InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De boxer, een levenslustig ras

De boxer, een levenslustig ras

De boxer, een levenslustig ras De boxer stamt, net als vele rassen, af van een oud-Griekse vechthond, de Molossian Hound. Dit was een dogachtige hond die werd gebruikt voor gevechten tegen stieren. Ook werden zij gebruikt tijdens de jacht op beren en everzwijnen. De boxer staat bekend als een gespierde, atletische hond. De boxer is speels, zeer beweeglijk en lief voor kinderen.

Geschiedenis van de boxer

De boxer stamt oorspronkelijk van een oud-Griekse vechthond, de Molossian Hound. Uit deze hond zijn verschillende dogachtige rassen ontstaan. De Molossian Hound werd gebruikt als vechthond in stierengevechten en tijdens de jacht op beren en everzwijnen. In de 19e eeuw ontstond, na kruising van deze vechthonden met bulldoggen de eerste boxer. In 1896 werd in Duitsland de Duitse Boxerclub opgericht. De officiële rasvereniging in Nederland, De Nederlandse Boxerclub, is opgericht in 1904.

Uiterlijk van de boxer

Het uiterlijk van een boxer kenmerkt zich door zijn atletische, gespierde lichaam, zijn fluweelzachte, korte vacht en zijn grappige snoet. De reuen hebben een schofthoogte van 57 tot 63 cm, de teefjes een schofthoogte van 53 tot 59 cm. Reuen wegen gemiddeld zo'n 35 kg en teven ongeveer 30 kg. De kleuren van boxers variëren van geelbruin, oker tot warmbruin met zwarte strepen en witte aftekeningen (max. 30%). Witte boxers komen ook voor, maar vallen niet binnen de rasstandaard. De karakteristieke onderbeet geeft de boxer zijn bijzondere uiterlijk.

Karakter van de boxer

De boxer is een vriendelijke, aanhankelijke hond, die erg betrouwbaar is voor zijn baasje, het gezin en bekenden. Naar vreemden kan hij wel wat wantrouwend zijn. Het zijn intelligente, vrolijke, maar waakzame honden. Naast een gezellige gezinshond is de boxer ook geschikt als waakhond of werkhond. Wel heeft de boxer een consequente opvoeding nodig.

Aanschaf van een boxer

Ben je geïnteresseerd in de aanschaf van een boxer, laat je dan goed voorlichten. Informatie kun je het beste krijgen bij de Nederlandse rasvereniging, de Nederlandse Boxerclub (NBC). Zij weten de juiste adressen van erkende fokkers, die zijn aangesloten bij de rasvereniging. Erkende fokkers zorgen ervoor dat de pups tijdig hun entingen en wormenkuren krijgen en ze laten de pups chippen. Om de pups een goede start te geven zal de fokker al beginnen met het socialiseren van de hondjes. Een goede fokker zorgt ervoor dat de pups in een huiselijke sfeer opgroeien en dat vader- en moederhond aanwezig zijn.

Lees verder

© 2013 - 2019 Caressa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Sms467, Pixabay
  • http://www.hondenplaza.nl/rassen/rasboxer

Reageer op het artikel "De boxer, een levenslustig ras"

Infoteur: Caressa
Gepubliceerd: 02-03-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Hondenrassen
Schrijf mee!