nog niet voldoende ontwikkeld is. Als ze wat ouder zijn, kan je ze langzaam laten wennen aan de buitenlucht. Na een tijdje kan je dan buiten neerzetten.

Verzorging

Net als bij knaagdieren, blijven de tanden van een konijn hun hele leven doorgroeien. Daardoor kunnen ook konijnen last hebben van olifantstanden. Olifantstanden zijn tanden die te ver zijn doorgegroeid. Dit gebeurt als de tanden niet goed tegenover elkaar staan, of als er een boven- of ondertand mist. Olifantstanden kunnen geknipt worden. Laat dit doen door een speciaalzaak of door een dierenarts. Maar met een speciaal tangetje is dit goed zelf te doen. Het is aan te raden regelmatig de snijtanden van het konijn op doorgroeien te controleren. Konijnen die binnen leven, slijten hun nagels bijna niet. De nagels moeten dan ook iedere maand gecontroleerd worden en zonodig geknipt worden. Konijnen die buiten leven slijten hun nagels meestal op de tegels, maar ook hun moet je regelmatig controleren. Het hok maak je eens per week schoon. Konijnen hebben in een hoek waar ze altijd hun behoefte in doen. Deze hoek maak je twee keer per week schoon. Ververs het water iedere dag.

Voer

Konijnenkorrels is het beste voer wat je aan een konijn kunt geven. Deze konijnenkorrels bestaan uit geperste grasblokjes. Deze grasblokjes moet je iedere dag geven. Een konijn eet liever gemengd voer, maar grasblokjes zijn beter voor hem. Dit komt omdat het konijn uit het gemengde voer alleen de lekkere dingen er uit haalt en de gezonde dingen, zoals grasblokjes, laat liggen. Dit resulteerd vaak aan een tekort aan vitamines. Op een leeftijd van 3 maanden mag je een konijn pas groenvoer geven en wortelen. In groenvoer en wortels zit veel vocht, hierdoor kan een konijn een waterbuik krijgen. Het konijn raakt aan de diaree, droogt uit en sterft. Als je begint met groenvoer te geven, doe dit dan minimaal en bouw het langzaam op. Een konijn jonger als drie maanden, mag je dus ook niet op het gras zetten. Gras bevat namelijk veel vocht. Hooi is erg goed voor het konijn, het absorbeert vocht en helpt ook de tandjes te laten slijten. Bij een goede verzorging kan een konijn een leeftijd bereiken van maar lieft tien jaar.
Gerelateerde artikelen
Maak je konijn gelukkiger met speelgoedMaak je konijn gelukkiger met speelgoedKonijnen zijn sociale, gezellige en vrolijke dieren. Daarom kiezen mensen vaak snel voor een konijn als huisdier met de…
Coccidiose bij konijnenCoccidien zijn eencellige parasieten. Coccidien dragen konijnen vrijwel altijd bij zich. Ze kunnen geen schade zolang he…
De taal van het konijnElk dier heeft zo z'n eigen taal en het konijn is hier geen uitzondering op. Hieronder de beschrijving met wat konijnen…
Tamme konijnen de winter door helpenTamme konijnen de winter door helpenVeel huisdieren die buiten worden gehouden hebben het moeilijk in de koude wintermaanden. Konijnen zijn hier geen uitzon…
Hoe maak je een konijn zindelijk?Hoe maak je een konijn zindelijk?Het ene konijn is vanaf de eerste dag meteen zindelijk en doet zijn/haar behoeften altijd op dezelfde plek. Bij het ande…
Bronnen en referenties
  • Studieboek knaagdieren en konijnen

Reageer op het artikel "Een konijn houden"

Reacties

Ingkey, 08-03-2012 14:33 #5
Eenzaamheid en frustratie

Een konijn wordt vaak beschouwd als een ideaal en goedkoop speelkameraadje voor de kinderen, dat makkelijk te houden is. In Nederland worden dan ook bijna een miljoen konijnen als huisdier gehouden. Toch is de verzorging van deze dieren lang niet zo eenvoudig als het lijkt. Zo hebben ze naast een schoon hok, eten en drinken ook veel bewegingsruimte en contact met andere konijnen nodig. Een konijn alleen in een hok vereenzaamt en zal uit frustratie afwijkend gedrag gaan vertonen. Denk daarbij aan tralieknagen, steeds dezelfde rondjes rennen, apathie en zelfbeschadiging. De aandacht van een kind kan die behoefte aan soortgenoten niet compenseren. Konijnen ervaren zelfs veel stress wanneer ze opgepakt en geknuffeld worden.

Lautof (infoteur), 14-10-2008 16:58 #4
Beste Rieneke,
Een ren is natuurlijk heel anders als los leven in de tuin. Los leven in de tuin betekend vaak meer beweging en meer schuilplaatsen in de tuin, om ze zich tegen de vorst te beschermen. Met een een ren bedoel ik zo een stuk gaas met hout wat je op een grasveld kunt neerzetten. Konijnen kunnen uitstekend tegen de kou, maar als het hun ook te koud wordt, zoeken ze toch echt wel een plekje om te schuilen, en in een ren kan dit niet!

Rieneke, 14-10-2008 12:28 #3
Sinds 1995 heb ik konijnen en die leven los bij mij in de tuin. Ik heb de tuin hier en daar wat aangepast, zodat ze niet kunnen ontsnappen. Wel heb ik een hok staan waar ze in en uit kunnen om te schuilen als het regent of wat dan ook.

Ik vindt het dus echt onzin dat hier staat dat een konijn niet in een ren kan omdat ze geen vorst kunnen hebben. Mijn konijnen vinden het geweldig in de tuin als er sneeuw ligt, ze zijn nooit ziek en worden bij mij heel oud. gewoon omdat ze niet in zo'n achterlijk klein kooitje zitten.

Lautof (infoteur), 25-08-2008 08:28 #2
Tja, je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen.:-)

J. de Wilde, 24-08-2008 18:45 #1
Maximale leeftijd is iets hoger wij hebben hier een dwergkonijn van dertien en half groetjes jan

Infoteur: Lautof
Laatste update: 28-08-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 5
Schrijf mee!