InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Tosa Inu, vechthond uit Japan

Tosa Inu, vechthond uit Japan

Tosa Inu, vechthond uit Japan De Tosa Inu is een Japanse hond, die behoort tot de zeldzaamste rassen ter wereld. Dit is een grote, massieve, maar ook elegante gezins- en waakhond. Hij is geduldig, moedig en heeft een groot beschermersinstinct. in de Tweede Wereldoorlog dreigde dit ras te verdwijnen, maar hij werd verborgen gehouden op Japanse locaties, waardoor dit ras toch nog bestaat.

Oorsprong

De oorsprong van de Tosa Inu gaat terug tot het midden van de twintigste eeuw. In het Japanse Lehen Tosa-han werd de Shikoku-Ken gekruist met de uit het westen afkomstige Mastiff, bloedhond, pointer, bulldog, Duitse Dog en de bloedhond, waaruit de huidige Tosa Inu is ontstaan. Waarschijnlijk zit er ook st. Bernard en bullterriër in, hoewel dat niet als zeker kan worden aangenomen. Aanvankelijk is dit hondenras gefokt voor hondengevechten, maar tegenwoordig worden ze eerder ingezet als waakhonden.

Bron: Ludivine HOUDAS / Wikimedia CommonsBron: Ludivine HOUDAS / Wikimedia Commons

Algemeen

De Tosa Inu behoort tot de rasgroep pinscher, schnauzer, molosser en Zwitserse sennenhonden. Hij heeft een schofthoogte van 60-70 centimeter (maar hoger mag ook) en een gewicht van 50-70 kg. Het is dus een behoorlijk grote en gespierde en atletische hond, waarbij de teven ook 55 centimeter hoog mogen zijn. De levensverwachting van dit ras ligt rond de 11-12 jaar. De vacht van de Tosa Inu is kortharig en de kleur is zwart, rood, wildkleur, abrikoos of gestroomd. Onopvallende witte aftekeningen aan de poten en borst zijn mogelijk. Zijn lichaam is gespierd en krachtig, maar tegelijk ook elegant en trots.

Vechthond

De Tosa Inu is een Japanse vechthond, ook wel bekend als de Sumo-Inu. Dit hondenras wordt als enige ras nog gebruikt voor officiële hondengevechten in Japan, die vergelijkbaar zijn met sumoworstelen. In tegenstelling tot de hondengevechten in het westen behoren deze gevechten zonder bloedvergieten te verlopen. In deze gevechten staan uitsluitend twee reuen tegenover elkaar in twee gewichtsklassen. Zo'n gevecht is onderhevig aan strenge regels. De honden moeten proberen elkaar tegen de grond te werken en de tegenstander daar ook houden. Bij agressie of angst wordt het gevecht afgebroken.

Karakter

Typische karaktereigenschappen van de Tosa Inu zijn rust, geduld, zelfbewustzijn, kalmte en moed. Deze honden werden zo gefokt dat ze niet agressief, maar moedig en niet onderdanig reageren. De Tosa Inu is een hele goede waakhond, maar hij blaft alleen als het echt nodig is. Deze hond is zeer intelligent en hij heeft een groot beschermersinstinct. Als gezinshond is deze hond heel aanhankelijk. Het is een echte kameraad, die houdt van zijn roedel en die bewaakt en beschermt met zijn leven, naar vreemden is hij dan ook terughoudend. Hij moet heel consequent opgevoed worden en hij moet vroeg genoeg en goed gesocialiseerd worden. Opvoeden met harde hand werkt bij dit ras niet. Hij is zeer gevoelig voor stemcorrecties en reageert daar heel goed op. Het is geen beginnershond en ook oudere mensen kunnen beter niet aan dit ras beginnen. Natuurlijk mag hij nooit alleen gelaten worden met kinderen. In bepaalde delen van Duitsland, in Zwitserland en in delen van Oostenrijk en Liechtenstein geldt hij als gevaarlijk ras. Ook in Denemarken en Groot Brittannië staat hij op de lijst als gevaarlijke hond. Japan is het enige land ter wereld waar de Tosa Inu nog steeds wordt ingezet bij hondengevechten.

Beweging

Alleen al vanwege zijn grootte heeft de Tosa Inu voldoende ruimte nodig. Het is geen hond voor een kleine woning in de stad en hij mag nooit door kinderen alleen of mensen die moeilijk ter been zijn uitgelaten worden. Men moet voorzichtig zijn met het contact met andere honden, vooral met reuen, want dan kan hij intolerant en dominant zijn, met alle gevolgen van dien.
© 2016 - 2017 Nadasha, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lilly M / Wikimedia Commons
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Tosa_(hond), bezocht op 17-2-2016
  • http://www.dierendokters.com/honden/rassen/tosa-inu, bezocht op 17-2-2016
  • http://www.tosainudrenthe.com/Rasinfo.htm, bezocht op 17-2-2016
  • http://www.hondencentrum.com/hondenrassen/tosa-inu/, bezocht op 17-2-2016
  • Afbeelding bron 1: Ludivine HOUDAS / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Tosa Inu, vechthond uit Japan"

Infoteur: Nadasha
Gepubliceerd: 17-02-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!