InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Dierendag - een traktatie waard

Dierendag - een traktatie waard

Dierendag - een traktatie waard Dieren hebben recht op goede verzorging en bescherming. Dat wordt gevierd op vier oktober, dan is het dierendag. De dieren krijgen extra aandacht en iets lekkers. Daarom verwennen we het konijn op deze dag met een zelfgemaakte, lekkere, gezonde taart. Konijnen zijn planteneters. Ze hebben vezelrijke voeding nodig voor een goede darmwerking. Een groentetaart is gemakkelijk te maken van gaas, hooi, wortels, sla, mais en groentestaven. Natuurlijk kun je ook andere groenten gebruiken en in beperkte mate fruit.

Vier oktober, dierendag

Op 4 oktober is het dierendag. Op deze dag wordt extra aandacht besteed aan de dieren. Door deze dag te vieren wordt benadrukt dat dieren ook rechten hebben. Ze hebben recht op een goede verzorging en bescherming. Om het dier op deze dag extra te verwennen, in dit geval een konijn, kan deze taart worden gemaakt.

Wat heb je nodig voor het maken van een groentetaart?

Voor het maken van een groentetaart heb je verschillende soorten groente nodig. Hier kun je ook de restjes (ongekookte) groente voor gebruiken die je al in huis hebt.

benodigdheden

  • fijn gaas (13 mm, geschikt voor het maken van bijv. een kippenren)
  • bospeen (ongeveer twee bossen)
  • hooi
  • evt. slablaadjes
  • grote satéprikkers
  • maiskolven
  • groentestaven
  • evt. een speeltje

Werkwijze

  • Neem 25 cm fijn gaas en buig dit om tot een rechthoek. Een korter of langer stuk gaas kan natuurlijk ook, pas dan de hoeveelheden aan. Maak de bovenkant dicht met ijzerdraadjes. Gebruik hiervoor een tangetje, de uiteinden van het gaas zijn scherp. Maak ook één van de beide zijkanten dicht. De andere moet open blijven om het gaas op te kunnen vullen met hooi.
  • Vul het gaas met hooi, druk dit stevig aan en maak deze zijkant ook dicht.
  • Snijd het groen van de wortels en bewaar dit. Hiermee kan de taart straks worden bedekt.
  • Prik de satéprikkers in de wortels en steek de andere kant door het gaas in het hooi. Begin onderaan en werk naar boven toe. Gebruik de grotere wortels voor de lange kant, de kleinere voor de korte zijkanten.
  • De bovenkant van de taart kan nu worden afgewerkt met het groen van de wortels. Schik dit losjes over de bovenkant. Gebruik evt. ook blaadjes sla of andijvie. Versier de taart met maiskolven en groentestaven. Een lekker en gezond tussendoortje. Leg er evt. een speeltje voor het konijn tussen. Deze zijn verkrijgbaar bij bijv. tuincentra of dierenspeciaalzaak.
  • Zet de taart op een koele plek omdat het groen snel verwelkt. Vanwege de scherpe uiteinden aan het gaas en de satéprikkers is deze taart niet geschikt om direct in het hok neer te zetten. Breek hem daarom stuk voor stuk af.

Het konijn is een planteneter

Konijnen hebben vezelrijke voeding nodig voor een goede darmwerking. Deze goede vezels zitten bijv. in hooi, stro, groenvoer, groenten en fruit. Fruit bevat daarnaast ook veel suikers en mag dus maar beperkt gevoerd worden.

Hooi helpt bij een goede darmwerking

Hooi is belangrijk voor konijnen omdat het alle benodigde voedingsstoffen bevat die een konijn nodig heeft. Het bevat ook vezels die nodig zijn voor een goede darmwerking. Doordat hooi veel structuur bevat kan het konijn er lang op kauwen. Door het kauwen slijten de kiezen, die altijd groeien, en de voortanden af. Tevens verdrijft het kauwen de verveling en reageert het konijn zijn stress erop af. Een konijn moet dus altijd hooi ter beschikking hebben.

Groenten

Groenten die o.a. geschikt zijn voor konijnen zijn: broccoli, andijvie, boerenkool, paksoi, een stukje venkel, paardenbloemblad, wortelloof, wortels, koolrabi, witlof en waterkers. Zorg voor variatie in de voeding. Geef van verschillende soorten groenten kleine hoeveelheden. Regelmatig voeren is belangrijk voor een konijn. Voer elke dag op ongeveer dezelfde tijd. Voer nooit grote veranderingen door in de voeding, maar probeer nieuw voer uit door te beginnen met een klein stukje. Door het voorzichtig op te bouwen kan worden voorkomen dat het konijn diarree krijgt.
Gerelateerde artikelen
Checklist: aanschaf konijnKonijntjes zijn een geliefd huisdier. Let er op dat je bij aankoop een gezond konijntje in huis haalt, dat minstens 8 we…
Wat kost een konijn per maand?Wat kost een konijn per maand?Een huisdier in huis nemen kost geld. De kosten voor het aankopen van een konijn zijn laag, maar de hoge kosten komen vo…
Dierendag, hoe is het ontstaan?Dierendag, hoe is het ontstaan?In 1930 werd er in Nederland voor het eerst dierendag ‘gevierd.’ Op 4 oktober 1226 overleed Franciscus van Assisi. Deze…
Wat mogen konijnen eten en wat niet?Wat mogen konijnen eten en wat niet?Voeding is voor konijnen erg belangrijk omdat konijnen erg gevoelige darmen hebben. Er kunnen nare dingen met je konijn…
Het verzorgen van een konijnHet verzorgen van een konijnHet is belangrijk om je konijn goed te verzorgen. Maar hoe kun je je konijn het beste verzorgen? Wat voor hok kun je je…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: eigen foto

Reageer op het artikel "Dierendag - een traktatie waard"

Infoteur: Liza
Laatste update: 24-10-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!