InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Albino konijntjes; wat is waar?

Albino konijntjes; wat is waar?

Albino konijntjes; wat is waar? Over albino konijntjes worden meer verhaaltjes verteld dan over ieder ander konijn. Echter, lang niet al die verhaaltjes zijn ook echt waar. Het is jammer dat sommige van deze verhaaltjes ervoor zorgen dat de albino konijntjes minder in trek zijn dan andere konijnen. Welke verhaaltjes over albino konijnen zijn nu waar, en welke niet?

Misvattingen en waarheden over albino konijnen

Albino konijnen zijn bijzondere konijnen, met een prachtig witte vacht en helder rode ogen. Toch zijn dit ook de konijnen waarover de meeste misvattingen bestaan, en deze misvattingen zorgen er vaak voor dat de albino konijnen op een minder goede plaats terecht komen dan andere konijnen. Het grootste deel van de beweringen over albino konijnen zijn niet waar. Maar wat is nu wel en niet waar over deze schattige diertjes?

Zijn albino konijntjes altijd blind of slechtziend?

Albino konijntjes zijn zeker niet altijd blind of slechtziend. Blindheid komt wel voor onder de albino konijntjes, maar deze toevalligheid is even groot als de blindheid bij een ander konijn. Albino konijnen zijn wel vaker slechtziend. Toch zien zij voldoende om goed te kunnen leven. Je kunt heel gemakkelijk zien of een albino konijn slechtziend is of niet. Een slechtziend konijn, albino of niet, wiegt vaak met het hoofdje als het ergens bewust naar kijkt. Dit doen konijnen om het beeld scherp te stellen en te bepalen wat zij zien.

Zijn albino konijnen zwakker?

Eén van de meest gehoorde ‘feiten’ over albino konijnen is wel dat zij aan gezondheid zwakker zouden zijn. Toch wordt de gezondheid niet bepaald door de kleur van een konijn, of juist het ontbreken van kleur. Het idee dat albino konijntjes zwakker zijn komt natuurlijk wel ergens vandaan. Dit komt vooral door het feit dat de albino konijnen vaker worden gebruikt in laboratoria, voor dierproeven. Juist hierdoor wordt aangenomen dat deze konijnen daarom een slechtere gezondheid hebben. Dit is dus niet juist. Ieder konijn kan lang gezond blijven of al jong ziek worden. Dit heeft niets met de kleur te maken. Wel kan de fok ermee te maken hebben. Albino konijntjes die uit laboratoria verkocht worden of daar geboren worden uit twee ouders die diverse tests hebben ondergaan, hebben wel vaker een slechtere gezondheid.

Kunnen albino konijnen oud worden?

Een grote misvatting is wel dat albino konijntjes niet oud kunnen worden, in verband met een zwakkere gezondheid of het sneller intreden van ouderdom. Dit is niet waar. Met een goede en liefdevolle zorg kan een albino konijntje ook zeker oud worden. Zo kan een albino dwergkonijntje met gemak twaalf jaar oud worden.

Zijn albino konijnen vaker vals?

Absoluut niet! Een konijn kan vals worden wanneer het slecht behandeld wordt, onvoldoende liefde en aandacht krijgt of als het geboren is uit agressieve ouders (of een agressieve ouder). Het kan dus erfelijk bepaald zijn of veroorzaakt worden door een slechte behandeling. De kleur heeft hier niets mee te maken. Albino konijnen zijn van nature dus niet vaker vals.

Zijn de albino konijnen minder geliefd?

