InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De Basset Hound

De Basset Hound

De Basset Hound De meest gebruikte jachthond is de Basset Hound uit Groot Brittannië. Lief, speels, goedmoedig, goed met kinderen, de ideale eigenschappen voor een fijne familiehond. Toch kan deze kleine viervoeter met zijn treurige blik ook eigenzinnig en stoer zijn. Wat hij niet wil, wil hij niet en doet hij niet.

Algemeen

De Basset Hound is een laagbenige hond met een schofthoogte van 33-38 cm en hij wordt ongeveer 25-28 kg zwaar. Zijn vacht is kort, glad en dicht, lange haren zijn in de regel niet gewenst. Hij is meestal driekleurig, namelijk wit, zwart en bruin. Ook goudwitte en roodwitte kleuren zijn toegestaan. Het onderhoud van de vacht is zeer eenvoudig, borstelen is niet echt nodig, maar wel heel fijn voor hem. De bouw is robuust en hij heeft korte poten, een losse hoofdhuid, afhangende oogleden en natuurlijk de typische lange flaporen. Zijn oren en ogen zijn erg gevoelig en moeten dan ook regelmatig gecontroleerd worden. Ze bereiken een gemiddelde leeftijd van 12 tot 14 jaar.

Karakter

De Basset Hound is een zeer makkelijke hond, waardoor hij bij oudere mensen zeer geliefd en gewild is. Hij heeft niet zoveel ruimte nodig als de meeste rassen, hij kan zonder problemen in een woning in de stad gehouden worden. Zijn gedrag is heel goedmoedig en zachtaardig. Doordat hij gefokt is als meutehond (en in dit geval is zijn gezin de meute), blijft hij niet graag alleen thuis en zal dit ook zeker laten horen door te blaffen en loeien of in huis te plassen. Ook wegsluiten in de bijkeuken, garage of kennel kan hij niet waarderen. Hij zal het gelukkigst zijn als hij zijn baas in het dagelijkse leven mag vergezellen.

De Basset Hound is zeer intelligent. Hij leert makkelijk en doet dat ook graag. Hij komt wat traag over en hij is ook niet bijzonder snel, maar in de jacht slaat hij geen slecht figuur en hij heeft een zeer goed ontwikkelde reukzin. Dit moet dus zeker niet vergeten worden bij de wandelingen, hij is en blijft een jachthond met een groot uithoudingsvermogen. De Basset geeft echter wel de voorkeur aan rustige en lange wandelingen, waar hij op zijn gemakje rondsnuffelen kan. De lange wandelingen mogen vanaf een leeftijd van 18 maanden en moeten rustig opgebouwd worden. Door zijn lichaamsbouw is hij niet geschikt voor de hondensport. De Basset kan goed overweg met andere honden en hij kan prima met andere huisdieren gehouden worden.

Opvoeding

De Basset Hound verkent liever spelenderwijs de wereld dan vol discipline bevelen op te volgen. Je kunt dus beter niet proberen hem met ijzeren hand op te voeden, doe het liever vriendelijk en speels. Dat betekent niet dat de opvoeding makkelijk is. Je moet consequent zijn en bij tijd en wijle ook streng. Als je hem met alles weg laat komen, komt het niet goed. Als hij bijv. één keer op bed heeft mogen slapen, zal hij dat niet snel weer afleren. Het is de kunst de goede combinatie van streng en makkelijk zijn te vinden bij dit ras. Als je dat gevonden hebt, zal de Basset worden tot waar hij bekend m staat: een goedmoedige en kindvriendelijke hond.

Ziekten

De Basset Hound heeft de neiging snel overgewicht te krijgen en mede door zijn bouw, kan dit tot rugproblemen leiden. Traplopen is een no go bij dit ras, dus misschien kan hij beter niet op een flat gehouden worden. Zoals al eerder vermeld, komen oogproblemen en oorontstekingen vaak voor, dus dit is een aandachtspunt bij dit ras.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eda, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Basset_hound, bezocht op 21-01-2016
  • http://www.newdown-bassets.nl/bassethoundblog/over-ons/de-basset-hound-ras-informatie/, bezocht op 21-01-2016

Reageer op het artikel "De Basset Hound"

Infoteur: Nadasha
Laatste update: 22-01-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!