InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Nuttige hondenjasjes

Nuttige hondenjasjes

Nuttige hondenjasjes Hondenjasjes zijn niet altijd enkel een modetrend maar kunnen in sommige gevallen een nuttige functie hebben. De meeste hondenrassen hebben genoeg aan hun eigen vacht in de meeste weersomstandigheden. Toch kunnen bepaalde rassen een hondenvestje goed gebruiken in sommige omstandigheden. Daarnaast kunnen hondenjassen ook nuttig zijn wanneer je hond door ziekte of leeftijd een verminderde weerstand heeft.

Hondenvestjes

In de handel vind je allerlei hondenvesten in alle soorten en maten. Voor wie zijn hond graag aankleedt, is er beslist keuze genoeg. Zorg er wel altijd voor dat de hond zich comfortabel voelt en dat het jasje nergens knelt. Naast het feit dat een hond in een jasje soms wel mooi is of een gek zicht is, is het voor sommige honden een noodzaak om beschermd te worden in bepaalde weersomstandigheden. Daarnaast bestaan er ook hondenvestjes speciaal ontworpen voor de veiligheid en zichtbaarheid van de hond.

Wintervestjes

De meeste gezonde honden met voldoende vacht hebben geen winterjas nodig. Hun vacht vormt een natuurlijke bescherming tegen de kou. Maar in bepaalde gevallen kunnen honden extra vatbaar zijn voor de koude. De mate waarin een hond tegen de koude kan, hangt af van zijn gezondheidstoestand, zijn gewicht, de leeftijd en het ras. We moeten extra aandacht geven aan puppy's, senior honden, zieke honden en honden zonder ondervacht.

Wanneer een hond echt bevangen wordt door de kou, kan de lichaamstemperatuur van de hond vlug dalen waardoor hij last kan krijgen van hypothermie. De hond gaat dan beven, reageert niet meer op prikkels en kan uiteindelijk in coma raken. Hou er ook rekening mee dat wanneer de vacht van een hond nat is, de vacht voor een gedeelte zijn natuurlijke bescherming tegen de kou verliest en veel minder isolerend werkt. Dit kan belangrijk zijn op regen- en sneeuwdagen maar ook wanneer je hond bijvoorbeeld tijdens een koudere dag aan zee gezwommen heeft. Indien je daarna met de hond ergens gaat stil zitten, kan je hond het koud krijgen.

Regenjasjes

De meeste honden hebben geen kou als ze in de regen lopen op voorwaarde dat ze in beweging blijven. Maar een regenjas kan wel nuttig zijn voor het baasje zelf. Als je hond een moeilijk te drogen en te ontwarren vacht heeft, kan een regenjas bescherming bieden tegen de regen, de wind en de vuiligheid. Bij thuiskomst kan dit het baasje een hoop tijd besparen.

Koeljassen

In de zomer is het bij hoge temperaturen belangrijk om oververhitting bij je hond te voorkomen. Afhankelijk van de vacht en het ras kan een hond bij warm weer moeite hebben om overtollige warmte kwijt te raken. Vooral puppy's, oudere honden en honden met hart- en luchtwegaandoeningen lopen meer risico's. Het beste is om tijdens de warme zomerdagen geen onnodige wandelingen met de hond te maken. Indien je het toch niet kan vermijden om op warme dagen te gaan wandelen, dan kan een koelvest een effectieve hulpmiddel zijn. Er zijn koelvesten die werken op basis van koelkristallen en anderen die werken door middel van vochtverdamping.

Veiligheidsvestjes

De meeste veiligheidsvestjes zijn reflecterende gele of oranje hondenvestjes. Een veiligheidsvestje zorgt ervoor dat de hond goed opvalt in het donker en bij schemer. De meeste veiligheidsvestjes hebben reflecterende strepen die duidelijk oplichten bij schijnende lichten van bijvoorbeeld autolampen. Andere weggebruikers zullen je hond dan veel vlugger opmerken. Dit kan heel belangrijk zijn op slecht verlichte plaatsen of wandelgebieden. Deze vestjes zijn vooral heel nuttig in de donkere wintermaanden of bij late avondwandelingen. Sommige vestjes zijn eveneens winddicht en waterafstotend.

Lees verder

© 2015 - 2019 Oceane, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verplicht bij de wet: toebehoren materialen auto (België)Verplicht bij de wet: toebehoren materialen auto (België)In België zijn er een aantal spullen die je verplicht in je auto moet hebben. Een gevarendriehoek, een verbandkist of ta…
Functionele kleding voor hondenFunctionele kleding voor hondenKleding bij honden wordt meestal gezien als iets overbodigs. Mensen zouden vooral kleding aantrekken omdat het de hond z…
De hond in de winterDe hond in de winterDe hond moet met zijn vacht tegen de kou kunnen, althans dat wordt nogal eens gedacht. Maar niet iedere hond kan de wint…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Nuttige hondenjasjes"

Infoteur: Oceane
Laatste update: 22-03-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Honden
Schrijf mee!