Albino konijnen zijn zeker minder geliefd dan konijnen in andere kleuren, of gewoon met kleur. De misvattingen over albino konijnen dragen hier zeker aan bij, maar het zijn vooral ook de ogen van albino konijntjes die ervoor zorgen dat deze diertjes aanzienlijk minder geliefd zijn onder de konijnenliefhebbers en –bezitters. Veel mensen zijn van mening dat de ogen ‘eng’ zijn, door de rode kleur. Omdat albino konijnen geen kleur hebben, zijn de ogen eigenlijk doorzichtig, waardoor de ogen de kleur hebben van het bloed dat achter de ogen aanwezig is. Deze rode ogen houden veel mensen tegen om een albino konijn te nemen.
Gerelateerde artikelen
Albino’s in Afrika: gedood om drankjes van te makenAlbino’s in Afrika: gedood om drankjes van te makenAlbino's in Afrika worden soms gedood om drankjes van te maken. Albino’s zijn mensen met heel blond haar, een witte huid…
Albino bij mens en dierAlbino bij mens en dierIedereen heeft er wel eens van gehoord ; een albino... Albinisme komt zowel bij mensen als bij dieren voor... Het ontbre…
Albinisme, oorzaak en gevolgAlbinisme, oorzaak en gevolgBij 1 op de 20.000 mensen komt albinisme voor. In Nederland leven naar schatting ruim 850 albino's. In Oost-Afrika leven…
Aandoening: AlbinismeWie aan albinisme en albino's denkt zal waarschijnlijk vooral iemand voor ogen krijgen met een witte huid, wit haar en r…
Konijnenras: Pool Roodoog en Pool BlauwoogKonijnenras: Pool Roodoog en Pool BlauwoogDe Pool Blauwoog en de Pool Roodoog zijn twee konijnenrassen die geboren zijn met de dwergfactor. De rassen vallen eigen…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Albino konijntjes; wat is waar?"

Reacties

Michelle, 09-11-2017 19:32 #5
Wij hebben een albino rammetje Yoshi en het is een grote schat. Ziet iets minder goed, vergist zich wel eens in het snoepje en onze vingers, maar corrigeert direct en bijt eerst heel zachtjes om te kijken of hij goed zit. Hij “wast” (likt) ons steeds, zo gek is hij op z’n baasjes. En wij op hem. Zijn vriendin is ook een lieverd, maar geen albino.

San, 21-10-2015 08:01 #4
Wij hebben een wit konijn met blauwe iris en rode pupillen die slecht tot niets ziet en hoort.
Het is een konijn wat we gered hebben van een eenzaam leven alleen in een hokje.
Valt hij ook onder de noemer Albino? Reactie infoteur, 22-10-2015
Beste San,

op de eerste plaats moet ik natuurlijk zeggen dat ik het echt fantastisch vind dat je een konijntje gered hebt. Over het algemeen vallen konijntjes met een blauwe iris niet onder albino. Het zou betekenen dat er ergens misschien maar 1 zwart of grijs haartje op het hele lichaam te vinden is (en die vind je over het algemeen niet). Op het zicht is daarom eigenlijk wel te spreken van een albino. Zoals je de oogjes omschrijft komt het op mij over als 'vuurogen'. Er ligt dan een rode gloed over de ogen.

Geniet vooral van je konijntje!

Groetjes, Marensa

Ynes, 18-08-2014 19:57 #3
Ik heb pas een konijntje gekocht een wit met rode oogjes maar ze geeft een bruin neusje en bruine sokjes.
dus is het geen albino vanwege de bruine haartjes op het neusje en de pootjes?
maar wat voor ras is het dan wel? Reactie infoteur, 20-08-2014
Beste Ynes,

Er zijn altijd uitzonderingen op de regel. Er zijn bijvoorbeeld ook heel witte konijnen die blauwe ogen hebben, en er zijn konijntjes met rode ogen die wel ook een andere kleur hebben dan alleen maar wit. Naast de felgekleurde rode ogen zijn er ook een andere soort rode oogjes, die ook wel vuurogen worden genoemd. Deze soort rode ogen komen voor bij alle soorten konijnen, zelfs bij konijnen die bijvoorbeeld helemaal bruin zijn. Om vuurogen te hebben hoeft een konijn dus zeker niet wit te zijn.

Albino is geen ras. Konijnen van elk ras kunnen albino zijn, van Vlaamse reuzen tot Leeuwenkoppen en dwergkonijntjes. Je kunt het zien als een aandoening die bij alle soorten voorkomt. Wat voor ras jouw konijntje heeft, dat kan dus ook eigenlijk van alles zijn. Als je het konijntje in een dierenwinkel hebt gekocht, dan moet er op het kaartje hebben gestaan wat voor ras het is. In de meeste gevallen worden alleen dwergkonijntjes verkocht bij dierenwinkels. Als je konijntje lange haren rond de kop heeft, dan zou het ook goed een Leeuwenkop kunnen zijn. Maar goed, er zijn zoveel rassen konijnen dat het echt van alles zou kunnen zijn. Dit kun je het best opzoeken door je konijn te vergelijken met rassen die er bestaan, of door eens langs een konijnenkenner te gaan om het te vragen als je het echt wilt weten.

Heel veel plezier met je konijntje!

Groetjes, Marensa

Maria Tabbernee, 28-06-2014 12:08 #2
Ik heb een angora konijn wit met rode ogen. Hij ziet slecht maar het is de grootste lieverd die er is. hij is kerngezond en verschrikkelijk mooi. Reactie infoteur, 04-07-2014
Beste Maria,

dank je voor je reactie. Erg leuk om te lezen dat je zo blij bent met je albino! Albino's zijn over het algemeen ook ontzettend mooi om te zien. Ze behouden de vaste kleur (wit) en bij een goede en gezonde levensstijl blijft dit een leven lang echt spierwit. Prachtig!
Zelf heb ik twee albino's; een dwerg en een leeuwenkop. Ik hoop dat het artikel bijdraagt aan het overbrengen van de goede boodschap over deze mooie beestjes!

Nogmaals bedankt!

Groetjes, Marensa

Marie-Line, 22-04-2014 21:17 #1
Hallo,
Ik heb net een nestje gekregen waarbij de mama in de winter wit is en in de zomer wordt ze grijs. Het papa konijn was aan zijn buikje wit en aan zijn rugje roestbruin. Ik heb nu een nestje om mijn groep uit te breiden maar er is 1 konijntje wit en de andere 2 zijn roestbruin zoals de papa. Zou mijn konijntje dan een Albino konijntje zijn? De oogjes zijn nog niet open dus ik weet het nog niet goed. Hoe groot is de kans dan een konijntje een Albino konijntje is?

groetjes Reactie infoteur, 28-04-2014
Beste Marie-Line,

van compleet witte konijntjes zijn twee varianten. Op de eerste plaats heb je de albino's, met de rode ogen, en daarnaast zijn er ook compleet witte konijnen met blauwe ogen. In de regel wordt gezegd dat als een konijn maar 1 donkerder haartje heeft, dan het dan geen albino is. Maar zie dat ene haartje dan maar eens te vinden! Albino konijntjes worden trouwens ook niet alleen geboren uit konijnen die wit in de vacht hebben. Zelfs twee compleet zwarte konijnen kunnen een albino krijgen. Een konijn kan het gen namelijk wel bij zich dragen, maar het zelf niet hebben. Als een zwart konijn wel het gen van albino bij zich draagt, en de zwarte partner ook, dan kunnen er meerdere albino's in het nestje zitten. Voor albino's maakt het dus eigenlijk niet uit welke kleur de ouders hebben. Het zijn gewoon toevalstreffers.

Kortom, het zou heel goed kunnen zijn dat het een albino konijntje is, maar het hoeft zeker niet het geval te zijn. In elk geval wil ik je meegeven dat, als je geen adres kunt vinden voor het albinootje (wat vaak het geval is), dat ik nog een goed thuis voor het konijntje weet. Dit is natuurlijk puur voor het geval dat! Je kunt me dan mailen: marensa@hotmail.nl.

Groetjes, Marensa

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 08-04-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 5
Schrijf mee!